nog mogelijk ???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Michel_G
    • Dec 2003
    • 376

    nog mogelijk ???

    Hallo,

    Het valt mij de laatste tijd op dat het ene licht en geluidbedrijf uit de lucht komt vallen. Ook bij mij in de regio zie ik het ene na het andere licht en geluid bedrijfje verschijnen. Zelf had ik ook het idee om in de toekomst zo'n soort bedrijfje te beginnen. Ik begin mij alleen steeds meer af te vragen of deze kleine bedrijfjes nog wel bestaansrecht hebben. De grotere bedrijven hebben opzich al een reputatie opgebouwd en hebben een veel grotere afzet markt.

    Aangezien er zoveel, (en er komen er nog steeds bij), bedrijfjes zijn, vraag ik mij wel eens af of deze bedrijfjes nog wel bestaansrecht hebben. Met zoveel bedrijven kan je toch nooit een fatsoenlijke omzet draaien ??? Met dat soort kleine bedrijfjes bedoel ik ook mensen die van hun huis uit dingen gaan verkopen en verhuren.

    Ben ik nou zo gek of ben ik de enige die zich daar over verbaasd ???

    Mvg,

    Michel
    Is weer terug !
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

    #2
    Het valt mij ook op dat er de laatste tijd veel bedrijfjes bijkomen, die vooral de budgetapparatuur verkopen. Voor de prijs is het niet slecht, die concurentie. Maar als je het spul voor bijna inkoopsprijs verkoopt, hou je er dan wel wat aan over, en hoe zit het voor de klant met de service, en vervangende apparatuur bij defecten?
    Ik hou het liever bij de eigen dealer. Is misschien iets duurder, maar ik weet wel dat ik terecht kan voor garantie en ook een vervangend apparaat meekrijg als er iets kapot gaat, dat is mij meer waard dat een paar tientjes.

    Of die kleine bedrijfjes een goede omzet draaien? Ik heb geen idee, ik kan me het eigenlijk niet indenken.
    Het wordt bijna een supermarkt-idee. De ene week de gaffa daar halen, de andere week die flightcase bij de buurman, want die is goedkoper.
    U x I = Boem.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      heb hier al een paar vrienden gemaakt, in de Aldi-geluids-hoek.

      Inkopen bij hilite met een fijne marge, en vervolgens die marge doorgeven aan de eindgebruiker.
      Maar dan komt er een garantie-gevalletje terug, of er gaat een auto kaduuk, of er gaat gewoon eens iets mis met de krachtstroom, en daar gaat de winst.

      komen ze met 10 man " in dienst" aanzetten, blijkt dat er 5 nul-uurders bij zitten, 2 zzp'ers en de rest donker.

      Kijk, en daarom ben ik dus met ************** begonnen. Om dit soort praktijken uit te bannen.

      ( fijn voorbeeld : er valt hier een collega om , maar die verrekt het om het faillissement aan te vragen. Gevolg : pesoneel krijgt geen ww, en of ze met terugwerkende kracht verzekerd waren is pas over een jaar te zien. Bij faillissement had het GAK alle plichten overgenomen , van voor en van na het faillissement.)

      En dat noem ik nou dus geen collega meer.

      Comment

      • cobi
        • Aug 2002
        • 1083

        #4
        citaat:Geplaatst door dj_spike

        Hallo,

        Het valt mij de laatste tijd op dat het ene licht en geluidbedrijf uit de lucht komt vallen. Ook bij mij in de regio zie ik het ene na het andere licht en geluid bedrijfje verschijnen. Zelf had ik ook het idee om in de toekomst zo'n soort bedrijfje te beginnen. Ik begin mij alleen steeds meer af te vragen of deze kleine bedrijfjes nog wel bestaansrecht hebben. De grotere bedrijven hebben opzich al een reputatie opgebouwd en hebben een veel grotere afzet markt.

        Aangezien er zoveel, (en er komen er nog steeds bij), bedrijfjes zijn, vraag ik mij wel eens af of deze bedrijfjes nog wel bestaansrecht hebben. Met zoveel bedrijven kan je toch nooit een fatsoenlijke omzet draaien ??? Met dat soort kleine bedrijfjes bedoel ik ook mensen die van hun huis uit dingen gaan verkopen en verhuren.

        Ben ik nou zo gek of ben ik de enige die zich daar over verbaasd ???

