Olympische Spelen 2004 - Athene

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

citaat: Het 3-D effect zou heel goed door middel van interferentie, het kruisen van 2 laserstralen op een bepaald punt, gemaakt kunnen zijn.
    Enig idee welke precisie daarvoor nodig is? Klinkklare onzin.
    Inderdaad Daan, ik had er zelf ook wel eens over nagedacht, maar ook geconcludeerd dat dat niet ging werken: je hebt lasers van zo'n beetje 200 nm tot ongeveer 1500 nm. In het beste geval heb je dus een laser van 1500 nm (golflengte). Voor interferentie moeten de stralen elkaar precies versterken (in fase). Zouden de stralen uit fase zijn (een afwijking van 750 nm) dan gaat het al fout. Laten we eens zeggen dat een afwijking van 100 nm nog net acceptabel zou zijn. 100 nm is vrij weinig hoor...

Het baardhaar van een blanke man groeit gemiddeld met 0,47 mm per dag. De 'baardseconde' (lengte die een baard in een seconde groeit) is dan ongeveer 5,4 nm. In 20 seconden is je baard dus al meer gegroeid dan de maximale afwijking de de spiegel mag hebben... dat wordt lastig.

Even over de slotceremonie van gisteravond: zag er wel leuk uit (mooie witte in-ear monitors hadden die gasten, zeg!), maar het geluid was slecht. Het kan aan de weergave van mijn brakke studenten-tv liggen, maar volgens mij hoorde ik alleen maar 'zaalgeluid' en niets direct uit de mixer ofzo. Wie organiseert dit, want ik kon zelfs de speeches niet verstaan (nee, ook het Engelse niet...).

Laat jullie mening eens horen!

Groetjes,
    Sjoerd

Comment

• Michel_G
      • Dec 2003
      • 376

citaat:Geplaatst door SjoerdOptLand

Even over de slotceremonie van gisteravond: zag er wel leuk uit (mooie witte in-ear monitors hadden die gasten, zeg!), maar het geluid was slecht. Het kan aan de weergave van mijn brakke studenten-tv liggen, maar volgens mij hoorde ik alleen maar 'zaalgeluid' en niets direct uit de mixer ofzo. Wie organiseert dit, want ik kon zelfs de speeches niet verstaan (nee, ook het Engelse niet...).

Laat jullie mening eens horen!

Groetjes,
      Sjoerd
      Ik heb bewust gister de slotceremonie op eurosport zitten kijken. Dag en nacht verschil met het geluid op ned 2. Leek daar wel gebruik gemaakt van direct geluid en geen zaal geluid, anders dan een nog groter compliment omdat het geluid daar goed was. Alles was ook duidelijk verstaanbaar. (niet dat je iets gemist hebt aan de dingen die er gezegt zijn)
      Is weer terug !

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

citaat:Geplaatst door Michel_G
        Ik heb bewust gister de slotceremonie op eurosport zitten kijken. Dag en nacht verschil met het geluid op ned 2. (niet dat je iets gemist hebt aan de dingen die er gezegt zijn)
        Aha, dat heb ik niet geprobeerd... helaas. Die speeches boeiden me niet zo inderdaad, maar die muziek had ik wel wat beter willen horen eigenlijk.

Enfin, hoe komt het dat het geluid op ned 2 dan zo slecht was? Te veel moeite om om een lijntje te vragen of...?

Groetjes,
        Sjoerd

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Ik heb gister toevallig in het theater waar ik werk even achter de pc gezeten met mijn hoofd Techniek. Die zit op een Engelstalig forum en daar zag ik toevallig een topic staan over de DNA Helix.

Het was zo dat ze met een gigantische waterpomp water uit het basin metershoog de lucht in pompten. Aangezien de de waterdruppels zo fijn waren, leek het een soort rook/mist.
          Vervolgens hebben ze de animatie met een paar hele krachtige en preciese lasers geprojecteerd op het omhooggepompte water.
          TADA!!!

Dat is het hele verhaal!
          Volgens mij heet dat forum "blue-room", ik zal het nog even opzoeken...

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Volgens mij heet dat forum "blue-room", ik zal het nog even opzoeken...

en
            Much interest in the DNA Helix for the Opening Ceremony.Very simple but huge effect.Jeremy Lloyd was production manager for the effect.It consisted of 4 lasers mounted around the stadium projecting onto a water screen.The secret was getting very powerful lasers (from Tarm laser in Germany), and a...

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Ja, die! Thnx Jasper

Comment

• mcjohn
                • Jan 2004
                • 5

Eigenlijk was die projectie van die dna wel met drie lasers en het werd geprojecteerd op een watergordijn en dit was gecombineerd met rook.....

Greetz
                mboro

Comment

Working...