hoe een "triple tweeter" aan te sluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

hoe een "triple tweeter" aan te sluiten?

hallo,

ik ben zoals al in eerdere topics genoemd sinds een tijdje bezig met het zelf (na)bouwen van een compacte line-array (w8lc Martin-audio).

Maar nou had ik een vraag over de 3 hogetonen drivers, hoe kan ik deze het beste aansluiten?
    Want als ik 3 drivers van 8 ohm in serie of parallel schakel verandert mijn weerstand drastisch![B)]
    voorbeeld:http://professional.celestion.com/se...kerwiring.html

hoe wordt het hoog-gedeelte bij zo'n echte line-array kast aangesloten?

(want ik neem aan dat ze net als ik zo'n line arraykast actief aansturen, d.w.z. 1 versterker kanaal voor laag, 1 versterkerkanaal voor mid en 1 versterkerkanaal voor hoog (minimaal) toch?

hoe los ik dit op zodat het hoog 8 ohm blijft?(de 3 hoogdrivers staan momenteel parralel geschakeld)

of worden er in de w8lc misschien drivers gebruikt met hogere/lagere weerstand om dit te compenseren??

ben erg benieuwd naar jullie reactie!

mvg,

Bart
    Bart
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

2 van 8 in serie schakellen en dan deze 2 paralel met een 16ohm versie? maakt weer 8 geloof ik[?][8)]

Shoot me if i'am wrong
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Kan allemaal:
      2 serie, 1 parallel: 5.3ohm
      3 parallel: 2.7ohm
      2 parallel, 1 serie: 12ohm
      etc...

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Op wat voor versterker komen ze (vermogens)?

Mvg Johan

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Andere mogelijkheid is:
          - 2x 8 Ohm paralel, zodat ze samen 4 Ohm zijn; en
          - 1x 4 Ohm in serie, zodat 4 Ohm + 4 Ohm meer 8 Ohm wordt.

Allerlei opties, aan jou de keus.

Comment

• NiekR
            • Sep 2004
            • 80

Het is gewoon een rekensommetje maken waarbij je moet uitkomen op ongeveer 8 Ohm. Hoe je dat dat maakt in principe weinig uit. Let alleen wel op de verhoudingen tussen de 3 drivers...

Groet,

niek
            Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Allemaal leuk, die combi's...
              MAAR: denk er wel aan dat je waarschijnlijk wil dat alle 3 de drivers evenveel vermogen te ververwerken krijgen.

citaat:2 van 8 in serie schakellen en dan deze 2 paralel met een 16ohm versie? maakt weer 8 geloof ik
              Gaat dus niet werken...

citaat:Kan allemaal:
              2 serie, 1 parallel: 5.3ohm
              3 parallel: 2.7ohm
              2 parallel, 1 serie: 12ohm
              etc...
              Optie 2 kan, de rest niet

citaat:Andere mogelijkheid is:
              - 2x 8 Ohm paralel, zodat ze samen 4 Ohm zijn; en
              - 1x 4 Ohm in serie, zodat 4 Ohm + 4 Ohm meer 8 Ohm wordt.
              Gaat dus ook niet werken...

Ik heb zomaar het vermoeden dat de drivers in de originele kast custom-made zijn, met een impedantie van bijvoorbeeld 24 ohm, wat paralel dan weer 8 maakt...
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

neem bijv. 16 ohm drivers...
                Als je dit niet al weet hoe ga je dan een line array bouwen, met alle respekt verder [xx(]
                knoppen en waarden :)

Comment

• Remco vd Werff
                  • Apr 2001
                  • 753

Het lijkt me ook niet handig om uit te komen op 2,7 ohm bij een line array. Het is uiteindelijk toch de bedoeling om er enkele onder elkaar te hangen. Bij 2,7 ohm houdt het doorlussen dan ook al snel op en moet je aardig met amps gaan slepen.....
                  Groeten, Remco

