Freelance prijzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Ik ben het er wel mee eens dat de bedragen omhoog zouden moeten kunnen, maar je hoeft nu op je offerte echt niet een technicus voor meer dan 40 euro erop te zetten, dan prijs je jezelf uit de markt.

Bovendien zijn er genoeg freelancers die echt heel goed zijn, veel ervaring hebben, ook met grote bekende namen en gewoon voor 25 euro per uur werken. Waarom zou je als opdrachtgever meer betalen als er genoeg aanbod is.
    Ik heb wel vaak de discussie gevoerd met de technici, vooral om te vragen hoe ze zichzelf zien over 10 of 15 jaar. Met 25 euro, hoe je grofweg 17 euro over voor pensioen, AOV en levensonderhoud.

Podiumbouwers is wel een ander verhaal, wij hebben op een enkele uitzondering na geen mensen van boven de 23 in dienst, vaak groeien deze mensen door of gaan een compleet andere kant op.

Dat je niet genoeg uren per maand kunnen maken is natuurlijk onzin. Er zijn genoeg producties die gewoond oor de weeks zijn. Alleen de drivein jongens hebben dit probleem. Maar een beurs wordt gewoon door de weeks gebouwd en de meeste discotheken zijn ook om 17.00 klaar met bouwen.
    Dan is het tijd voor de technici. Veel van onze bouwers (geen podiumbouwers0, zijn ook gewoon technicus.
    En er zijn uren genoeg om te vullen hoor.
    Last edited by Podium Verhuur; 07-11-13, 21:46.

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Originally posted by Podium Verhuur
      Dat je niet genoeg uren per maand kunnen maken is natuurlijk onzin. Er zijn genoeg producties die gewoond oor de weeks zijn.
      En er zijn uren genoeg om te vullen hoor.
      Er zijn ook een hoop mensen die deze uren al invullen. Die lage prijzen onstaan echt niet omdat er een tekort aan personeel is.

Het aanbod van freelancers is op dit moment echt vele malen groter dan de vraag. De reden dat veel bouwers ook technicus zijn (en vice versa) is omdat ze begonnen zijn als bouwer.
      Tim

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Podium Verhuur
        Ik ben het er wel mee eens dat de bedragen omhoog zouden moeten kunnen, maar je hoeft nu op je offerte echt niet een technicus voor meer dan 40 euro erop te zetten, dan prijs je jezelf uit de markt.
        Voor mij heb je helemaal gelijk.
        Daarom wordt ik ook nooit gevraagd voor freelance klusjes.
        Maar als ik voor € 20,- per uur als zelfstandige zou moeten werken zou ik lekker een vaste job gaan zoeken.
        Ik ben geen ondernemer voor het geld maar het is niet meer dan redelijk dat er voor de risico's die ik neem ten opzichte van een werknemer een betere beloning krijg.
        Daarnaast moet je als zpper ook nog eens tijd steken in je administratie, zo nu en dan wat aquisitie, dat zijn uren die je niet kunt declareren.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

We proberen ze ook altijd over te halen om in dienst te komen bij ons. Maar freelancer/zzper zijn klinkt zo lekker stoer en ongedwongen.

Maar ja we streven nu af op een nieuwe economische crisis, als deze generatie met pensioen is en geen pensioen heeft opgebouwd, dan zitten we pas echt in de problemen. Als de AOW nog bestaat is dat niet voldoende om een economie draaiende te houden.

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

€ 200,-/250,00 is een landelijk gemiddeld voor een freelancer. Een 'grote' jongen(of vrouw..;-)) zit op zover ik weet op een dagprijs van € 350,00/400,00. De meeste tellen dat voor 10/12 uur, maar de meeste gaan er voor dat geld ook overheen, qua uren. Het is gewoon een feit dat de markt overbevolkt is en de meeste gewoon 'honger hebben' en alles pakken wat ze kunnen en ten alle tijden onderhandelbaar zijn...Uitzonderingen zijn er altijd!

Maar als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur, als die € 27,50 per uur vraagt, is ie al duur! Maar een zzp chauffeur moet wel elke 5 jaar voldoen aan code95(verplichte bij scholing, 35 uur in 5 jaar), € 9000,00 kapitaal(anders geen vergunning! En dit wordt regelmatig gechecked!), uiteraard nog de sociale lasten, sparen voor later enz...En die maken meer uren als ons...gewoon omdat het moet...

Maar wat ik me dan afvraag, die € 60,00 per uur, is dat alleen het poppetje of met materiaal?..;-)
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Olaf Duffhuës
              Maar wat ik me dan afvraag, die € 60,00 per uur, is dat alleen het poppetje of met materiaal?..;-)
              Da's alleen het poppetje.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

qua bandwereld:

dit zijn de huidige vraagprijzen van coverbands
                Coverbands boek je voordelig, snel en eenvoudig bij boekingsburo 123Boekingen.nl. Plaats een gratis optie, boeken zonder kosten u bent bij 123Boekingen.nl aan het juiste adres!

ga je daarmee rekenen (gemiddeld 1500 tot 2500 euro)
                Dan zou de technicus voor een standaard klus een vijfde tot een derde van het bruto budget kosten.
                Als je dan BTW aftrekt, boekersfee aftrekt, kilometers aftrekt, en wat geld voor de geluidsinstallatie die je gaat bedienen..... eh, laten we in ieder geval stellen dat die prijzen horen bij een ander circuit.

