Stacken 12"2" -tops

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Art of Noize
    • Dec 2004
    • 38

Stacken 12"2" -tops

Hallo,
    ik heb een vraag over hoe je twee 12"/2" tops het beste kunt stacken.
    De spreiding van de tops is 60x40, nu zit ik niet te wachten op een spreiding van 120 graden als ik ze naast elkaar zet dus ik wil de tops vertikaal stapelen.
    Maar kan dat eigenlijk wel?
    Er zijn 3 mogelijkheden:
    1)12inch 2inch / 12inch 2inch, dus gewoon stapelen
    2)12inch 2inch / 2inch 12inch, bovenste op z'n kop
    3)2inch 12inch/ 12inch 2inch, onderste omgekeerd bovenste normaal.

Wat voor rare afstraal- en faseperikelen kan ik verwachten met deze verschillende methodes.

Alvast dank, Art
    Oja, ik stapel ze natuurlijk op een tweetal subs, dus totale hoogte +/- 2.60 meter.

\'t is de kunst om van herrie muziek te maken, of was het nu andersom
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Beste Art,

Ik heb ff zitten brainstormen met een vriend en wij hebben allebei niet zoveel verstand van afstraalgedrag enzo maar wij denken het volgende.

Allereerst moet je even kijken naar de plek waar de tweeter in de kast zit,het gaat er volgens ons namelijk om dat je dezelfde afstand hebt tussen de twee tweeters,dus als de kasten naast elkaar staan heb je een bepaalde afstand tussen de tweeters,is deze afstand hetzelfde al je de bovenste kast omdraait dan is het maar net of je het wenselijk vind of het publiek op oorhoogte alle hoge tonen heeft,als de bovenste kast omgedraaid is dan is dat het geval.
    Als bij beide opstellingen de afstand hetzelfde is dan is het volgens ons raadzaam om de speakers recht vooruit naast elkaar te zetten waardoor je geen 120 graden afstraahoek hebt maar iets meer dan 60 graden,de ene tweeter loopt namelijk in de andere over.
    En heb je in ieder geval niet het effect dat al het hoog op oorhoogte het publiek in gaat.

Hoop dat het een beetje duidelijk is en misschien hebben we het wel helemaal mis maar in mijn logica werkt het zo het beste.
    Dus hang je hier niet aan op,andere mensen kunnen hier vast vele zinnigere dingen over zeggen maar vond het toch leuk om even te kijken of mijn theorie hier ondersteund word.

Succes.
    Groeten Gaffer.

Comment

• reflection
      • Mar 2002
      • 413

volgens mij is dat met die tweeters bullshit want die stralen toch wel alle kanten op, er zit denk een 2'' hoorn in.

ik zou als je per kant 1 of subs hebt die op elkaar stapelen of naast elkaar ligt aan de hoogte, en beide toppen gewoon op elkaar zetten, of de toppen naast elkaar en dan 1 top wat achterover buigen met een balkje, die is dan voor verder achterin en een top recht vooruit.
      om nu tops op zijn kopt te zetten maak je een cluster, is voor je spraakverstaanbaarheid wel oke als hij hoog staat maar ik denk niet dat dit je doel is, als je dus brede zaal hebt naast elkaar en als je diepe zaal hebt een wat naar achteren kantelen. mocht je een kleine zaal hebben en toch willen doorduwen, dan word het stapelen want als je beide toppen elkaar laat overlappen een v maken dus... dan doven ze elkaar uit en krijg je grote volume verschillen.

jouw eigen voorbeelden zijn wel te doen maar als je 2 tweeters of hoorns in het midden hebt en je laag bovenop zal dit niet super zijn, om een kast op zijn kop te zetten kan wel, maar een hoorn op buikhoogte heb je niets aan.
      Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Gewoon lekker op je subs op midhoogkasthoogte, (Speaker op oorhoogte) en dan naast elkaar en iets van elkaar afbuigen zodat de speaker het dichtst bij het podium de loze ruime vlak voor het podium tussen je stacks opvult, de andere speakerkast recht vooruit zodat deze het gebied tussen de wand en een kleine overlapping op je andere kast maakt.
        op die manier heb je een goed geluid tot een bepaalde afstand, beter iets minder ver reikend met een goede vulling voor het podium dan een verre reikwijdte en bijna niets horen als je vlak aan het podium staat
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Art of Noize
          • Dec 2004
          • 38

Hoi, dank voor de reacties
          Wat betreft hoog op buikhoogte en zo.
          De eerste hoorn zit op ong. 1,90 meter de tweede dan afhankelijk van het feit of de top rechtop staat of omgekeerd op 2,50m respectievelijk 2,10m.
          Gevoelsmatig denk ik dan dat het handig is om de bovenste top om te draaien om niet zoveel kaatsing te krijgen met het plafond.
          Bovendien is het dan een effectieve hoogte net boven het publiek uit, en daarnaast heb je de 12" nog daarboven die een groter bereik heeft dan de 12incher die op ong. 1,60 zit, want deze komt door het publiek wat er voor staat niet ver.
          Ik vraag me dan alleen nog af wat de twee 12inch hoorn onderling doen, zitten deze elkaar niet gruwelijk in de weg of bereik je hierdoor een bepaald beginsel van line array, dus bundeling.

groet, Art

Comment

• speakerfreak
            • May 2002
            • 1446

mischien beetje simpele opmerking maare, is het niet gewoon het best de 2 tops naast elkaar te plaatsen, desnoods met iers tussen de subs en de ``tops`` zodat de hoorn rond de 2.10 zit
            Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

zoals ik al zei
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Ik gebruik zelf twee 12"/1" topkasten naast elkaar, die onder een hoek van ca. 45 graden t.o.v. elkaar staan (hoek opstellingsgewijs bepaald). Hierdoor krijg ik een egalere spreiding aangezien het beamen van de 12" minder opvalt.
                Twee topkasten gewoon naast elkaar werkt ook, maar veranderd niets in positieve zin aan de afstralingshoek (of beamen). Alleen het stralend oppervlak is breder geworden.
                Twee topkasten op elkaar, met de tweeters bij elkaar, is eigenlijk alleen aan te raden als je in relatief smalle, maar diepe ruimtes staat.

Mvg Johan

Comment

• Art of Noize
                  • Dec 2004
                  • 38

@Rademakers: mijn vraag was ook bedoeld voor diepe/lange ruimtes, brede korte ruimtes zijn inderdaad beter te doen met de tops naast elkaar.
                  Maar ik vroeg me gewoon af of het niet nadelig zou zijn voor het geluid dat de hoorns zo dicht bij elkaar zitten.
                  Maar uit jouw woorden begrijp ik dat er bundeling optreedt en dat
                  het geluid dus verder draagt.

groet, Art

Comment

• Robert
                    • Aug 2000
                    • 630

Misschien moet je een keer een half uurtje te vroeg komen en zelf wat dingen uitproberen en gewoon goed luisteren.

Comment

Working...