Comment

• Barthezz80
                    • Aug 2004
                    • 365

citaat:Geplaatst door Remco vd Werff

Het lijkt me ook niet handig om uit te komen op 2,7 ohm bij een line array. Het is uiteindelijk toch de bedoeling om er enkele onder elkaar te hangen. Bij 2,7 ohm houdt het doorlussen dan ook al snel op en moet je aardig met amps gaan slepen.....
                    Remco, zou alle 3 in serie schakelen dan de uitkomst bieden??
                    Bart

Comment

• devosb
                      • Mar 2002
                      • 32

Je hebt nu drivers liggen van 8 ohm. De keuze is ofwel allemaal in serie (24ohm) ofwel allemaal in parallel (2.7ohm) Het meest gebruikelijke is serie in de kast en dan de verschillende kasten parallel aansluiten (vb 2 speakon delen per kast) Je bekomt dan 12 ohm voor 2 kasten, 8 ohm voor 3 kasten, 6 ohm voor vier kasten, 4.8 ohm voor 5 kasten en zo verder.
                      Dit zijn mooie belastingswaarden voor je versterker en dus een goeie oplossing, zeker voor de hoge tonen.

Voor de mid-tonen zou ik persoonlijk streven naar maximum 16 ohm per kast, zo kan je er nog steeds 5 tot 6 per versterker hangen, maar kan je bij drie toch al op 5.3 ohm spelen en een behoorlijk vermogen uit de versterker halen.

Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het minimum aantal kasten dat je per set wil gebruiken, openingshoek, e.d.

Parallel in de kast en in serie tussen de kasten is een minder goede oplossing om diverse redenen waaronder speciale kabels nodig en moeilijker om vermogen gelijk te verdelen tussen de drivers e.d.

Off topic: Je bouwt een kopie van de Martin kast of een nieuw/verbeterd ontwerp?
                      Je mag me steeds mailen met meer informatie indien mogelijk/interesse.

MVG
                      Brecht
                      devosb

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

citaat:Geplaatst door devosb

Je hebt nu drivers liggen van 8 ohm. De keuze is ofwel allemaal in serie (24ohm) ofwel allemaal in parallel (2.7ohm) Het meest gebruikelijke is serie in de kast en dan de verschillende kasten parallel aansluiten (vb 2 speakon delen per kast) Je bekomt dan 12 ohm voor 2 kasten, 8 ohm voor 3 kasten, 6 ohm voor vier kasten, 4.8 ohm voor 5 kasten en zo verder.
                        Dit zijn mooie belastingswaarden voor je versterker en dus een goeie oplossing, zeker voor de hoge tonen.

Voor de mid-tonen zou ik persoonlijk streven naar maximum 16 ohm per kast, zo kan je er nog steeds 5 tot 6 per versterker hangen, maar kan je bij drie toch al op 5.3 ohm spelen en een behoorlijk vermogen uit de versterker halen.

Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het minimum aantal kasten dat je per set wil gebruiken, openingshoek, e.d.

Parallel in de kast en in serie tussen de kasten is een minder goede oplossing om diverse redenen waaronder speciale kabels nodig en moeilijker om vermogen gelijk te verdelen tussen de drivers e.d.

Off topic: Je bouwt een kopie van de Martin kast of een nieuw/verbeterd ontwerp?
                        Je mag me steeds mailen met meer informatie indien mogelijk/interesse.

MVG
                        Brecht
                        in serie in de kast en parallel tussen de kasten leek mij persoonlijk ook de beste keus, maar nou las ik weer in een ander topic dat het in serie schakelen van speakers het nadelige effect heeft dat een speaker(in serie) als laagdoorlaatfilter voor de andere speaker gaat werken.
                        in hoeverre is dit waar? en in hoeverre heb je hier last van?
                        heffen de voor en de nadelen elkaar op waardoor ik toch in serie kan gaan schakelen(in de kast)? of kan ik toch beter de drivertjes parallel zetten?

mvg,

Bart
                        Bart

Comment

Working...