Te zware versterker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bb
    • Jan 2005
    • 5

Te zware versterker?

ik ben dus zo goed als helemaal een leek op het gebied van dit soort audio... nu hebben we voor de carnaval al aantal jaartjes een 2e hands set van iemand overgekocht, bestaande uit het volgende (boxen):

2 sets van:
    2 x Bas 150W - 8 ohm
    1 x Mid 300W - 4 ohm
    1 x hoog 250W - 8 ohm

de boxen zijn al aantal jaartjes oud (geloof merk HH (staat althans op de boxen). Nu hebben we jarenlang een versterker gehad die te "zwak" was voor deze sets (2x200W). Dit jaar hebben we besloten een nieuwe versterker te kopen. De gast waarvan we de boxen in eerste instantie hadden gekocht had voor ons een 2x400W (@4Ohm) versterker (DAP Radon P900, half jaar oud). Nu konden we via een verhuurbedrijf een heel stuk goedkoper de DAP Paladium P900 kopen (2x450W 4Ohm). Nu is dit uiteindelijk de DAP Paladium P1200 geworden (2x600W http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=4707).

Nu is mijn vraag: hoe snel blaas ik de boxen op? volgens de gast waar we alles in eerste instantie gekocht hadden, kon er met de 2x400W versterker niks mis gaan "idiot-proof".

De opstelling van de boxen is als volgt:
    versterker -> scheidingsfilter -> 2x hoog (een hoog box, en een paar "filterboxen" (ivm de impedantie op 4ohm te houden)), 1x mid en 2x bas.

Het zal wel een zeer makkelijke vraag zijn voor iemand met verstand van dit spul, maar voor mij is het nog wel lastig, dus alvast bedankt voor hulp

• ronny
    • Dec 2002
    • 2139

dit forum heeft een zoekfunctie. gebruik die eens eerst, want deze vragen komen hier wel maandelijks een keertje trug, zeker nu rond de carnavalperiode.

rechtsbovenaan vind je het woordje zoek en dan zou het moeten lukken.

mogelijke zoektermen:

-versterker te zwaar?

-Hoeveel vermogen?

Je kan trouwens ook de faq's eens bekijken, daar staat zelfs in wat jij nodig hebt denk ik...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• bb
      • Jan 2005
      • 5

probleem is dus dat ik niet weet hoeveel vermogen ik zou moeten rekenen per set zeg maar...

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

citaat:Geplaatst door bb

probleem is dus dat ik niet weet hoeveel vermogen ik zou moeten rekenen per set zeg maar...
        Is dit systeeem volledig passief gefiltert ?
        Aan de hand van jou gegevens is die bas véél te zwak t.o.v. het mid en high gebied !
        Zijn jou gegevens juist ?
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• bb
          • Jan 2005
          • 5

zover ik weet passief gefilterd (tis extern losstaand filterkastje)... ik zal voor zekerheid nog ff nakijken hoe het met die bassen zit, maar als het wel klopt, wat voor vermogen mag ik rekenen?

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

de laatste keer dat ik HH nieuw te koop zag was 20 jaar geleden.

Als je die versterker niet laat clippen dan gewoon vol open draaien.
            Die 600W kun je bij Dap overigens nog wel met een korrel zout nemen begrijp ik van gebruikers.

Maar 600W onvervormd is prima.
            lekker belangrijk!

Comment

• bb
              • Jan 2005
              • 5

hoop niet dat heel slecht is dat ze al zo oud zijn :P maar het moet dus makkelijk kunnen, want ik hou ze sowieso nog onder de clip... bedankt voor antwoord

Comment

• Staaf
                • Feb 2003
                • 398

citaat:Geplaatst door showband

de laatste keer dat ik HH nieuw te koop zag was 20 jaar geleden.

+/- 8 jaar geleden verkocht eml de speakers nog nieuw, heb zelf de 150Watt 15"ers in gebruik gahad met +/- 400 Watt (QSC USA1300) op hun kiezen, nooit problemen gehad. Wat ik me wel herinner is dat de speakers een vrij grote kast nodig hadden om optimaal te presteren.
                Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• bb
                  • Jan 2005
                  • 5

dus op zich zijn het "kwalitatief goede speakers"??

enja, die baskisten (denk dat er 15" speakers inzitten) zijn ook behoorlijk groot... 100x40x60cm geloof ik ongeveer (precies weet ik niet)

Comment

Working...