Studies rond PA en dergelijke?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wietse
    • Sep 2003
    • 149

Studies rond PA en dergelijke?

Wel, ik ben 18, en zit in men 6e jaar secundair, ik volg de richting Elentriek Electronica. In mijn vrije tijd ben ik zelf al wel veel bezig met PA en dergelijke.
    Ik ben men school zo ook een beetje beu, dat gedoe van iedere dag op de fiets, naar de school, je kent het wel. Ik weet het, het zou de beste tijd van men leven moeten zijn, maarja, dat is dus niet meer het geval.

In men verdere leven wil ik verder gaan met PA. En twijfel ik er sterk aan om verder te studeren. Ik vraag me dus af, of het nodig, handig, of niet nodig is om opleidingen te volgen zoals ze die geven in het SAE als je dit kent, of het RITZ in brussel,....

Ik zou dus ook graag reakties krijgen van mensen die hier fulltime met bezig zijn, of zijn geweest, en hun mening hierover horen.

Wie zij zouden aannemen, wat ze zelf gestudeerd hebben,...

Bedankt.

Wietse
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

ik heb RITS gevolgd, en ben even aan het overwegen geweest om SAE te doen.
    Ik ben fulltime met PA bezig.
    Maar wat ik kan vertellen is het volgende:
    in de PA wereld hangt NIETS van je diploma af! Je moet willen werken, hard werken zelfs. Zoveel mogelijk volk leren kennen terwijl je de meest onbenullige jobs doet. En je handen ook eens willen vuilmaken.
    Zorg dat je ten alle tijden tegen tè weinig slaap kan

Voila! Vraag maar raak!

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

Denk dat Lifesound helemaal gelijk heeft... Hard werken, enthousiasme en interesse tonen, dan zullen de meesten werkgevers het niet eens echt een probleem vinden dat je in de eerste instantie nog niet alles weet en nog eens een foutje maakt.

Met het motto "ik doe de dingen die ik kan, en stel vragen over de dingen die ik niet kan" kom je in deze bisnis een heel eind...
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Wietse
        • Sep 2003
        • 149

Dat weet ik, zit nu met het probleem dat ik niet verderkan omdat ik op school aanwezig moet zijn en goede punten halen,
        Als je men werkuren zou weten, men vrienden verklaren me ZOT, k weet ook da ik intresse moe tonen en zo kennen ze me daar al, maar ik vrag me af over de toekomst,...

Over pakweg 10 jaar, dan heb ik waarschijnlijk al zoveel bier gezopen gehad dat leren nog moeilijker gaat. ( niet dat ik verstand te kort kom, maar het is de goesting!) En als ik dan iets anders wil doen,...

Men leerkrachten blijven beweren dat ik nooit toffe jobs kan doen omdat ik maar een secundair diploma zou hebben. ALs ik dan hmm geen zin meer heb om een box te heffen, is deze buisness dan al zo proffesioneel dat ik gewoon op de job kan aankomen, line check doen en vertrekken enzoverder,... en zou ik daar dan wel een diploma voor nodig hebben,

Heb het hier over EML enzo, kijken zij naar diploma's of enkel en alleen naar werk ervarigen, en gaat dat ook zo blijven???

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaat:Men leerkrachten blijven beweren dat ik nooit toffe jobs kan doen omdat ik maar een secundair diploma zou hebben
          het is niet omdat iemand anders een job niet leuk vind, dat jij die daarom niet leuk kan vinden he. Dus van die uitspraak moet je je niets aantrekken. Zeker in jouw richting is er altijd wel wat te vinden( heb zelf ook die opleiding gevolgd).

Je moet gewoon doen wat je zelf graag zou willen doen. Vergeet wel niet dat het niet zo gemakkelijk zal zijn om direkt bij de groten te beginnen. Maar zoals eerder ook al gezegt: sound&light is hard werken, geen slaap hebben, een overhoopgegooid sociaal leven, ...

Je moet ook weten of je er dat wel voor over hebt.
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Wietse
            • Sep 2003
            • 149

Met toffe jobs bedoel ik dus, hmmm iets wat verder gaat dan boxen tillen enzoverder, of disco bar's zetten,....

niets tegen drive in, maar dat is gewoon niet meer men ding,...

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

citaat:
              Heb het hier over EML enzo, kijken zij naar diploma's of enkel en alleen naar werk ervarigen, en gaat dat ook zo blijven???
              zij kijken alleen naar werkervaring, ja. En ik hoop dat het zo mag blijven. Ik heb liever iemand mee die er nooit voor gestudeerd heeft, maar wel weet wat hij doet, dan iemand die er jaren over geleerd heeft en zich eigenlijk te schoon voelt om een kabel op te rollen.
              Want dit is zowat de nieuwe regel aan het worden blijkbaar. "ik heb ervoor gestudeerd, dus ik mix alleen!" Zo werkt het dus niet. [8D]

