basversterker D.I. naar eindversterker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basspower
    • Nov 2004
    • 34

basversterker D.I. naar eindversterker?

Hallo allemaal, ik heb laatst een vette basbox gemaakt maar mijn basversterker heeft niet genoeg power, eindversterker dr op dacht ik dus, maar er zit geen line-out in(greenaudio fireball bastop)maar wel een D.I.-out, hoe kan ik dit het beste doorsturen naar eindversterker?

alvast bedankt
    Renco
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

gemoved naar starters,

grtz.
    Modje
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

citaat:Geplaatst door basspower
      maar er zit geen line-out in(greenaudio fireball bastop)maar wel een D.I.-out, hoe kan ik dit het beste doorsturen naar eindversterker?
      De DI-out is waarschijnlijk gewoon een netjes gebalanceerde line-uitgang. Afgezien van eventuele verloopjes (XLR? Jack? welke aansluitingen hebben die DI-out en de versterker-in?) kun je de eindversterker dus gewoon op de DI-out van de basversterker aansluiten.

Mocht dit antwoord niet voldoen, probeer dan iets specifieker te zijn met je vraag (welke aansluitingen, wat lukt niet... etc.)

Succes!
      Sjoerd

Comment

• basspower
        • Nov 2004
        • 34

hee sjoerd,

Ik heb de D.I.(xlr) op een xlr ingang van de eindversterker aangesloten maar er komt zo weinig geluid uit mijn box.., tis wel veel beter met een mengpaneel ertussen, maar die is niet van mij en wil toch liever niet zo'n ding kopen...

Renco

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Hmm. Heb je handleidingen van beide apparaten die zeggen wat het in- en uitgangsniveau van de eind- respectievelijk de basversterker is?

Zit er op de basversterker misschien nog een knopje waarmee je kunt instellen met hoeveel dB het signaal moet worden geattenueerd (verzwakt)? Stel dat die bijvoorbeeld op -20 dB staat, dan moet 'ie naar 0 dB. Het zou ook nog een knopje mic/line kunnen zijn. Even proberen maar.

Die eindversterker is wel een normale versterker (in de zin van XLR-ingang, lijnniveau)?

Groetjes,
          Sjoerd

Comment

• Davy Gabriels
            • Aug 2002
            • 819

citaat:Ik heb de D.I.(xlr) op een xlr ingang van de eindversterker aangesloten maar er komt zo weinig geluid uit mijn box.., tis wel veel beter met een mengpaneel ertussen, maar die is niet van mij en wil toch liever niet zo'n ding kopen...
            Misschien heeft die DI uitgang een fantoom voeding nodig, kun je dus alleen aansluiten op een mengtafelingang die fantoomvoeding kan leveren.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Om hier ff op in te haken:

Wij hebben op school ook een bas-versterker met daarin een XLR-plug getiteld "D.I. Out".

Stel ik wil meten of dit een gebalanceerd signaal is of niet, hoe zou dat dan moeten? [:I]

Comment

• basspower
                • Nov 2004
                • 34

citaat:Geplaatst door SjoerdOptLand

Hmm. Heb je handleidingen van beide apparaten die zeggen wat het in- en uitgangsniveau van de eind- respectievelijk de basversterker is?

ik heb van die basversterker geen handleiding, 2de hands, en ik kan het nergens vinden op internet, alleen een fireball combo, heb ik nix aan..

citaat:
                Zit er op de basversterker misschien nog een knopje waarmee je kunt instellen met hoeveel dB het signaal moet worden geattenueerd (verzwakt)? Stel dat die bijvoorbeeld op -20 dB staat, dan moet 'ie naar 0 dB. Het zou ook nog een knopje mic/line kunnen zijn. Even proberen maar.

geen knopjes te vinden naast aan/uit gain master en de EQ e.d.

citaat:
                Die eindversterker is wel een normale versterker (in de zin van XLR-ingang, lijnniveau)?
                die ik gebruikte was een behringer EP1500, volgens mij redelijk normaal met lijnniveau..

Comment

• basspower
                  • Nov 2004
                  • 34

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels
                  Misschien heeft die DI uitgang een fantoom voeding nodig, kun je dus alleen aansluiten op een mengtafelingang die fantoomvoeding kan leveren.
                  Zou dat betekenen dat ik hem alleen kan doorsturen via mengpaneel of is er een andere oplossing?

Misschien kan iemand een line-out plaatsen? (verbinding tussen voor- en eindversterker van de bastop buitenom doen d.m.v. jack pluggen?)

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!

de meeste bas-vesterker-DI's kunnen NIET tegen 48V, en gaan vervolgens kapot.

(meerdere malen meegemaakt, omdat de phantoom er nog op stond van de avond ervoor, met een externe DI)

gewoon ff doorsparen voor een goeie eindbak, staat genoeg op de snuffelsite

Comment

• basspower
                      • Nov 2004
                      • 34

hmm, blijkbaar mazzel gehad, al 3 feesten van 2 uur op gespeeld met mengpaneel....

