Freelance prijzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

En de koelkast gaat naar MusicXtra! (of misschien houd ik hem wel, van 10.500 per maand kan 'ie er zelf prima eentje betalen)

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Een andere factor die ik in deze discussie zelden tot niet naar voren zie komen is het aantal uren dat daadwerkelijk gefactureerd kan worden.

Een klus waarbij je 10 uur op locatie bent kan uiteindelijk (incl. laden/lossen, administratie en ander voorbereidend werk) wel 20 uur kosten. En dan zitten we opeens effectief wel op 30 euro per uur (als we dan toch het voorbeeld van Sander erbij pakken).

Veel freelancers baseren hun uurtarief op het aantal uren dat daadwerkelijk gefactureerd kan worden. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer uren besteden aan hun bedrijf...
      Tim

Comment

• jadjong
        • Oct 2003
        • 654

Originally posted by MusicXtra
        Wanneer ik iemand inhuur die er zo over denkt mag hij van mij dan ook alleen maar trailers laden.
        Voor het mixen van bandjes of bedienen van licht wil ik graag mensen met passie voor het vak.
        Ik ga er van uit dat iedereen z'n best doet. Iedereen in dit vak werkt hopelijk voor dezelfde reden: andere mensen blij maken. Wil met dit extreme voorbeeld aangeven dat sommige medewerkers echt 'klaar' zijn met hun werk zodra ze in de auto naar huis rijden en andere 's nachts op de wc nog nadenken over de plaatsing van een frontfill.
        Originally posted by Robert H
        Zou iemand me uit kunnen leggen waar dat tarief van zestig euro per uur in vredesnaam op gebaseerd is? Ik lees het vaker en blijf het een ronduit astronomisch bedrag vinden. Je huurt tenslotte alleen een mannetje in dat (lees: waarvan veronderstelt wordt dat 'ie) ergens heel erg goed in is. Ik vind mijn loodgieter en stucadoor ook erg goed, die doen het echter voor de helft en nemen ook nog voor een ***svermogen aan gereedschap mee. Bij de meeste techneuten houdt het op dat vlak met een paar werkschoenen, een rolletje schrijftape en die eeuwige Peli-case toch wel op.

60 euro per uur is 130.000 euro per jaar, oftewel enkele tienduizenden euro's meer dan een huisarts. WTF? En kom niet aan met dat oeverloze gemekker over ervaring, investeringen of scholing. Artsen zitten driekwart van hun leven op school voordat ze ook maar een patiënt mogen spreken, dát is investeren. En belasting? Verzekeringen? Andere kosten? Die hebben zij net zo goed.

Dus, collega's uit het hogere segment, verlicht mij: Waarom zouden jullie bruto 10.500 euro per maand moeten verdienen?
        De 60.- waar jij het over hebt is omzet, geen inkomen. Verder vind ik 130.000.- per jaar wat aan de hoge kant, met 8 uur per dag, 218 werkbare dagen zit je op net iets meer dan 109.000.- Uiteraard kan je zeven dagen per week gaan werken, maar dat valt met geen enkele normale functie in loondienst te vergelijken.
        Trek nog even de jaarijkse kosten van de omzet af (verzekering, auto, laptop met favoriete software, die plastic koffer, kleding) en je mist weer wat geld. Geen idee hoeveel het bij jou is, maar bij mij is het ruim over de 10k, vooral verzekering en auto/brandstof hakken er flink in. Stel dat je 95.000.- over houd, dan mag je daar nog 10%(pensioen) en 8%(vakantiegeld) aftrekken voordat je een bruto salaris hebt.
        Van de oorspronkelijke 109.000.- houd je nog maar 78.000.- over, maandelijks 6500.-
        Dit is vergelijkbaar met een ervaren accountant(eerste hit bij Google ), die krijgt gewoon betaald als "ff geen werk" is en heeft recht op WW als er langere tijd geen werk is. Ook hoeft hij de eerste 100 dagen van ziekte niet uit eigen zak te betalen.
        Ik vind dit salaris ook erg hoog voor een tech die lampen/boxen op hangt en daarbij alleen handschoenen of tape meeneemt. Voor iemand die een essentieel onderdeel(FOH tech/muzikaal producer/regiseur) is van de productie en de kennis/ervaring heeft om dat aan te tonen vind ik het een erg goed salaris.
        Zoals Sander hierboven aangeeft mag je er ook nog een onregelmatigheidstoeslag in verwerken voordat je het echte bruto salaris hebt.
        Originally posted by DJ Antoon
        Kort gezegd zoals de militaire reclame: Ongeschikt.