citaat:
              Men leerkrachten blijven beweren dat ik nooit toffe jobs kan doen omdat ik maar een secundair diploma zou hebben.
              Wat zij bedoelen telt in de normale wereld
              Maar waar ze wel gelijk over hebben is het feit dat als je nu niet verder studeerd en in de PA begint, dat wanneer je dan wil stoppen en ergens in een bedrijf gaan werken je wel degelijk een diploma gaat nodig hebben om aan de bak te raken.
              Dat is ook de enige reden waarom ik het RITS heb uitgedaan. Als ik ooit stop met dit zinloze geweld , dat ik tenminste een A1 diploma kan voorleggen.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Misschien wordt er NU nog niet zo gekeken naar de papieren, maar binnen 10 jaar zal dat heus wel anders zijn.
                Dat is net als met alle bedrijfstakken die volwassen beginnen te worden...
                en 'onze business' is ook alweer zo'n 30-35 jaar oud!
                Gaandeweg zal men steeds meer verlangen dat niet alleen de kennis van de praktijk er is...
                - die praktijk is voorlopig nog wel hard werken en veel uren draaien, al zal dat laatste geleidelijk aan minder worden,
                Maar dat men ook aantoonbaar de theoretische kennis heeft voor die jobs... en daarbij komen de papieren (als bewijsmateriaal van die kennisniveau's) wel om de hoek kijken.
                Bedrijven worden groter, en krijgen daarom ook personeelsfunktionarissen (jaja!zelfs in de entertainment) - die vaak geen bal snappen van de techniek, maar wel de opdracht hebben om er de mensen voor te selecteren... enz. En juist de grote bedrijven hebben de leuke jobs...

En opgedane kennis nemen ze je nooit af...
                die kun je alleen met behulp van heel veel drank wissen...... Duidelijk genoeg?
                Als de opleiding klote is - en dat gebeurt heel veel - dan moet je dat de leraren maar eens duidelijk maken met onderbouwde (!) argumenten.
                Vraag hen maar eens wat ze weten van de echte praktijk, en de ontwikkelingen die gaande zijn.
                En kijk zelf ook eens naar wat je er WEL aan zou kunnen hebben.
                Alleen maar klagen over ... elke dag op de fiets, dat is wat te makkelijk.
                later zit je elke dag in de auto.... alweer naar zo'n job in een koude donkere fabriekshal
                of elke dag in de studio, met ... alweer zo'n omhooggevallen 'idol' of .... alweer zo'n (vals-)zingende soapie.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                  later zit je elke dag in de auto.... alweer naar zo'n job in een koude donkere fabriekshal
                  of elke dag in de studio, met ... alweer zo'n omhooggevallen 'idol' of .... alweer zo'n (vals-)zingende soapie.
                  ....kon je dan maar eens lekker gaan fietsen.....

Op dit moment studeer ik duaal HBO management en werk in de theatertechniek. Ook klus ik zelf wat bij. Dat is ook een leuke combinatie omdat je dan praktijkervaring opdoet en toch een studie doet. Beide zaken kan je later heel goed combineren.
                  Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Wietse
                    • Sep 2003
                    • 149

Ik heb kabels gerold, boxen gestapeld, 68 uren gedaan op 5 dagen, en zo nog heel veel meer, heb men handen vuilgemaakt, wees er dus maar zeker van dat ik hard wil werken en dat ook kan,

Maar bij Magisch Antwerpen bijvoorbeeld, is de operator niet meer bezig met mh'tjes hangen, adresseren,...

zo proffesioneel is het wel geworden,... Tuurlijk ben ik niet vies van eens een kabel vast te nemen. En dat wil ik zeker de eerste 15 jaar nogwel doen,...

Maja, dus is het misschien tog maar beter om een hogere opleiding te volgen richting sound ingenier ofzow,...

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

citaat:Geplaatst door Wietse
                      Maar bij Magisch Antwerpen bijvoorbeeld, is de operator niet meer bezig met mh'tjes hangen, adresseren,...
                      Dat kan ik zo hopen, worden ze (en ik) in principe niet voor betaalt...
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Wietse
                        • Sep 2003
                        • 149

neej, maja komt er dan een diploma bij kijken?

je zal altijd nogwel die verschillen hebben stage hand, mensen die het hebben en mensen bij wie het gewoon niet lukt,...

maarja, da diploma he,... ik zou ook wel eens willen weten wat jullie allemaal gestudeerd hebben dan,...

greetz
                        Wietse

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

zo proffesioneel is het wel geworden,... Tuurlijk ben ik niet vies van eens een kabel vast te nemen. En dat wil ik zeker de eerste 15 jaar nogwel doen,...
                          Volgens mij zijn lichtmensen die dat zo kunnen doen zeldzamer dan de artiesten die ze belichten.
                          lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

wat jullie allemaal gestudeerd hebben dan,...
                            afgestudeerd bioloog (UvA) met onderwijsbevogedheid [:I] [8D]
                            En daarna ruim twintig jaar zelfstudie in zo ongeveer alles wat met mijn huidige vak te maken heeft.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

op www.aem.nl staat dat er volgende week een cursus PA-hangen, ontwerp en theorie wordt gegeven.
                              tevens komen daar zeer belangrijke dingen als fase-responsie in tijd en frequentie-domein aan de orde
                              (meet en regel-techniek)... Misschien dat er nog plaats is..

Comment

Working...