Comment

• Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

citaat:hmm, blijkbaar mazzel gehad, al 3 feesten van 2 uur op gespeeld met mengpaneel....
                        En toen kreeg je er wel voldoende geluid uit, hoe zou dat komen?

Comment

• basspower
                          • Nov 2004
                          • 34

was via mengpaneel, das het enige verschil, dan werkt et redelijk goed..

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

citaat:hmm, blijkbaar mazzel gehad, al 3 feesten van 2 uur op gespeeld met mengpaneel....
                            En toen kreeg je er wel voldoende geluid uit, hoe zou dat komen?
                            Omdat een mixer een veel grotere gainrange heeft dan een eindbak, hoe haal je het in je hoofd tegen iemand te zeggen dat hij zn bass-amp moet fantomen, net als ******** heb ik hier ook meerdere kapotte bakken door meegemaakt (nee, niet door mij veroorzaakt) Ik ben overigens nog geen een amp tegengekomen waarbij dit WEL nodig was, als je een beetje nadenkt zal iedereen die min of meer weet waar hij het over heeft weten waarom. Overigens zeg ik niet dat het niet bestaat, er zal altijd wel ergens een regelbevestigende uitzondering te vinden zijn. Overigens zijn er ook zat versterkers die er gewoon wel tegen kunnen, maar better safe then sorry!!

Voor de rest, waarschijnlijk idd te laag uitgangsniveau, ik heb ook niets over die amp op het net kunnen vinden, behalve dan een plaatje van een muziekwinkel, heet dat ding echt een ingebouwde sigaretten-aansteker?

Maar goed, te laag uitgangsniveau ja of nee, kun je het makkelijkst checken door een klein mixertje tussen de pre-amp-out en de eindbak te zetten. Heb je nu wel genoeg power, dan is het probleem duidelijk, zo niet...nou ja, dat horen we dan wel weer

Als dat vastgesteld is heb je een aantal opties:
                            - een apparaatje zoeken om de boel naar het juiste niveau te brengen
                            - Zoals je zelf al zei: iemand die weet wat hij doet de uitgang laten modificeren zodat deze het gewenste niveau uitbraakt.
                            - Een andere pre-amp halen ipv de green-audio
                            - ook de behringer weg doen en een compleet andere top halen (lekkere Ampeg SVT classic ofzo [8D])

tot zover...
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SjoerdOptLand
                              • Jul 2003
                              • 261

Dat lijkt me onwaarschijnlijk en gevaarlijk. DI boxen hebben fantoom nodig omdat ze hun voeding ergens vandaan moeten halen. De basversterker heeft zelf al netvoeding, dus dat is nergens voor nodig. Afhankelijk van hoe netjes die basversterker van binnen is, maakt fantoom niets uit of sloopt fantoom de boel. Niet proberen dus!

Zoals gezegd zou je de basversterker wel intern zo kunnen (laten) modden dat er fatsoenlijk lijnsignaal uitkomt. (Kwestie van een weerstandje vervangen waarschijnlijk, kan ik wel voor je doen.)

Wat betreft het meten: ik denk dat je dat het gemakkelijkst doet met een oscilloscoop. Stop een sinus in de versterker (functiegenerator aansluiten) en bekijk aan de uitgang pin 2 tov pin 1 en pin 3 tov van pin 1 (twee kanalen op je scoop is ideaal).

Test 1: Als het goed is zijn beide signalen even groot in amplitude en 180 graden uit fase (elkaars tegenovergestelde). Zo niet: geen (echt) gebalanceerde uitgang.
                              Test 2:Vervolgens sluit je pin 1 met pin 3 kort. Dat signaal wordt op de scoop dan nul en het andere signaal zou moeten verdubbelen (gebalanceerd). Indien niet, of als er gekke vervorming in het eerste signaal zit, dan is het ding niet netjes gebalanceerd.
                              Test 3: Sluit pin 1 met pin 2 kort. Nu zou het tweede signaal ook moeten verdubbelen, maar in omgekeerde fase zijn (hiervoor moet je de oscilloscoop wel extern triggeren met de functiegenerator, anders draait de scoop zelf de fase zodat je weer hetzelfde plaatje als bij test 1 krijgt). Zo niet: niet echt grondig gebalanceerd helaas. Toch wel enigszins bruikbaar (zie eerdere topics over verloopjes).

Er zijn vast simpeler manieren waarbij je minder gereedschap nodig hebt, maar dit lijkt me het inzichtelijkst.

Succes!

(Enne, ik heb hier in Enschede wel beschikking over een (huisgenoot met een) scoop, dus mocht je eens in de buurt zijn, dan kunnen we er wel even naar kijken (weet niet waar je woont natuurlijk).)

Comment

Working...