Hoe werken de inserts

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tristan
    • Oct 2004
    • 121

Hoe werken de inserts

Het zit zo. Ik werk met kant en klare sets, en ik ben bezig met m`n eigen set bouwen.
    Nu heb ik de vraag hoe werkt het insert systeem, ik weet dat send en return is, en dat de punt send is en de ring return. Maar hoe sluit ik een compressor limiter of een gate er op aan? Op de mic ingangen.

Sorry voor de niet al te slimme vraag, ik kon niet echt duidelijke topics er over vinden.

edit: gemoved door mod
    tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Een insert is gewoon een send en return in 1 jackbus. Hiervoor gebruik je Y kabels, met aan de ene kant 1 X stereo jack en aan de andere kant 2 X mono jack. De stereo jack gaat in de insert op de mixer, de send jack naar het eerste apparaat (input). Vanaf daar ga je terug met de return naar de mixer, of lus je door naar andere apparaten.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Tristan
      • Oct 2004
      • 121

Maar met die in en outs kan in een compressor aansluiten of alleen FX app.?
      tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Alles eigenlijk, hoewel het gebruikelijk is allen comps/gates of misschien wel een preamp om de vocals wat op te warmen erin te zetten. Dit aangezien de loop serieel is en het gehele signaal door het aangesloten apparaat loopt ipv een afsplitsing daarvan zoals bij auxillery's
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

de insert op een tafel wordt eigenlijk alleen gebruikt voor compressors of gates op aan te sluiten (of inderdaad een externe channel-strip).
          Moest je dit willen gebruiken voor effecten, zou dit willen zeggen dat je voor elk kanaal een appart effectapparaat zou nodig hebben.

Comment

• Bigfoot
            • Nov 2002
            • 151

Even een plaatje erbij, om wat makkelijker duidelijk te maken wat er met zo'n kabeltje gebeurd. (sorry kon zo snel geen vinden op een nederlandse site)
            Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• Staaf
              • Feb 2003
              • 398

Hoe doen jullie dit in de prakrijk als je werkt met een multi van console naar siderack?
              Splitsen jullie de kabel op in het siderack of achteraan de console?
              Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

achteraan de console

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

en wij (volgens Ampco-norm met Ackerman) in het rack...
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Barthez
                    • Dec 2003
                    • 256

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

en wij (volgens Ampco-norm met Ackerman) in het rack...
                    Nou heb ik altijd begrepen dat je ongebalanceerde kabels niet te lang moet maken, hebben jullie nooit last van storingen door lange kabels als je het send-return signaal in je rack al ongebalanceerd maakt?
                    Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

het is lijnniveau en de bron is laagohmig dus nee.
                      knoppen en waarden :)

Comment

• Staaf
                        • Feb 2003
                        • 398

kwa kabels in de multi is opsplitsen in het rack wel interessanter; je komt dan toe met minder kabels.

Zijn er voor of nadelen aan het ene of het andere?
                        Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

citaat:Geplaatst door Staaf

kwa kabels in de multi is opsplitsen in het rack wel interessanter; je komt dan toe met minder kabels.

Zijn er voor of nadelen aan het ene of het andere?
                          inderdaad...
                          Ik was dus even in de war ...
                          Bij sommige mengtafels zitten de inserts op 2 jacks/XLR's, en dat doe je dus met een 2-paar die je splitst per kanaal.
                          Vandaar mijn reactie "in de console".

Logischerwijs splits je dus aan de kant waar je hoeft te splitsen, in het originele plan dus in de rack.

Sowwy!

Comment

• keenoncoolstuff
                            • May 2003
                            • 695

citaat:Geplaatst door Barthez

Nou heb ik altijd begrepen dat je ongebalanceerde kabels niet te lang moet maken, hebben jullie nooit last van storingen door lange kabels als je het send-return signaal in je rack al ongebalanceerd maakt?
                            Dit maakt niet uit, dit signaal is namelijk NERGENS gebalanceerd. Het is altijd 1x signaal (hot) met 1x massa, of 2x signaal met 1x massa. Het maakt dus in principe niet uit waar je splitst...
                            Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk (en correct) uitgedrukt heb.
                            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

Working...