Goed opletten bij gebruik van Co2 jets?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

[FONT=Verdana]Nou daalt het niveau wat.

Natuurlijk
    [/FONT][FONT=Verdana]duk je niet op het knoppie als je ziet dat er een fotograaf boven staat. (zowel, dan is psychisch niet helemaal in orde met je)
    Misschien had de man achter de knoppen wel helemaal geen zicht op de fotograaf of heeft hij gewoonweg niet gezien.

DUS, vervelende gebeurtenis. Ik vraag mij ook wat de gevolgen zijn geweest voor de fotograaf. (qua lichamelijk letsel)
    [/FONT]

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• DJ-Jan
      • Jun 2008
      • 327

Originally posted by 4AC
      [FONT=Verdana]Nou daalt het niveau wat.[/FONT]

[FONT=Verdana]Natuurlijk [/FONT][FONT=Verdana]druk je niet op het knoppie als je ziet dat er een fotograaf boven staat. (zowel, dan is psychisch niet helemaal in orde met je)[/FONT]
      [FONT=Verdana]Misschien had de man achter de knoppen wel helemaal geen zicht op de fotograaf of heeft hij gewoonweg niet gezien.[/FONT]

[FONT=Verdana]DUS, vervelende gebeurtenis. Ik vraag mij ook wat de gevolgen zijn geweest voor de fotograaf. (qua lichamelijk letsel)[/FONT]

Mvg,

Teun
      Als je er geen zicht op hebt zou je het nooit mogen aanzetten (in mijn ogen), zelfde met vuurwerk, als je dat afsteekt kijk je toch ook eerst ofdat het veilig is....

Maar we zullen waarschijnlijk nooit weten waarom de fotograaf niet gezien werd
      Event-Light

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Twee debielen aan het werk.
        1. fotograaf die alles(?!) over heeft voor een plaatje maar niet over het juiste materiaal beschikt en denkt dat een dj booth bedoeld is om op te klauteren.

3. Klootviool die de CO2 een duw geeft terwijl er iemand zo dichtbij een nozzle hangt.

De berichten zo lezend denk ik dat er niet zo heel veel mensen met CO2 toepassingen ervaring hebben, of er slechts zijdelings bij betrokken zijn.

In een volle discotheek (2000 pax) wordt het doorgaans erg warm, dansende lijven, veel lampen, geen geweldige ventilatie...

Een burst met CO2 op z'n tijd helpt de temperatuur een beetje binnen de perken te houden.
        Les: Fris spul die koolstofdioxide!

Bij de brandweer werken brandweer mensen, die weten als geen ander wat koolstofmonoxide met een mens doet.
        CO is een compleet andere, veel schadelijkere stof voor het menselijk lichaam dan CO2.

Wanneer je CO2 onder druk naar buiten perst, dan worden de klep die het systeem afsluit en de nozzle koud, tot bevriezen aan toe.

Wanneer je van erg dichtbij, zoals de fotograaf in dit filmpje, deze uitstoot over je heen krijgt, dan heb je kans op bevriezingsverschijnselen.
        Voor mensen die onbekend zijn met bevriezen: de schade is te vergelijken met brandwonden.

Knap lompe actie, lens van de camera en de electronica in de body zouden ook best eens schade hebben kunnen oplopen.

mijn conclusie zou zijn: op zoek naar een knoppendrukker die wel zelfstandig z'n reet af kan vegen en een beetje kan nadenken.
        Last edited by moderator; 01-04-09, 21:30.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

Originally posted by moderator
          Bij de brandweer werken brandweer mensen, die weten als geen ander wat koolstofmonoxide met een mens doet.
          CO is een compleet andere, veel schadelijkere stof voor het menselijk lichaam dan CO2.
          Mij is ook herhaaldelijk verteld dat CO², koolstofdioxide ook zuurstof verdrijvend werkt.
          Je sluit met een CO² blusser het vuur in met een CO² deken die ervoor zorgt dat er geen zuurstof meer bij het vuur komt en daardoor gaat het vuur uit.
          Van alleen kou gaat het vuur niet uit.
          Last edited by partydrivein; 02-04-09, 06:52. Reason: quote mailfunction
          deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Ja, er is een gezondheidsrisico bij het gebruik van een CO2 blusser, maar een CO2 blusser herken je als....een beetje brandweerman weet het antwoord....
            Die herken je inderdaad aan die brede platte bek aan het eind van de slang.

