Vrachtwagen rijbewijs en nu goed

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Vrachtwagen rijbewijs en nu goed

Ergens in een topic zaten jullie lekker offtopic over vrachtwagen rijbewijs en alles te praten.

Nu duidelijk: De wet is een beetje krom, maar het gaat om het gewicht van het voertuig en niet om het totaal. dwz dat zolang het voertuig max 3500 is (dat is eigen gewicht = max laadgewicht) en hij mag op papier een aanhanger van weet ik hoezwaar mee slepen (er is een bus in nl die een aanhanger van 6500kg mee mag slepen...) Dat je voldoende hebt aan BE

Is het voertuig max 7500kg (weer eigen gewicht + max laadgewicht) en ook weer zo zwaar de aanhanger die tot het gewicht is dat het voertuig mag slepen volstaat CE zonder ccvb (chauffeurs diploma)

alles vanaf 7500 moet je CE hebben met chauffeurs diploma, welk uit verkeer, administratie en techniek bestaat.

Verder is er tot 7500 kg geen begrenzer verplicht gesteld.
    En in het buitenland daardoor vaak het inhaal verbod gesteld voor alles boven de 7500kg.

Waarbij E natuurlijk voor een aanhanger / oplegger staat, als je die niet meesleept hoef je hem ook niet te hebben.

Het max gewicht is in nederland 50ton, daarboven ontheffing nodig.

Trekker oplegger, max 16,50m lang, trekker aanhanger max 18m

Verders geen ccvb nodig bij eigen vervoer.

Wat ADR betreft. Das leuk en complex. Als een bepaalde stof vervoerd word in een kleine verpakking, de zogenaamde LQ (limeted quantitie) dan mag je een truck volproppen, en heb je geen ADR nodig, laat staan dat je aan de ADR regels moet houden.

Hoe en wat met de inhoud hoeveelheid is bar lastig te zeggen. De boeken die daar over gaan zijn dikker dan de bijbel. Daarom heeft elk transportbedrijf een veiligheids adviseur nodig (verplicht bij de wet), deze man hoort het te weten of te weten hoe je dat opzoekt.

De particulier echter heeft niks met ADR te maken en mag zo met alles en nog wat in een bestelbusje over de weg..

Trouwens een leuk weetje:

In belgie en frankrijk geld voor bepaalde tunnels een verbod voor auto's welk op LPG rijden. Dit word aangegeven met een bord waarin een auto staat met een explosie. Theoretisch mag je daar ook niet doorheen met je caravan met gasfles.

Enfin volgens mij heb ik alles zo aardig uitgelegd of je er wat aan hebt weet ik niet, was maar een info wou even wat uit de lucht helpen over ADR enzo.
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

en rijbewijs C zonder E staat ff niet in je uitleg...vergeten?
    Als je die ff aanvult kan onderwerp zo de FAQ in
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ostracized
      • May 2002
      • 214

ok heel verhaal.
      als ik dus voor mijn eigenbedrijf mijn apparatuur in een vrachtauto(bakwagen) wil vervoeren, dan is alleen C genoeg. chauffeurs diploma is dus niet nodig...?? tenminste, nu. ik heb via via gehoord dat chauffeursdiploma uiteindelijk voor iedere nieuwe vrachtauto bestuurder verplicht word. klopt dit
      (...)

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

en die begrenzer-plicht ligt mi op 12 ton.

En eigen vervoer : als je een chauffeur met je eigen vrachtwagen, en je eigen materiaal ( of onder jou hoede gesteld materiaal van klanten, tbv bijv reparatie) op pad stuurt : wel ccvb, en een blauwe kaart van SIEV...(vergunning om met je eigen materiaal je eigen spullen te vervoeren...)

Verder heb ik al betonwagen-chauffeurs het ADR zien halen...soort omgekeerde aansprakelijkheids-truuk, denk ik, maar toch..