Ik vind iedereen even lief, maar in het covercircuit kost een technicus geen 400 euro of 60 euro/uur.
                Niet uit onwil, maar omdat bands niet het gage kunnen krijgen om dat uit te betalen.

XXX
                lekker belangrijk!

Comment

• Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

Ah...nu moet je niet vergeten dat muzikanten over het algemeen het meesten moeten/willen overhouden(drank, drugs, vrouwen, kinderen die ze niet kennen..;-)) en een techneut een ondergeschoven kindje is he..en vaak onder gewaardeerd....;-)

En die gasten die € 350,00/400,00 vragen, cq krijgen, zitten ook niet voor dat geld op een coverband..;-)
                  Olaf Duffhuës

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by showband
                    Ik vind iedereen even lief, maar in het covercircuit kost een technicus geen 400 euro of 60 euro/uur.
                    Niet uit onwil, maar omdat bands niet het gage kunnen krijgen om dat uit te betalen.

XXX
                    Da's dus ook de reden dat je mij daar niet meer tegen komt....
                    Da's overigens geen arrogantie maar puur omdat het simpelweg achteruit werken is voor het bedrag dat ervoor staat want ik vind het nog steeds heel erg leuk om een lekker live bandje te schuiven.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by MusicXtra
                      Want ik vind het nog steeds heel erg leuk om een lekker live bandje te schuiven.
                      Dus is de conclusie dat je voor een goede broodwinning iets anders moet gaan doen, en dit veel meer als een hobby moet benaderen. Ik heb die conclusie al heel lang geleden getrokken, en weer een baan gezocht, waar ook mijn pensioen premie betaald word. Met een beetje geluk kan ik dan ook werkend de 70 halen, zodat ik er dan van kan gaan genieten.

Ik snap dan ook de rechtvaardiging niet van al die (media) opleidingen de laatste jaren. (al kan dat ook een manier zijn om de laatste jaren als leraar te eindigen) Zoals mijn vader vroeger al zei, leer een vak en doe dat erbij.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by DJ Antoon
                        Dus is de conclusie dat je voor een goede broodwinning iets anders moet gaan doen, en dit veel meer als een hobby moet benaderen. Ik heb die conclusie al heel lang geleden getrokken, en weer een baan gezocht, waar ook mijn pensioen premie betaald word. Met een beetje geluk kan ik dan ook werkend de 70 halen, zodat ik er dan van kan gaan genieten.
                        Klopt, en een hobby mag geld kosten. Ik sta liever met een boel plezier voor kilometervergoeding een leuke avond te hebben als alles al aanwezig en aangesloten is, dan dat ik voor een paar tientjes meer me tot diep in de nacht sta af te beulen om een antieke W-bin-set in een nog ouwere MB-208 te proppen.
                        Zoals mijn vader vroeger al zei, leer een vak en doe dat erbij.
                        Wijs man, die ouwe van je.

En inderdaad : probeer je geld van s’maandagsmorgens tot s’vrijdagsmiddags te verdienen. Als je zaterdagavond nog voor de boterham op stap moet ben je aan de verkeerde kar aan het trekken.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by showband
                          qua bandwereld:

dit zijn de huidige vraagprijzen van coverbands
                          Coverbands boek je voordelig, snel en eenvoudig bij boekingsburo 123Boekingen.nl. Plaats een gratis optie, boeken zonder kosten u bent bij 123Boekingen.nl aan het juiste adres!

ga je daarmee rekenen (gemiddeld 1500 tot 2500 euro)

XXX
                          eh, vaak zijn daar de technici ook de eigenaar van de installatie, en goed bevriend met band en management….

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
                            En inderdaad : probeer je geld van s’maandagsmorgens tot s’vrijdagsmiddags te verdienen. Als je zaterdagavond nog voor de boterham op stap moet ben je aan de verkeerde kar aan het trekken.
                            Daarbij is het ook niet goed voor je/een relatie, of je vrouw moet er ook in zitten. En dan kost het ook effe wat meer moeite om ze te houden.

Voordeel is dat als je niets te doen hebt, je ook nog steeds te eten hebt. Mijn dj, mix, werkzaamheden leveren aan het eind van het jaar niets op, maar ik ben wel blij dat ik ook eens iets nieuws kan kopen, ipv oud spul omdat er geen geld is om te investeren.

Iemand trouwens interesse in een hele mooie Klark Teknik helix DN9340, dual digital eq. ?

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

Daarbij is het ook niet goed voor je/een relatie, of je vrouw moet er ook in zitten. En dan kost het ook effe wat meer moeite om ze te houden.
                              ik ken genoeg voorbeelden, waaronder ik zelf...Waar dat al jaren goed gaat...En ze werkt niet eens mee en dat hoeft ook niet...:-)
                              Olaf Duffhuës

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by Olaf Duffhuës
                                ik ken genoeg voorbeelden,
                                \

Volgens mij ben jij ook meer een voorbeeld van degenen die niet op zaterdagavond de kaas op het brood verdienen, maar de rosbief.

Comment

Working...