Je grenzen kennen en er niet te vaak over heen gaan, voor je het weet mag je naar de psygoloog.
        Ben ik niet helemaal met je eens, een artiest in een kroegje is wat anders als dezelfde artiest in ahoy.
        En ja voor bijv. 23 CEO's van grote bedrijven die een gezamenlijke meeting hebben staan alle "onderdanen" op scherp, inclusief verplicht slapen voor de faciliterende crew in een hotel op korte afstand. Behalve die mannen zelf, die zien het als een leuke dag.
        Je moet dan inderdaad wel je verantwoordelijkheid nemen.
        Dat zijn achteraf de mooiste klusjes. Iedereen heeft alles tot in de puntjes uitgedacht en uiteindelijk is de CEO al lang blij wanneer z'n powerpoint-presentatie vloeiend naar de volgende slide gaat.

De waardering die je daarbij krijgt is ongekend hoog, moet je wel presteren en jezelf aan de situatie aanpassen...
        Het gaat goed want je werkt met deugdelijk materiaal en je weet waar je mee bezig bent. Toch zal dezelfde act op vrijdagavond in een cafe heel wat minder mentale energie vreten.

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Originally posted by jadjong
          Trailer laden is niet zo ingewikkeld
          Mag jij de filmpjes gaan bekijken van alle ongelukken die veroorzaakt zijn omdat een trailer verkeerd geladen is. Wat betreft gezeik achteraf: weleens 14 ton rechtdoor zien gaan op een kruising en vervolgens om zien kieperen in een woonwijk?

Na een aantal jaar doorgebracht te hebben in de logistiek kan ik je vertellen dat een trailer laden een grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengt dan het mixen van een bandje.

Edit: ik lees net je andere post waarin je het één en ander nuanceert. Nu is het me wel duidelijker wat je bedoelde. Feit blijft dat alle werkzaamheden gewoon moeten worden uitgevoerd met een gezonde dosis verstand en kennis van zaken. Dat het ene daarbij ingewikkelder is dan het andere is vanzelfsprekend. Wil echter niet zeggen dat je maar 'op goed geluk' een trailer vol moet gaan stouwen (al weet ik maar al te goed dat dat veel te vaak gebeurt...)
          Last edited by timmetje; 06-08-14, 11:05.
          Tim

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

En kom niet aan met dat oeverloze gemekker over ervaring, investeringen of scholing...
            ...En belasting? Verzekeringen? Andere kosten? Die hebben zij net zo goed.
            Ik kan jou vertellen dat jij netjes via het uurloon van al die artsen (of welke andere ondernemer dan ook) gewoon de ervaringen, investeringen, onderwijs, belastingen, verzekeringen, reiskosten en andere kosten betaald.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Zou iemand me uit kunnen leggen waar dat tarief van zestig euro per uur in vredesnaam op gebaseerd is? Ik lees het vaker en blijf het een ronduit astronomisch bedrag vinden. Je huurt tenslotte alleen een mannetje in dat (lees: waarvan veronderstelt wordt dat 'ie) ergens heel erg goed in is. Ik vind mijn loodgieter en stucadoor ook erg goed, die doen het echter voor de helft en nemen ook nog voor een ***svermogen aan gereedschap mee.
              En ik maar altijd vinden dat stucadoors erg goed verdienen per uur, met het KLEINE beetje gereedschap dat ze meebrengen. (Maar ik zou gezien de lichamelijke belasting niet willen ruilen)

