Freelance prijzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Ja, kwestie van vraag en aanbod. Er zijn er zelfs die hun diensten aanbieden voor 15 euro per uur. Maar daar werken we niet aan mee.
    En hoe meer jongens en meisjes er van het grafisch lyceum, theater school en het ROC afkomen hoe lager de prijs gaat worden.
    Er komen steeds meer freelancers bij, maar het aantal opdrachten blijft nagenoeg hetzelfde.
    Overal om ons heel klagen freelancers dat er te weinig werk is en dat ze niet rond kunnen komen.
    Dus zolang mensen massaal de opleiding blijven volgen hoe langer het duurt voor de prijzen omhoog zullen gaan en dat je als opdrachtnemer aan je opdrachtgever meer per uur kan vragen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by dexter
      Wat zijn jou freelance prijzen dan Sander?
      Mijn uurtarief is €60,- per uur ex BTW.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
        • Jul 2005
        • 433

En dan heb je voldoende werk om je brood te verdienen?
        Hier in de buurt hoef ik het niet eens in mn hoofd halen meer dan 200 a 225 per 10 uur te vragen
        dan word ik nooit weer gebeld.

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Ik kan dexter zijn ervaring bevestigen. Voor een technicus die bouwt/breekt, weet hoe je trusjes ophangt en dat audio hun kabels andersom legt dan de lichtfiguren is de prijs per dag tussen de 200.- en 250.- Iemand die iets meer kennis of verantwoordelijkheid heeft gaat richting de 250.- tot 300.- Voor dat geld mag je dan lampjes knipperen, boxen inregelen of monitormixen. Uiteraard zijn er genoeg personen die 400.- per dag kunnen vragen en nog genoeg werk hebben, dan heb je ruime ervaring in het vak en kun je jezelf ook goed verkopen.
          Collega's die 500,- of meer durfen te vragen werken niet op klusjes waar een goede technicus nodig is, maar waar men per se lichtman Henk nodig heeft. Dan werk je niet voor een boxen&lampen verhuurder, maar rechtstreeks voor de (technisch)producent. Ook kan je jezelf goed verkopen en doet dat vooral aan de juiste mensen.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Het voordeel van die hogere prijs vragen is dat je de kut-klusjes niet meer krijgt, en je er ineens achterkomt dat er ook nog een sociaal leven is. Dat er op zaterdagnacht ook nog andere gezellige plaatsen zijn dan de ballen-gehakt-corner bij de Slenk en Palmpol.

Ik heb op de (bikkel) harde manier geleerd dat 17,50 bruto diefstal is. Tenzij je 160 uur per maand afneemt, 12 maanden per jaar. Maar dat zal de UWV en de Belastingdienst je wel een keer haarfijn komen uitleggen, denk ik…. ( die VAR-verklaring is geen blinde garantie, hoor..)
            Last edited by Gast1401081; 07-11-13, 14:05.

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Originally posted by MacGyverSounds
              Het voordeel van die hogere prijs vragen is dat je de kut-klusjes niet meer krijgt, en je er ineens achterkomt dat er ook nog een sociaal leven is. Dat er op zaterdagnacht ook nog andere gezellige plaatsen zijn dan de ballen-gehakt-corner bij de Slenk en Palmpol.

Ik heb op de (bikkel) harde manier geleerd dat 17,50 bruto diefstal is. Tenzij je 160 uur per maand afneemt, 12 maanden per jaar. Maar dat zal de UWV en de Belastingdienst je wel een keer haarfijn komen uitleggen, denk ik…. ( die VAR-verklaring is geen blinde garantie, hoor..)
              Dat zijn polenprijzen man... Ik vind sander zijn tarief meer naar t normale gaan..daar zit gewoon alles in..en een redelijke boterham..

Kijk ik naar mijn advieskosten per uur dan zit ik al op het dubbele van wat Sander nu opgooit en ben ik standaard de goedkoopste..
              Ik weet dat in het bouwwereldje er prijzen zijn van rond de 35 euro per uur inclusief gereedschap...maar dat zijn prijzen waar niemand een boterham van kan eten...

Ik kan me ook geen voorstelling maken van een bedrijfje dat standaard bandkroegjes doet en 300 euro voor heel de avond werken met top materiaal er een salaris uit trekt..das meer liefde voor t vak en hobby dan werken..