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

citaat:als ik dus voor mijn eigenbedrijf mijn apparatuur in een vrachtauto(bakwagen) wil vervoeren, dan is alleen C genoeg. chauffeurs diploma is dus niet nodig...?? tenminste, nu. ik heb via via gehoord dat chauffeursdiploma uiteindelijk voor iedere nieuwe vrachtauto bestuurder verplicht word. klopt dit
          Ik heb dus wat anders gehoord....Dat ze in Nederland er vanaf willen stappen, om dat geen ander Europees land iets dergelijks heeft...Als je het mij vraagd is ook simpel weg geld trekkerij. 9 van de 10 chauffeurs bellen een reparatiedienst als ze met stukken staan...9 van de 10 chauffeurs rijden door als er EHBO nodig is, omdat de druk op chauffeurs groot is...En dat administratie gedeelte kunnen ze in het gewone theorie programma proppen...

Plus daarbij komt dat ik altijd begrepen heb, als je minder dan 12 uur rijd per week met een vrachtwagen, boven de 7,5 ton, dat je een ontheffing kunt krijgen voor het chauffeurs diploma...

citaat:Is het voertuig max 7500kg (weer eigen gewicht + max laadgewicht) en ook weer zo zwaar de aanhanger die tot het gewicht is dat het voertuig mag slepen volstaat CE zonder ccvb (chauffeurs diploma)
          Bij C is een E rijbewijs verplicht,als je met een aanhanger wil rijden. Ook al kom je niet aan de 7,5 ton...De wet gaat er vanuit dat je niet leeg rond gaat rijden...Je mag ook niet zomaar met een losse trekker rondrijden...als je alleen C hebt, de wet gaat er vanuit dat je een oplegger aan gaat pikken...
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Je mag wel met alleen C met een losse trekker rondrijden. Punt. Reparatie, APK, etc. anders zou je met een auto met trekhaak ook meteen een E bij B moeten hebben....
            Verder gaat het erom wat de maximale toegestane totale massa van het voertuig is, en de oplegger is nu eenmaal een apart voertuig. Vandaar dat je met een lege aanhangwagen het bijbehorende rijbewijs moet hebben dat geld als de aanhanger vol is.

Het hele rijbewijs gaat binnenkort op de helling, al was het maar omdat in duitsland de grens tussen Personen en Vracht bij 7500 kg ligt, en hier bij 3500 kg.

Oh, en die ontheffing heeft niks met die 12 uur te maken, maar met het feit dat er in de wet een uitzondering is gemaakt voor reizende gezelschappen tbv uitvoerende kunsten zoals circus etc. Aanvragen bij de ArbeidsInspectie, en iedere jaar verlengen.

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Euhm modje.. staat: Waarbij E natuurlijk voor een aanhanger / oplegger staat, als je die niet meesleept hoef je hem ook niet te hebben..

Lijkt me duidelijk genoeg toch. Zoals ik zei het gaat om het voertuig in de wet. De aanhanger is gewoon los daarvan en het enige wat eigenlijk van belang is wat het gewicht vd aanhanger is totaal en of de auto hem mag trekken. Verders dat je er E voor nodig hebt, welk in de klasse E bij B is, E bij C. Haal je E bij C krijg je E bij B kado.

Verders handig om een wegbrug oid op te zoeken soms. Stel je aanhanger mag 2000kg laden, weegt zelf 500. Als je auto maar 1000 kg mag trekken mag je ook max 500kg laden..

Maar goed ga zo douchen en de nachtdienst weer in bij DHL.

PS ik rijd alleen het grote spul, zal van weekend mijn boeken wel uit stof halen en eventueel checken wat en hoe op het www.
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

citaat:Geplaatst door ostracized

ok heel verhaal.
                als ik dus voor mijn eigenbedrijf mijn apparatuur in een vrachtauto(bakwagen) wil vervoeren, dan is alleen C genoeg. chauffeurs diploma is dus niet nodig...?? tenminste, nu. ik heb via via gehoord dat chauffeursdiploma uiteindelijk voor iedere nieuwe vrachtauto bestuurder verplicht word. klopt dit
                Op dit moment is het zo geregeld dat je niet eens meer mag afrijden als je geen chaufeurs diploma hebt.