Je hebt vast wel eens zo'n blusser helemaal leeggespoten, nadat de blusser leeg was stond je nog steeds rechtop toch? Je brandje was met een beetje mazzel uit, maar jij was niet omgelazerd door je blusactie!
            Wel was het uiteinde van die blustoeter helemaal wit geworden, bevroren dus!

Hoofd en bijzaak onderscheiden aub, kennis is nuttig als je weet hoe je jouw kennis moet interpreteren.
            Last edited by moderator; 03-04-09, 06:37.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• partydrivein
              • Jul 2008
              • 389

Je hebt inderdaad de platte bek (de brandblusser he), maar je blust van je af, iemand anders is weggestuurd omdat hij op andere mensen richte.
              Als reden gaf de leider van het zooitje pyromanen dat het inderdaad brandwonden op kon leveren, maar ook dat het zuurstof verdrijvend is en dat hij ademhalingsproblemen kon krijgen.

Ik stond nog steeds rechtop maar de fotograaf krijgt hem vol in zijn gezicht, dan had hij volgens mij ademhalingsproblemen van de schrik en de CO².
              Last edited by partydrivein; 02-04-09, 07:27. Reason: spelfoutje

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Klopt, ook CO2 is zuurstof verdrijvend...

Echter CO is een tikkeltje erger: factor 20 op zuurstof (factor 1)

CO2 is echter niet dramatisch erg, het is, zoals de moderator aangeeft, de kou die hier echt schade kan doen...

Over het filmpje: we zullen het niet weten of het opzet is, of dat de operator een goed overzicht had over de jets.
                Ik ben het zeker met jullie eens: geen overzicht, of twijfelachtige situatie: niet afschieten.

Maar er is een goede mogelijkheid, ook zoals mod al aangaf: misschien was het een gebied wat WEL afgezet was voor mensen, en waar meneer de fotograaf dus helemaal niet mocht komen
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Een brand heeft twee dingen nodig om te kunnen blijven bestaan: zuurstof + hitte (een voorwerp waarvan het materiaal kouder is dan het ontvlampunt brandt niet). En wat is nu het leuke van CO2: je neemt voor een stuk idd de zuurstof weg MAAR tegelijkertijd koel je ook het brandende voorwerp af tot onder zijn brandpunt. Mocht je niet koelen dan zou onmiddellijk na het stoppen met spuiten de brand direct weer even hevig oplaaien.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Lighting
                    • Sep 2004
                    • 209

Originally posted by 4AC
                    [FONT=Verdana]Nou daalt het niveau wat.

Natuurlijk
                    [/FONT][FONT=Verdana]duk je niet op het knoppie als je ziet dat er een fotograaf boven staat. (zowel, dan is psychisch niet helemaal in orde met je)
                    Misschien had de man achter de knoppen wel helemaal geen zicht op de fotograaf of heeft hij gewoonweg niet gezien.

DUS, vervelende gebeurtenis. Ik vraag mij ook wat de gevolgen zijn geweest voor de fotograaf. (qua lichamelijk letsel)
                    [/FONT]

Mvg,

Teun
                    Laten we bij het begin beginnen.......

1. de co2 die de spuitstuk verlaat kan oplopen tot +/- ....-76 C dit wil zeggen dat je in de eerste meter, na verstuiving, serieuze brandwonden kunt oplopen

Vervelende gebeurtenis??? JE BENT EEN SEMI ZONDAGMIDDAG AMATEUR als je zo met een gevaarlijke installatie om gaat ....... op het moment dat je je CO2 niet ziet staan, bedien je ze niet PUNT PUNT PUNT (een keer meegemaakt dat het moest vanwege een smpte show, toen een man met een dodemansknop naast de jets gezet.

Daarnaast heeft een fotograaf niks in de buurt van een CO2 jet te zoeken.....(weer die man die de beveiliging moet verzorgen)

Ik snap niet dat mensen zo luchtig op dit soort filmpjes reargeren.......dit zijn de gasten die er voor zorgen dat we straks allemaal geen CO2 meer mogen gebruiken.(aan een aantal reacties te zien is dit waarschijnlijk wel het beste)

Eind conclusie : deze gast moet gewoon terug in de wei met de rest van de koeien (hopende de koeien niet te hard te beledigen)

Lighting
                    Last edited by Lighting; 03-04-09, 06:51.
                    LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Lighting
                      • Sep 2004
                      • 209

