Freelance prijzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by showband
    Dan weet je dat voor een typische <200man bruiloft of sportclub klus een nette klus gedaan wordt door iemand die geen 60 euro bruto per uur krijgt.
    Dit is dus wat ik bedoel met die appels en die peren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
      • Jun 2010
      • 640

Tuurlijk begrijp ik het zijn allemaal appels en peren maar ik bedoel ook de meeste mensen die freelancen doen alleen maar het "simpele werk". Anders zijn er gewoon simpelweg teveel kapiteins op het schip toch? Voor die 60euro per uur verwacht ik zelfs dat je de kar trekt want anders zou het wel een dure oplossing zijn of je moet niet anders kunnen.

Begrijp me niet verkeerd maar zo is het nu eenmaal toch? Tuurlijk zit je bij een baas in loondienst wel veilig als jullie dat zo denken. Want heb het al maar wat vaak gezien en helaas eenmaal zelf ondervonden, als ze van je af willen ben je zo weg... Zo veilig is dat hele loondienst gebeuren dus niet. Het hoeft niet eens aan jouzelf te liggen. Als je al jaren hetzelfde doet en je krijgt een andere chef die er anders over denkt ben je gewoon de spreekwoordelijke "Lul".

Maar 2 the point, de meeste freelancers die ik ken hebben gewoon vaste prijs die conform is aan de markt want anders lig je er ook zo uit. En in de meeste gevallen werken ze dan ook nog eens met een dagprijs. Enige hierin is dan dat sommige een prijs hebben voor 8uur en andere voor 12uur. Dan zijn daarin nog de volgende categorien/verschillen,

- Bouw/Breek
      - Tech lopen
      - Operaten (audio&licht)
      - Projectleider

Last but not least, gelukkig bepaald iedereen zelf zijn eigen prijs en als hij/zij zichzelf voor die prijs kan verkopen en daar voor zichzelf een goed salaris uit haalt is het toch goed lijkt me?

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Ik denk dat inmiddels alles wel gezegd is.
        60 euro bruto/uur kan misschien voor de (zal hem zo maar noemen) meewerkende projectleider / hoofd techniek. Echter voor de kabel en kastensjouwer of truss tikker zit er dat (terecht) niet in.
        Als het aanbod aan mensen niet zo groot was dan zou hij het salaris van bijv. een elektro monteur (Dat zijn/waren het regelmatig ook) moeten kunnen verdienen verhoogt met een onregelmatigheids-toeslag.
        Maar ik denk dat het momenteel (zeker voor de jongeren) vaker op het minimumloon zit.

Als je nu een eenmans zaakt hebt, (Dus geen freelancer maar iemand met spullen) ja dan is alles anders, echter je hoeveelheid niet declareerbare uren aan het binnenhalen van werk en de administratie en dergelijke word dan makkelijk vergeten. Ook de investeringen en afschrijving op materiaal...

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

Er vallen mij 3 dingen op:

- Waar ik mezelf ontzettend over verbaas: er zijn momenteel rond de 12 opleidingen in de evenementenbranche. En er komen dus ongeveer 360 mensen het vak in die vaak niet een baan kunnen vinden en "maar" gaan freelancen. Even naar Tentoo en hoppatee.
          - Veel freelance technici zien zichzelf niet als eigen onderneming en hebben geen ervaring met het mechanisme marketing.
          - Veel freelancers klagen erover dat andere sectoren beter betaald krijgen. (Veel riggers neigen richting de telecommasten en veel av technici neigen naar installatie)

Naar mijn inzien is het een rare vraag:"freelance prijzen: wat kun je vragen?". Ga in gesprek met bedrijven! Koop literatuur om je in te lezen bijvoorbeeld het Freelance Handboek of ga een korte cursus Bedrijfskunde doen. Een bakker gaat toch ook niet vragen wat hij voor zijn brood dient te vragen. Dit is afhankelijk van zijn plek in Nederland, zijn kosten, zijn kwaliteit, vraag/aanbod etc.

Samenvattend: ga met jezelf en de omgeving in gesprek en laat je niet leiden door dit topic.
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

Working...