Kan dit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Ja, en een hele nette uitleg! ik reageerde alleen maar even als beknopte aanvulling op jouw slotzin:
    Hoe dat in de medische sector precies werkt weet ik niet.
    Laat ik dat nou net wel weten
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• masterblaster

Originally posted by moderator
      Ja, en een hele nette uitleg! ik reageerde alleen maar even als beknopte aanvulling op jouw slotzin:

Laat ik dat nou net wel weten
      Nou dan zeg ik deel die weisheid is eens met ons

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Ooit onderstaande eens meegemaakt in een feesttent waar we al drie dagen draaiden:
        Op de derde avond/nacht was er een uitgebreid bandje met een zingende bassist.
        Deze wou de bas-stack verplaatsen en gebruikte een ongeaard verlengsnoer van zichzelf.

Gevolg: Bas-stack zag geen aarde, zanger loopt naar de microfoon, die wel geaard is: een klap, licht uit, bassist op de grond.
        Eerste reactie van mij was: de versterkers allemaal uit doen, (had de bassist nog niet zien liggen) ren over het podium en vond het al raar dat er iemand op het podium lag....

Gelukkig is deze meneer gewoon weer opgestaan, maar had wel een soort brandplekken op zijn lippen.

(voor het gemak laat ik in het midden nu hoe het komt dat de bas-stack een aardprobleem had)

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Originally posted by masterblaster
          Nou dan zeg ik deel die weisheid is eens met ons
          Euhm, voor mensen die wijsheid niet kunnen spellen lijkt mij de reeds gegeven info/toelichting meer dan voldoende!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Baszza91
            • Oct 2005
            • 476

Een paar jaar geleden had ik een set geleend om mee te draaien. Die set had vanzelfsprekend ook een microfoon. Telkens als ik iets wou zeggen kreeg ik een shok van de microfoon. Een soort van statische ontlading. Maar het vreemde was (vond ik) dat als ik de mic pakte ik geen schok kreeg maar als ik er ging praten kreeg ik wel een schok. Maar de schok was niet groot genoeg om mij om te krijgen (gelukkig maar). Ik denk dat mic niet helemaal goed is geweest omdat het probleem in de kop van mic zat.

Oplossing: telkens als iets ik wou gaan zeggen ff met de kop van de mic tegen de hardware van de flightcase aan en ik kreeg geen schok. Alle apperatuur was overigens geaard!

Het kon trouwens ook aan de mixer hebben gelegen. Het was een McCrypt geval zonder voorluistering (kapot, heb de hele avond op gevoel moeten draaien). Maar het was wel hele irri (de mic dan hé).

Greetzz en cheersss
            Last edited by Baszza91; 14-05-06, 10:02.
            I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Inmiddels een paar maanden terug dat ik geluid deed in Paard van Troje op een alternatief festival. 2 avonden/nachten lang een groot aantal acts op mn podium, waaronder op de 2e ook heel wat buitenlandse acts.

Zo ook een groep uit San Fransisco (als ik me goed herinner). Zelf veel apparatuur meegesleept uit Amerika, maar daar gebruiken ze 110V. Om het voltage te transformeren vanuit 230V naar hun eigen standaard, hadden ze 2 tamelijk grote (en vooral zware) bakken bij zich. Waarschijnlijk stevige spoelen binnenin. Alle audio ging over de set van het huis, maar de mic werd eerst nog door een setje effecten geleidt, voordat ik het signaal kreeg. Wat volgde tijdens de korte soundcheck, was dat de jongens schokken kregen van de mics. En daar stonden we alledrie wel raar van te kijken, want in principe was alles geaard (alleen die effecten hadden ongebalanceerde jacks).

Zijzelf kwamen op het idee om dan maar sokken om de mickoppen te schuiven, zelf vond ik dat wat minder. Er stond mij iets van bij ooit ergens te hebben gelezen dat iets bij de trafo's het zou kunnen veroorzaken. Dus de stekkers uit de WCD's getrokken, 180 graden gedraaid, er opnieuw ingeprikt en alles was verholpen!