        Mvg,

        Michel
        Tuurlijk hebben nieuwe bedrijven bestaansrecht! Je zal de juiste route moeten uitstippelen. Maar ja.. wat de juiste tactiek is, dat wordt altijd pas achteraf duidelijk.

        Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Stagepro. Dit bedrijf bestaat bij mijn weten nog niet verschrikkelijk lang(jaartje of 10?), en zijn voordat de trent er door kwam bezig gegaan met V-dosc.
        Spelingvouten onder voorbehout...

        Comment

        • cobi
          • Aug 2002
          • 1083

          #5
          citaat:Geplaatst door **************

          heb hier al een paar vrienden gemaakt, in de Aldi-geluids-hoek.

          Inkopen bij hilite met een fijne marge, en vervolgens die marge doorgeven aan de eindgebruiker.
          Maar dan komt er een garantie-gevalletje terug, of er gaat een auto kaduuk, of er gaat gewoon eens iets mis met de krachtstroom, en daar gaat de winst.

          komen ze met 10 man " in dienst" aanzetten, blijkt dat er 5 nul-uurders bij zitten, 2 zzp'ers en de rest donker.

          Kijk, en daarom ben ik dus met ************** begonnen. Om dit soort praktijken uit te bannen.

          ( fijn voorbeeld : er valt hier een collega om , maar die verrekt het om het faillissement aan te vragen. Gevolg : pesoneel krijgt geen ww, en of ze met terugwerkende kracht verzekerd waren is pas over een jaar te zien. Bij faillissement had het GAK alle plichten overgenomen , van voor en van na het faillissement.)

          En dat noem ik nou dus geen collega meer.
          Het blijft een raar wereldje, die geluids- en lichtbiz.
          Spelingvouten onder voorbehout...

          Comment

          • Michel_G
            • Dec 2003
            • 376

            #6
            citaat:Geplaatst door cobi



            Tuurlijk hebben nieuwe bedrijven bestaansrecht! Je zal de juiste route moeten uitstippelen. Maar ja.. wat de juiste tactiek is, dat wordt altijd pas achteraf duidelijk.

            Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Stagepro. Dit bedrijf bestaat bij mijn weten nog niet verschrikkelijk lang(jaartje of 10?), en zijn voordat de trent er door kwam bezig gegaan met V-dosc.
            Ok, bestaansrecht hebben ze, was een verkeerde woordkeuze. Maar waar ik probeer op te doelen is dat de markt niet verschrikkelijk groot is. Is niet zo dat heel nederland een drive in of iets in die richting heeft. Dat soort kleine bedrijfjes verkopen juist dingen die door drive in shows gekocht worden. Maar dan vraag ik mij af van als er zoveel bedrijven zijn en een beperkte afzet markt, waar blijven die dan op draaien. Ok, als je een goed concept hebt kom je er naar mijn mening meestal wel, maar heel veel van die kleine bedrijfen verkopen alleen maar het "budget" spul en dat wordt al zo veel aangeboden.

            Is weer terug !

            Comment

            • Robert
              • Aug 2000
              • 630

              #7
              Heb je het nu alleen over de verkoop van spullen? Of ook echte licht- en geluidsbedrijven (dus PA/licht/drive-in show verhuurders)?

              Vraag me zelf weleens af hoeveel ruimte er op "de markt" is voor een extra bedrijf van die categorie...

              Grtz. Robert

              Comment

              • Michel_G
                • Dec 2003
                • 376

                #8
                Ik heb het ook over echte licht en geluids bedrijven. Maar wat bedoel jij met de echte licht en geluids bedrijven ??? De grotere bedrijven die al langer bestaan ??? Of bedoel je ook bedrijven die gewoon verhuren en allemaal projecten aannemen.

                Is echter wel zo dat de nieuwe bedrijfjes meestal niet grootschallige projecten gaan doen. Als ze echter door de eerste jaren heen zijn gekomen lukt het denk ik wel.

                Gaat mij erom of het nog wel rendabel is om zo'n soort bedrijfje op te starten. Er zijn er immers al zo veel van.
                Is weer terug !

                Comment

                • kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

                  #9
                  citaat:Geplaatst door cobi


                  Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Stagepro. Dit bedrijf bestaat bij mijn weten nog niet verschrikkelijk lang(jaartje of 10?), en zijn voordat de trent er door kwam bezig gegaan met V-dosc.
                  Waarom hoor ik dan van geluidscollega's dat ze alleen nog voor ze freelancen als alle rekeningen van eerdere klussen zijn voldaan?
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                  Comment

                  • lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

                    #10
                    citaat:
                    Waarom hoor ik dan van geluidscollega's dat ze alleen nog voor ze freelancen als alle rekeningen van eerdere klussen zijn voldaan?
                    en dat blijkt dan ook weer een veel voorkomende ziekte te zijn in deze branche....