In die 60 euro zitten ook de kosten van een organisatie die op de achtergrond zit.
              Bijvoorbeeld een kantoor (gebouw), met salaris administratie, met een verkoper die het werk binnen moet halen, gereedschappen etc. Dan ook nog het probleem dat niet alle uren te factureren zijn, en niet alle uren werkbaar. Dan word het verschil wat de klant moet betalen per uur, en wat je gemiddeld per uur aan salaris bij kunt schrijven steeds groter...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Conclusie is eigenlijk dat de marktprijzen voor freelancers veel te laag liggen...
                En iedereen blijft zich maar rijk rekenen.
                Kun je echt iedere week de volle 40 uur factureren dan tikt het lekker door maar helaas is dat voor een zelfstandige bijna nooit het geval.
                Die € 60,- per uur van mij is echt nog geen vetpot, stel dat je 30 uur per week kunt factureren, dan heb ik dus € 8100,- per maand.
                Daar gaat € 1200,- aan autokosten af (zonder de bijtelling mee te rekenen), verzekeringen, beetje pensioen opbouw, accountant, kantoorkosten en noem het maar op.
                Uiteindelijk blijft daar € 5000,- per maand van over waar ook nog eens inkomstenbelasting over betaald moet worden.
                Netto hou je daar dus € 3000,- aan over, dan ligt het nog minimaal een maand per jaar stil vanwege vakantie dus gemiddeld haal je die € 3000,- netto nog niet eens!
                Bij een job in loondienst op vergelijkbaar niveau pak je die 3K ook, krijg je 21 vakantie dagen, extra maandsalaris aan vakantie geld en misschien ook nog een maandje extra als bonus.
                Ik wordt ook heel zelden gebeld voor freelance klussen, logisch want er zijn er zat die het voor de helft doen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

daarnaast komt ook nog het feit dat je never nooit niet als freelancer alle maanden fulltime bezig bent,
                  tijdens het festival zeisoen maak ik rustig weekjes van 80 uur terwijl ik in februari soms net 80 uur per maand haal.
                  moet t toch echt hebben van de zomermaanden in daar moet ik ook de winter op kunnen teren
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• arjenv
                    • Mar 2012
                    • 77

Als zzp’r ( in de financiële dienstverlening, ik weet dus waarover ik praat) even mijn commentaar.

Tarieven, en salarissen in vaste loondienst worden bepaald door kennis, ervaring, niveau opleiding en....vraag en aanbod.

Dat de tarieven voor technici zo onder druk staan heeft alles te maken met een overaanbod. Er zijn meer mensen die werk willen dan dat er werk is, gevolg: onderbieding op prijs.

Nu wat betreft het inkomen bij 60 euro per uur:

ga er vanuit dat je, met een beetje mazzel, maximaal 1300 tot 1400 declarabele uren kan maken per jaar. ( dat is hard aanpoten geloof me) dan heb je een bruto omzet van 78000 tot 84000 euro.
                    Haal daar alle bedrijfskosten vanaf, kom je misschien uit op 45 tot 50000 euro. Nu is het bruto/netto traject voor een zzp’r aanzienlijk prettiger dan voor iemand in loondienst, dus netto houd je van die 45 tot 50000 euro ongeveer 30 tot 35000 euro over.
                    Komt neer op 2300 tot 2700 euro netto per maand , en dan heb je ook vakantiegeld.

Dat is een net inkomen maar echt niet dat je roept, wow wat veel, zeker omdat je er veel meer uren voor maakt ( let op, de 1300 tot 1400 uur zijn declarabele uren, dat zijn er al snel 1800 of meer als je alle reistijd etc erbij telt) .

Dus niet slecht, maar echt geen vetpot, zeker gezien ook alle risico’s die je loopt.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

En dan vergeten velen nog het volgende, de sector waar we in werken worden heel veel mensen niet "oud". Althans de mensen die op latere leeftijd dit ook nog steeds allemaal doet zijn er maar weinig. Wat dus ook weer inhoud dat je moet incalculeren dat je in de toekomst als je dit niet meer kunt doen dus ook een salaris drop gaat maken. Want er zijn weinig bedrijven die je de volle mep gaan geven voor iemand die nog nooit in een bepaalde sector heeft gewerkt laat staan bijpassende opleidingen hebt.

Toevallig heb ik recentelijk zoiets vergelijkbaars gehad. Ik werk gewoon voor een werkgever als werkvoorbereider. Hier kwam iemand voorbij die mijn job moest gaan overnemen omdat ik moet doorgroeien. Nu dacht hij dit ook wel in een andere sector kon. Helaas nul,nul kaas gegeten van de techniek, noch het gebruik van gereedschappen en alle andere dingen die erbij komen. Kortom, deze jongen was snel weer vertrokken.