Ik kan t mis hebben maar voor 25 euro per uur en dan nog mensen aansturen?? Geen wonder dat de wereld op dat punt naar de verdommenis gaat en we crisis hebben...zorg dat mensen geld hebben dan geven ze het ook uit...nu blijft iedereen er op zitten.. en
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

Originally posted by drbeat
                Dat zijn polenprijzen man... Ik vind sander zijn tarief meer naar t normale gaan..daar zit gewoon alles in..en een redelijke boterham..

Kijk ik naar mijn advieskosten per uur dan zit ik al op het dubbele van wat Sander nu opgooit en ben ik standaard de goedkoopste..
                Ik weet dat in het bouwwereldje er prijzen zijn van rond de 35 euro per uur inclusief gereedschap...maar dat zijn prijzen waar niemand een boterham van kan eten...

Ik kan me ook geen voorstelling maken van een bedrijfje dat standaard bandkroegjes doet en 300 euro voor heel de avond werken met top materiaal er een salaris uit trekt..das meer liefde voor t vak en hobby dan werken..

Ik kan t mis hebben maar voor 25 euro per uur en dan nog mensen aansturen?? Geen wonder dat de wereld op dat punt naar de verdommenis gaat en we crisis hebben...zorg dat mensen geld hebben dan geven ze het ook uit...nu blijft iedereen er op zitten.. en

ik zit in de bouwwereld, €35 is een nette prijs. Niet veel niet weinig.
                even een rekensommetje.
                Met 35€ neem je toch nog €5600 bruto per maand mee naar huis, dat komt neer op ongeveer €3600 netto. Verdiend de gemiddelde Nederlander niet bij een baas hoor.
                Moet er wel bij zeggen dat dit zonder eventuele reis/km vergoeding is.
                Maar om nu te zeggen dat €35 voor een Zzp weinig is, ik denk het niet.
                Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

eh, bij die baas is de telefoon, de auto het pensioen, de ziektekostenverzekering, en de klapjap van de baas natuurlijk. Die ca 1600 a 2000 cash is dan ook echt cash. Van die eerder genoemde 5000 moet nog wel hier en daar wat vanaf…

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by dexter
                    En dan heb je voldoende werk om je brood te verdienen?
                    Hier in de buurt hoef ik het niet eens in mn hoofd halen meer dan 200 a 225 per 10 uur te vragen
                    dan word ik nooit weer gebeld.
                    Iemand die me dat niet wil betalen kan ook beter niet bellen.
                    Voor €20,- per uur boer ik een paar tientjes per uur achteruit, tenzij ik 24 uur per dag zou werken. Wil graag zo nu en dan een nieuwe computer kunnen kopen, op vakantie, pensioen opbouwen, onderhoud aan mijn huis plegen, auto rijden, onderhouden en afschrijven en noem het maar op. Degene die me wel bellen weten ook dat ik inmiddels meer dan voldoende kennis en ervaring heb om een complete productie perfect neer te zetten.
                    Maar heel eerlijk zit ik ook echt niet op dergelijke klussen te wachten, mijn core business is het merk Brooklyn-Audio op de markt zetten, daarnaast doe ik hier en daar producties met mijn eigen spullen. Dat is tevens een goeie promotie voor BA en brengt iets meer geld binnen dan freelance klussen doen. Nu ik die tarieven weer zie snap ik gelijk weer waarom ik me daar nooit hard voor heb gemaakt, het kan simpelweg niet uit, alleen als je bereid bent om van een minimum loon of minder rond te komen kun je het doen. Vergeet ook niet dat je vaak op de meest onmogelijke tijden bezig bent waar je bij de meeste werkgevers een forse toeslag op je uurtarief zou krijgen.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by kvdb013
                      Met 35€ neem je toch nog €5600 bruto per maand mee naar huis, dat komt neer op ongeveer €3600 netto. Verdiend de gemiddelde Nederlander niet bij een baas hoor.
                      Moet er wel bij zeggen dat dit zonder eventuele reis/km vergoeding is.
                      Maar om nu te zeggen dat €35 voor een Zzp weinig is, ik denk het niet.
                      Trek daar gerust nog maar ff € 1500,- vanaf, de helft daarvan gaat al op aan je auto.
                      En dat heb je alleen als je ook echt alle uren kunt factureren....