                    Comment

                    • od
                      • Feb 2004
                      • 138

                      #11
                      ik en hier in de omgeving een groot bedrijf, doen dansfolie, tmf, festivals....
                      en die willen kleine opdrachten zoals bandoptredens, kleine P.A., discobars, enz niet meer doen omdat het voor hun te klein is. Daarom hebben deze kleine bedrijfjes volgens mij wel een reden van bestaan en zijn ze wel rendabel als ze zich daar op kunnen toeleggen (meeste vlaamse artiesten doen bandoptredens, zeker in het dansgenre)

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #12
                        denk dat het de komende jaren alleen maar erger zal worden...

                        economie is slecht, je raakt werkloos en moet toch iets, geen enkel bedrijf heeft intresse in je dus wat doe je...laten we gaan freelancen! jawel, je schrijft je in bij DOP of een willekeurig bedrijf en in no time ben je aan het werk, maar helaas, dan ga je kijken wat je verdient en dan kun je er maar amper van leven, maar weet je wat, ik heb nog wat spaargeld over, als ik daar nu eens een PA'tje voor koop en dan kan ik in het weekend voor 100 euro en grait bier ook nog mooi wat bijschnabbelen, nu hoor je mij niet klagen over die 100 euro, maar eerder over de klant, die dat doorkrijgt en vervolgens gaat rondshoppen waardoor de bedrijven die het al jaren doen ineens ook voor die 100 euro moeten gaan staan, een jaar of drie geleden werd er nog gezegd no way, heb nog genoeg klusjes, maar tegenwoordig heeft elk dorp minimaal drie verhuurbedrijven. en als dan een collega van mij 40 euro voor een krypton vraagt per dag ex. dan wordt hij vreemd aangekeken want dat zijn toch absurde prijzen, voor 90 euro heb ik een complete driveinshow...die zegge en schrijven 5 keer heeft gedraaid en maar een half koffertje illegale cd's heeft maar dat wordt vergeten te zeggen..

                        Comment

                        • R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

                          #13
                          en ik ga toch echt uit het vak stappen hoor, heb het nu een jaar gedaan, zit alweer drie maanden thuis na een faillisement en ga lekker terug naar school of ga een baan zoeken die dan maar wel nine to five is maar waar ik wel normaal van kan leven zonder elke eurocent te meoten omdraaien, dat licht doe ik nog wel lekker bij het Zunderts toneel, dan maar vrijwilliger met een fatsoenlijk salaris, maar beter als hoe de branche er nu bij ligt, hoef echt geen kapitalen te verdienen maar ga op een zaterdagavond echt niet voor een grijpstuiver kisten duwen zonder dat er iets van catering is geregeld, terwijl ik ook lekker in het cafe kan zitten of in het cultureel centrum kan lopen prutsen aal fossiele spots.

                          en het verkoopverhaal....ik kan ook iets inkopen bij highlite als ik bedrijf ben, krijg ik mooi de korting over de eindverbruikersprijs, maar service....tja, we sturen het op meneer....zijn trouwens ook bedrijven in die verkoop zijn gaan doen omdat ze wat meer service willen leveren, maar die verkopen vaak ook meer als alleen highlite

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            kijk, mijnheer den ridder, dat bedoel ik dus.

                            Ik had hier onlangs een muzikant van een bandje van vroeger, en die schrok ff van wat hier staat, en zei tussen neus en lippen dat-tie dat nooit verwacht had van...: " ...gewoon een roadie".

                            Comment

                            • R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

                              #15
                              moet ik dit positief of negatief opvatten?

                              De licht- en geluidsbranche is dan wel een "way of life" maar de wild west romatiek waar naar verwezen wordt is toch al jaren afwezig, mocht die ooit aanwezig geweest zijn en niet een romantiserende versie van de gebeurtenissen.

                              die way of life is een reden om voor dit vak te kiezen, maar dan moet die manier van leven wel mogelijk zijn...voor een klusje naar groningen is leuk, maar dan moet je wel geneog verdienen om de benzine te betalen!

                              Comment

                              Working...