Ik denk dat ik de fotograaf gevonden heb.......en ik geloof niet dat hij liegt (het is erg goed mogelijk) en het is nog veel erger ,er is gewoon opzet in het spel hij geeft het zelf toe.........opsluiten en nooit meer loslaten....WAT EEN AMATEUR 1e KLAS

Deze fotograaf kwam er nog goed vanaf, later op de avond hadden we er nog 1 te pakken en die had daarna een dikke error op zijn cam.. :P
                      Dat is goed om te weten want hiermee beken je schuld.
                      Zodra iemand technische middelen met een gezondheidsrisico gaat inzetten om iemand moedwillig te verwonden en/of zijn spullen kapot te maken is dat niet alleen intens dom maar tevens strafbaar. Zowel strafrechtelijk (opzet) als civielrechtelijk (nalatigheid) vervolgbaar.

Voor de rest van zijn uitspraak had hij eerst naar een advocaat moeten gaan

en hier hebben we de IDIOOT die ook nog denkt dat ze hem met een rechtzaak niks kunnen maken.

Succes met je rechtzaak, als je beetje goed gekeken hebt had je gezien dat er vanuit de dj booth niet duidelijk zichtbaar is of er iemand voor de co2 staat, en gaat dat op het hoogtepunt in de muziek.. Oftewel, succes met je handicap, en ga volgende keer naast dat ding staan.. Oeps, ging "geheel per ongeluk".. powned.
                      Framed 01-04-09 @ 19:06

Lighting
                      Last edited by Lighting; 03-04-09, 06:54.
                      LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

Is er geen wetgeving op gebied van CO2 & kabuki? zoals die er ook is voor vuurwerk?

Anders word het toch echt tijd dat iemand daar iets aan gaat doen

en wat betreft die prutser met de CO2 trigger... gewoon aansluiten op de fles en opendraaien wat mij betreft. Hufter ten top

Comment

• koentjes
                          • Dec 2007
                          • 333

pffff alsjeblieft geen wet.... nederland is al aan het verzandden in regels en wetgeving, als iedereen nu eens zn hersenen gebruikt waarvoor ze zijn... na te denken ofzo...

Comment

• Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

Geloof dat er voor pyrotechniek wel een wetgeving is maar of co2 en kabuki daar onder vallen weet ik niet.

Vindt het zowieso raar dat de fotograaf daar kan komen.

A hij weet dat het niet mag
                            B ondanks dat moet er beveiligiing staan daar

Dus in mijn ogen 2 kanten fout maar dat wil niet zeggen dat er dan dit moet gebeuren.

De operator moet gewoon zicht hebben en verantwoording nemen dat is hier niet gebeurt.

Gewoon amateuristisch bezig geweest.

vindt gewoon als het allemaal echt gebeurt is de fotograag in dspe aangifte moet doen tegen de organisatie die weer op zijn beurt naar het desbetreffende bedrijf gaat die waarschijn lijk de operator kan aantonen.

we maken allemaal fouten en we hebben allemaal tijdens een klus de verantwoording ! neem die dan ook ook als het misgaat.

Als er dan achteraf nog nonchalant wordt gereageerd van we hadden er later er nog een te pakken..... dan is die persoo n in kwestie niet serieus bezig met zijn vak of hobbie en moet gewoon stoppen met zij hobbie of werk.

Mocht ie voor eenn bedrijf werken dan graag ontslag op staande en zorgen dat hij niet meer aan de bak kan komen in dit wereldje !!!

Zijn wij weer van een prutser af !
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• @lex
                              • Jul 2006
                              • 1087

Originally posted by partydrivein
                              Mij is ook herhaaldelijk verteld dat CO², koolstofdioxide ook zuurstof verdrijvend werkt.
                              Je sluit met een CO² blusser het vuur in met een CO² deken die ervoor zorgt dat er geen zuurstof meer bij het vuur komt en daardoor gaat het vuur uit.
                              Van alleen kou gaat het vuur niet uit.
                              Misschien zeikerig, maar van kou gaat vuur ook uit, nl haal een van de volgende drie onderdelen weg en het vuur dooft:

*zuurstof
                              *brandstof (brandbaar materiaal)
                              *voldoende hoge temperatuur

Brand - Wikipedia)

Gr, @lex
                              Last edited by @lex; 07-05-09, 13:01.
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• partydrivein
                                • Jul 2008
                                • 389

Ik neem Wikipedia persoonlijk niet serieus, iedereen kan er schrijven en veranderen...
                                Last edited by partydrivein; 07-05-09, 13:13. Reason: spelfoutje sorry

Comment

Working...