Lijkt me alleen een beetje ruk voor onze zuidenburen, aangezien de shucko's daar maar op 1 manier er ingeprikt kunnen worden met die rare aardpen.

Comment

• @ndrew
                • Jun 2005
                • 220

had ik ook maar zo'n fantoom voeding voor van die kapsones artiesten
                <laat het maar draaien>

Comment

• tomv
                  • Jun 2003
                  • 331

Originally posted by jurjen_barel
                  Lijkt me alleen een beetje ruk voor onze zuidenburen, aangezien de shucko's daar maar op 1 manier er ingeprikt kunnen worden met die rare aardpen.
                  Daarvoor heb je je multitool bij.
                  Even opendraaien, omdraaien, terug dicht en zelfde effect.
                  Duurt alleen wat langer
                  Tom

Comment

• Mifex
                    • Jun 2005
                    • 83

Wel erg . En dan nog dat decoor stuk op zijn kop. Domme vin dik dat die mensen vragen: Did it hit you? Nou wat denk je zelf?
                    The winner is the winner

Comment

• emiel-r
                      • Mar 2006
                      • 169

Originally posted by Baszza91
                      Een paar jaar geleden had ik een set geleend om mee te draaien. Die set had vanzelfsprekend ook een microfoon. Telkens als ik iets wou zeggen kreeg ik een shok van de microfoon. Een soort van statische ontlading. Maar het vreemde was (vond ik) dat als ik de mic pakte ik geen schok kreeg maar als ik er ging praten kreeg ik wel een schok. Maar de schok was niet groot genoeg om mij om te krijgen (gelukkig maar). Ik denk dat mic niet helemaal goed is geweest omdat het probleem in de kop van mic zat.

Oplossing: telkens als iets ik wou gaan zeggen ff met de kop van de mic tegen de hardware van de flightcase aan en ik kreeg geen schok. Alle apperatuur was overigens geaard!

Het kon trouwens ook aan de mixer hebben gelegen. Het was een McCrypt geval zonder voorluistering (kapot, heb de hele avond op gevoel moeten draaien). Maar het was wel hele irri (de mic dan hé).

Greetzz en cheersss
                      Een soortgelijke ervaring heb ik pas ook gehad. schok als mijn mond de mic aanraakte en een tik over de speakers. microfoonkabel vervangen en het probleem was opgelost. Het was een sm58 op een Crest tafel en fantoomvoeding stond uit. Snap het nog steeds niet helemaal.

Comment

• Kilian
                        • Dec 2005
                        • 179

Aders die in de war zitten? Had er laatst volgens mij een waarvan de aarde niet op pin 1 zat. zelfde probleem dacht ik.

Comment

• HobbyBOB
                          • Jun 2006
                          • 2

aardingsprobleem

Laatst een festival gedaan,

Poduim was in eerste instantie niet geaard.
                          Nadat de aarpen van de agregaat ook nog met twee tentharingen die een meter in de grond stonden waren verbonden was het probleem nog niet weg.
                          Toen een van een 3x 2,5 mmm alle aders in elkaar gedraaid en in de aardpen van een 32A stekker geschroefd, en deze daarna in de krachtverdeelkast van de FOH gestoken. Andere kant met een marktklem op het ijzer van het podium geknepen en klaar was kees.

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

je doet je naam wel eer aan hahaha
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Banned
                              Banned
                              • Dec 2003
                              • 951

familie van ******** ???

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by HobbyBOB
                                Laatst een festival gedaan,

Poduim was in eerste instantie niet geaard.
                                Nadat de aarpen van de agregaat ook nog met twee tentharingen die een meter in de grond stonden waren verbonden was het probleem nog niet weg.
                                Toen een van een 3x 2,5 mmm alle aders in elkaar gedraaid en in de aardpen van een 32A stekker geschroefd, en deze daarna in de krachtverdeelkast van de FOH gestoken. Andere kant met een marktklem op het ijzer van het podium geknepen en klaar was kees.
                                dat heet dan weer geen aarding, maar potentiaalvereffening.

Originally posted by mephisto
                                familie van ******** ???
                                hij is wel geslaagd voor zijn eerste tentamen... lol

Comment

Working...