Comment

• kvdb013
                        • Nov 2010
                        • 337

Ik weet niet hoe het zit in de audio banche, omdat ik dat er bij doe uit
                        pure hobby!
                        in de bouw werkt het onderstaande echter wel zo voor velen, het nadeel van de bouw is daarintegen dat er vanuit een aannemer wel van je verwacht wordt 40 uur per week te maken, wat me in de audio/licht
                        branche toch wat lastiger lijkt omdat het veelal in de weekenden en avonduren allemaal moet gebeuren.
                        Want wie wil er s'morgens om 7 uur een drive inn op de stoep hebben ?

Ik ben echter wel van mening dat als je onder de €30 per uur staat te werken je dan beter voor een baas kunt gaan werken, omdat dan de sociale zekerheden vele malen beter geregeld zijn.
                        je moet je als ZZP'er goed verzekeren anders moet je er in mijn ogen niet aan beginnen!'
                        Last edited by kvdb013; 07-11-13, 16:20.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dat bedoel ik, met die €20,- per uur zit er geen enkele rek in, heb je een week wat minder uren, zit je gelijk met een probleem.
                          Maar, uiteindelijk hebben we met z'n allen gezorgd dat het zover is gekomen, door steeds meer de prijzen te laten zakken zitten we nu op het niveau waarop je net aan het randje kunt blijven hangen.

Comment

• kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

Originally posted by MusicXtra
                            Dat bedoel ik, met die €20,- per uur zit er geen enkele rek in, heb je een week wat minder uren, zit je gelijk met een probleem.
                            Maar, uiteindelijk hebben we met z'n allen gezorgd dat het zover is gekomen, door steeds meer de prijzen te laten zakken zitten we nu op het niveau waarop je net aan het randje kunt blijven hangen.
                            maar de uiteindelijke hoofdaannemer/opdrachtgever wordt er nog steeds rijk van(een aantal personen zeker), we moeten er niet zoveel aan toegeven vind ik. En ik moet zeggen dat er nog steeds voor kwaliteit betaald wordt, en de rotte appels er langzaam toch uitgefilterd worden.
                            Dat geldt voor elke branche hetzelfde.
                            ik ben er ook van overtuigt dat er betere tijden aan zullen komen, en bij de pakken neer zitten heeft natuurlijk geen zin.
                            als je echt ondernemers bloed hebt komt het vanzelf goed!

Comment

• dexter
                              • Jul 2005
                              • 433

Ik ben al jaren ondernemer in dit vak, en wil ook eindelijk wel weer een beetje verdienen in deze tak waar ik helaas gedeeltelijk uit heb moeten stappen door freelance dingen die niet betaald werden door een niet nader te noemen bedrijf.

Echter waar ik voor waken wil is dat ik een eerlijke prijs neerzet voor hetgeen ik kan, probleem is ik ben niet goed in mezelf verkopen. Hebben jullie misschien tips oid?

Comment

• timmetje
                                • Dec 2012
                                • 424

Ik ben zelf geen freelancer, maar ik zou toch op de volgende zaken letten:

- Bereken voor jezelf wat je wilt verdienen, en hou je daar ook aan. Continu onder je eigenlijke prijs duiken is niet goed voor jou, maar ook niet voor je opdrachtgevers ('Huh? Maar vorige keer betaalden we veel minder...')
                                - Vraag eens wat prijzen op bij freelancers in je omgeving. Dan heb je tenminste een idee wat je kan vragen.
                                - Wees eerlijk, zowel naar jezelf als naar je opdrachtgevers. Als jij de ballen verstand hebt van licht, zeg dan gewoon 'nee' als je gevraagd wordt om licht te doen. (Bonuspunten verdienen? Beveel een goede lichtman aan!)

Wat verkopen betreft, is er de oudste marketingtruc ter wereld: verkoop geen product, maar voordelen. Voorbeeldje:

'Deze auto heeft leren bekleding.'

Ja, dus?

'Leren bekleding is koeler, makkelijker schoon te houden en veel comfortabeler dan stof'.

Ahaaaa!

De markt zit bomvol met mensen die geluid kunnen doen (of althans beweren dat ze 't kunnen...). Zorg dus dat jij een USP (Unique Selling Point) hebt. Wat maakt dat jij beter bent dan een ander? Als je voor jezelf die vraag niet kan beantwoorden, moet je nog eens nadenken of je wel freelance moet gaan werken. Als jij 't van jezelf niet weet, hoe moet een mogelijke opdrachtgever het dan weten...?
                                Tim

Comment

Working...