Ik heb ook gehoord dat ze het hele chaufeursdiplome willen afschaffen omdat de rest van europa zoiets ook niet kent. Maar ja, hoe lang dat gaat duren weet niemand.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Verder kun je alleen een ontheffing aanvragen als je minder dan 12 uur in de week rijdt en niet verder dan 100km van de standplaats.

Wat betreft inschrijving bij het SIEV (Stichting inschrijving eigen vervoer): Alle grijskenteken auto's met een laadvermogen van meer dan 500kg dienen hier ingeschreven te worden. Dus ook bestelbusjes.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• DJEM
                    • Jul 2004
                    • 254

citaat:Geplaatst door kokkie

Alle grijskenteken auto's met een laadvermogen van meer dan 500kg dienen hier ingeschreven te worden. Dus ook bestelbusjes.
                    Maar geen agent en gek die dit controlleerd..

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

citaat:Maar geen agent en gek die dit controlleerd..
                      Ik hoor net dat jij nog nooit een algehele controlle hebt gehad....
                      Olaf Duffhuës

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

idd, komt vanzelf een ker dat ook de douna en de verkeersinspectie alles een keer doornemen, samen met een lekker bakkie koffie

Gebeurt me eens in de zoveel tijd dat ze echt alles willen zien en controleren, wat mij betreft maar goed ook.

Comment

• ostracized
                          • May 2002
                          • 214

Nu we zo'n 2 jaar later zijn toch hier maar weer eens een update aan geven aangezien ik er nu mee bezig ben...

Nu we het nieuwe rijbewijs (die pasjes ja..) krijgen is er weer even vrolijk een nieuwe regelgeving bijgedaan. Het vrachtautorijbewijs wordt gesplitst in 2 categorien welteverstaan C1 (tot GVW 7500 Kg) en C2 (van GVW 7500 Kg). Wanneer het CBR dergelijke examens af gaat leggen is mij niet duidelijk, wel is het zo dat dit waarschijnlijk nog even op zoch laat wachten... Voor een ieder die nu bezig is/het rijbewijs C heeft wordt dit automatisch C2.

Verder is er voor BE ook een en ander veranderd. En wel dat je tegenwoordig al tot 10 ton(als ik me niet vergis) mag rijden met je BE combinatie (het trekkend voertuig mag hierbij dus niet de 3500 Kg overschrijden).

Over hoe lang en óf het chauffeurs diploma in ons o zo natte landje op de schop gaat weet ik niet. Tot op heden is het in ieder geval zo dat je het nodig hebt om te mogen afrijden. Verder voor de oudgedienden: in de zeer nabije toekomst (2007/2008??) zal een ieder verplicht worden alsnog het chauffeursdiploma te halen. Momenteel is dit al zo voor iedereen vanaf 1 (juni 1956???(ben ik niet zeker van, is voor mijn tijd)) Dat gaat er dus uit dus iedereen zal er dan aan moeten geloven...

Als me nog belangrijke dingen te binnen schieten zal ik het jullie niet onthouden

groenten, Otto
                          (...)

Comment

• timleurink
                            • Mar 2005
                            • 121

als je precies wil weten over hoe en wat ga even naar CBR Portal

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

Over hoe lang en óf het chauffeurs diploma in ons o zo natte landje op de schop gaat weet ik niet.
                              Ik heb afgelopen voorjaar mijn C rijbewijs en CCV-B gehaald, aan het CCV-B willen ze weinig gaan doen, alleen waarschijnlijk doorvoeren in heel Europa...Nederland is namelijk het enige land met zo'n 'groen/blauw' papiertje.

Ze willen wel E achter C op de schop nemen. Dat willen ze gaan opsplitsen in aanhanger en oplegger apart.........Hoe spek ik de economie?
                              Olaf Duffhuës

Comment

Working...