Ergens in een topic zaten jullie lekker offtopic over vrachtwagen rijbewijs en alles te praten.
Nu duidelijk: De wet is een beetje krom, maar het gaat om het gewicht van het voertuig en niet om het totaal. dwz dat zolang het voertuig max 3500 is (dat is eigen gewicht = max laadgewicht) en hij mag op papier een aanhanger van weet ik hoezwaar mee slepen (er is een bus in nl die een aanhanger van 6500kg mee mag slepen...) Dat je voldoende hebt aan BE
Is het voertuig max 7500kg (weer eigen gewicht + max laadgewicht) en ook weer zo zwaar de aanhanger die tot het gewicht is dat het voertuig mag slepen volstaat CE zonder ccvb (chauffeurs diploma)
alles vanaf 7500 moet je CE hebben met chauffeurs diploma, welk uit verkeer, administratie en techniek bestaat.
Verder is er tot 7500 kg geen begrenzer verplicht gesteld.
En in het buitenland daardoor vaak het inhaal verbod gesteld voor alles boven de 7500kg.
Waarbij E natuurlijk voor een aanhanger / oplegger staat, als je die niet meesleept hoef je hem ook niet te hebben.
Het max gewicht is in nederland 50ton, daarboven ontheffing nodig.
Trekker oplegger, max 16,50m lang, trekker aanhanger max 18m
Verders geen ccvb nodig bij eigen vervoer.
Wat ADR betreft. Das leuk en complex. Als een bepaalde stof vervoerd word in een kleine verpakking, de zogenaamde LQ (limeted quantitie) dan mag je een truck volproppen, en heb je geen ADR nodig, laat staan dat je aan de ADR regels moet houden.
Hoe en wat met de inhoud hoeveelheid is bar lastig te zeggen. De boeken die daar over gaan zijn dikker dan de bijbel. Daarom heeft elk transportbedrijf een veiligheids adviseur nodig (verplicht bij de wet), deze man hoort het te weten of te weten hoe je dat opzoekt.
De particulier echter heeft niks met ADR te maken en mag zo met alles en nog wat in een bestelbusje over de weg..
Trouwens een leuk weetje:
In belgie en frankrijk geld voor bepaalde tunnels een verbod voor auto's welk op LPG rijden. Dit word aangegeven met een bord waarin een auto staat met een explosie. Theoretisch mag je daar ook niet doorheen met je caravan met gasfles.
Enfin volgens mij heb ik alles zo aardig uitgelegd of je er wat aan hebt weet ik niet, was maar een info wou even wat uit de lucht helpen over ADR enzo.
Nu duidelijk: De wet is een beetje krom, maar het gaat om het gewicht van het voertuig en niet om het totaal. dwz dat zolang het voertuig max 3500 is (dat is eigen gewicht = max laadgewicht) en hij mag op papier een aanhanger van weet ik hoezwaar mee slepen (er is een bus in nl die een aanhanger van 6500kg mee mag slepen...) Dat je voldoende hebt aan BE
Is het voertuig max 7500kg (weer eigen gewicht + max laadgewicht) en ook weer zo zwaar de aanhanger die tot het gewicht is dat het voertuig mag slepen volstaat CE zonder ccvb (chauffeurs diploma)
alles vanaf 7500 moet je CE hebben met chauffeurs diploma, welk uit verkeer, administratie en techniek bestaat.
Verder is er tot 7500 kg geen begrenzer verplicht gesteld.
En in het buitenland daardoor vaak het inhaal verbod gesteld voor alles boven de 7500kg.
Waarbij E natuurlijk voor een aanhanger / oplegger staat, als je die niet meesleept hoef je hem ook niet te hebben.
Het max gewicht is in nederland 50ton, daarboven ontheffing nodig.
Trekker oplegger, max 16,50m lang, trekker aanhanger max 18m
Verders geen ccvb nodig bij eigen vervoer.
Wat ADR betreft. Das leuk en complex. Als een bepaalde stof vervoerd word in een kleine verpakking, de zogenaamde LQ (limeted quantitie) dan mag je een truck volproppen, en heb je geen ADR nodig, laat staan dat je aan de ADR regels moet houden.
Hoe en wat met de inhoud hoeveelheid is bar lastig te zeggen. De boeken die daar over gaan zijn dikker dan de bijbel. Daarom heeft elk transportbedrijf een veiligheids adviseur nodig (verplicht bij de wet), deze man hoort het te weten of te weten hoe je dat opzoekt.
De particulier echter heeft niks met ADR te maken en mag zo met alles en nog wat in een bestelbusje over de weg..

Trouwens een leuk weetje:
In belgie en frankrijk geld voor bepaalde tunnels een verbod voor auto's welk op LPG rijden. Dit word aangegeven met een bord waarin een auto staat met een explosie. Theoretisch mag je daar ook niet doorheen met je caravan met gasfles.
Enfin volgens mij heb ik alles zo aardig uitgelegd of je er wat aan hebt weet ik niet, was maar een info wou even wat uit de lucht helpen over ADR enzo.
Comment