Dus een gedeelte van de salarissen die verdient worden moeten ook worden weggezet voor omscholing of misschien wel buffering voor een bovengenoemde situatie. Dus die 2700 euro netto, DIE DE MEESTE NEDERLANDERS BIJ LANGE NA NIET HEBBEN, is wel heel erg netjes! Gemiddelde monteur komt namelijk gewoon thuis met netto ergens tussen de 1400 en 1700 euro netto, en ja deze man hoeft ook alleen maar kabels te trekken en aan te sluiten. Niets meer of minder dan de meeste freelancers want zo is het gewoon...

Comment

• Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

Het is niet alleen een simpel vraag en aanbod spel. Ik zit aan beide kanten van het verhaal. Ik freelance soms voor andere bedrijven, maar huur ook met regelmaat andere freelancers in. En daarbij is er een duidelijk verschil in ervaring en instelling, en de bijbehorende prijzen. Bijvoorbeeld met theaterklussen, moet de tech niet alleen technisch goed in z'n vak zijn, maar hangt de klanttevredenheid voor een heel groot deel af hoe goed de tech met de regie en productie communiceert en of hij ook enig gevoel voor theater heeft. Mijn ervaring is dat dat bij de jongere, 20 euro per uur technici vaak niet het geval is.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• arjenv
                          • Mar 2012
                          • 77

@Van de laan: let wel op: je moet wel 1300 tot 1400 declarabele uren kunnen maken. Om die te maken moet je vaak dik 2000 uur of meer werken. Dat heeft iemand die in loondienst zit niet.
                          Verder kan je inkomen per jaar flink heen en weer stuiteren, daar hoort een bepaalde risico bonus bij. In loondienst zit je veilig, weet je waar je aan toe bent, maar verdien je dan inderdaad soms wat minder, maar soms ook meer.

Het absolute getal zegt niet zoveel bij een zzp’r.

Als je de 60 euro per uur op 30 euro zet, dan krijg je een heel ander beeld.
                          En ooit wel eens uitgerekend wat iemand, die 3000 bruto per maand verdient bij een baas, feitelijk kost per uur?
                          klein, grof rekensommetje: 13*3000=39000. Opslag sociale lasten, pensioen etc 30%, 13000, zit ik al op 52000 euro. Toe te rekenen kosten auto, gebouw, opleidingen etc10.000, kost je dus 62000 euro. 1400 declarabele uren, kost je dus dik 44 euro per uur.

@Big Bang: dus toch vraag en aanbod. Voor kwaliteit betaal je, ga je alleen voor prijs heb je alleen dragers. Maar zijn er veel die het kunnen, zakt de prijs.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by vdlaanlichtengeluid
                            Dus die 2700 euro netto, DIE DE MEESTE NEDERLANDERS BIJ LANGE NA NIET HEBBEN, is wel heel erg netjes! Gemiddelde monteur komt namelijk gewoon thuis met netto ergens tussen de 1400 en 1700 euro netto, en ja deze man hoeft ook alleen maar kabels te trekken en aan te sluiten. Niets meer of minder dan de meeste freelancers want zo is het gewoon...
                            Je moet ook geen appels met peren vergelijken... Voor die € 60,- per uur mag je mij de verantwoordelijkheid van alle techniek in de schoenen schuiven, inclusief het aansturen van mensen, communicatie met opdrachtgever, locatie, artiesten, etc. Mag hopen dat daar een hogere beloning tegenover mag staan als voor iemand die kisten duwt en kabels trekt. Net zoals een werkplaatschef in een garagebedrijf met meer geld naar huis gaat als degene die het beurtje staat te geven.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

Ben benieuwd wat de gemiddelde forumbezoeker die dit werk fulltime doet ook echt overhoud per uur, dat zal zeker geen 60,- bruto zijn..
                              There is no substitute for imagination

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

als je gewoon even op google kijkt naar de prijzen waarvoor je bij lang bestaande bedrijven een PA/drive in huurt. Dus bij mensen die er van leven. En gewoon op een viltje wat rekent.
                                Dan weet je dat voor een typische <200man bruiloft of sportclub klus een nette klus gedaan wordt door iemand die geen 60 euro bruto per uur krijgt.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...