Stereo uit een platenspeler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Stereo uit een platenspeler

Hoe kan een platenspeler eigenlijk een stereo signaal "maken", hij heeft toch maar 1 naald?

Groet! Robert
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Bijkomend vraagje...

al eerder aangehaald op de sjet...

Hoe kan een luidspreker verschillende frequenties GELIJKTIJDIG weergeven.
    Bv piano en zang liggen in het frequentiebereik identiek en toch kan je het verschil horen (en toch weergegeven door 1 en dezelfde luidspreker...)

Heb toen iets opgevangen van frequenties die met elkaar worden opgeteld etc...
    Maar een luidspreker is volgens mij nog niet zo intelligent op een fourier analyse te doen

Nu ja, ben ook lichtmens... maar toch vind ik het wel een interessant iets...

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• admin
      Administrator
      • Aug 2000
      • 1009

Al Bundy : If you want something fixed right, get an ugly guy to do it.

Comment

• Iko
        • Feb 2002
        • 766

Volgens mij is een plaat meestal mono toch?

Comment

• Barthez
          • Dec 2003
          • 256

met een erg handig stukje informatie over het voorkomen van feedback
          Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

citaat:Hoe kan een luidspreker verschillende frequenties GELIJKTIJDIG weergeven.
            Uhm, hoe kun je ze tegelijk horen, hoe kunnen ze tegelijkertijd door dezelfde mic worden opgepikt, door dezelfde versterker worden gehaald, hoe kunnen ze tegelijkertijd door een kabeltje, is allemaal hetzelfde! Het wordt idd opgeteld en afgetrokken.

citaat:Maar een luidspreker is volgens mij nog niet zo intelligent op een fourier analyse te doen
            hmm, moet iets inteligent zijn on aan natuurwetten onderhevig te zijn?

citaat: piano en zang liggen in het frequentiebereik identiek en toch kan je het verschil horen (en toch weergegeven door 1 en dezelfde luidspreker...)
            Is deze vraag echt serieus bedoeld? Zo ja: Een zangnoot en een pianonoot kunnen mischien dezelfde grondtoon hebben maar er hangen nog een hele berg tonen op andere frequenties omheen, die tonen, hun onderlinge verhoudingen en golfvormen maken de specifieke klank.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Robert
              • Aug 2000
              • 630

Het stereo-effect wordt bereikt doordat elke groefwand het signaal van 1 kant bevat. De bewegingen die de naald maakt voor het linker kanaal staan loodrecht op de bewegingen voor het rechter kanaal. Er treedt zodoende betrekkelijk weinig overspraak op, maar die kan wel enigermate vervormd zijn.

... AHA!!

Comment

• Hamkaas
                • Feb 2004
                • 3

Er bestaan zelfs quadrafonische platenspelers (o.a. Dual 704) voor platen van Pink Floyd (dark side.., umma gumma) en Barbra Streisand.

Koss, Akai en vele andere hebben 4 kanaals koptelefoons uitgebracht...

stereo is dus nog niet het meest verwonderlijke...

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

citaat:Volgens mij is een plaat meestal mono toch?
                  Heb jij geen oren?

Comment

• Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

citaat:Hoe kan een luidspreker verschillende frequenties GELIJKTIJDIG weergeven.
                    Bv piano en zang liggen in het frequentiebereik identiek en toch kan je het verschil horen (en toch weergegeven door 1 en dezelfde luidspreker...)

Heb toen iets opgevangen van frequenties die met elkaar worden opgeteld etc...
                    Maar een luidspreker is volgens mij nog niet zo intelligent op een fourier analyse te doen
                    Je speaker geeft simpelweg het signaal weer wat ie binnen krijgt (jaja, ik weet het... das alleen in een ideale situatie), hetzelfde geldt voor je versterker, je mixer en uiteraard je mic. Dat wat je mic opvangt is een optelling van diverse tonen met boventonen en vaak ook dezelfde tonen maar dan met verschil in fase.
                    Wanneer we deze optelling uitzetten in een grafiekje of weergeven met een scoop, is er op het oog geen chocola van te maken. Passen we hier echter fourieranalyse op toe komen alle afzonderlijke frequenties weer boven, welke we ook grafisch zouden kunnen weergeven (spectrum analyser). Hier kunnen we met het oog wel wat mee. We kunnen zien hoe mooi het geluid is [8D][8)].
                    Hoe horen we nu verschillende tonen tegelijk? Niet doordat de speaker veel verstand heeft van fourieranalyse, die zet immers domweg een elektrisch signaal om in een mechanisch signaal. Maar gelukkig hebben wij zelf wel verstand van wiskunde... Onze hersenen passen voortdurend fourieranalyse toe op het signaal wat door onze oren wordt opgevangen. Hierdoor krijgen we een spectraal "beeld" en kunnen we heerlijk genieten van een mooi stukje muziek...
                    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• fredjuhh
                      • Sep 2002
                      • 215

citaat:Geplaatst door Carl

citaat:Volgens mij is een plaat meestal mono toch?
                      Heb jij geen oren?
                      1tje denk ik
                      ---hier staat nix---&gt;

Comment

Working...