Midi to DMX converter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

Midi to DMX converter?

Wij werken met twee maal vier parren bij onze optredens, geen special FX enzo, gewoon de boel uitbelichten. Wel gebruik ik hiervoor een vierkanaals ShowTec dimmer kastje. Hierin zitten allerlei programma's die ik niet gebruik. Gebruik alleen de vier dimmers en de masterschuif voor de dimmers.

Ik heb ook nog een Roland FC200 Midi floor-board liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik.

Mijn vraag nu. Bestaan er Midi-to-DMX converters, zodat ik met mijn midi board lampen kan schakelen en de (master)dimmer kan bedienen?
    Google leverde wel enkele links op, maar toch behoorlijk wazig, of iets van 600 euro, daar kun je een DMX-board voor kopen, dat is dus niet de bedoeling.

Iemand raad of advies?
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Licht val in ieder geval met midi aan te sturen. Dus dat feit heb je al, en midi-to-DMX converters zouden daarmee dan ook moeten bestaan, alleen waar... als sla je me dood!
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

op showtec losse dimmerpacs zitten bij enkele modellen gewoon midi ingangen.

Op diverse DMX tafeltjes ook. (ik heb de botex scanmaster)
      lekker belangrijk!

Comment

• Strat
        • Feb 2005
        • 125

citaat:Geplaatst door showband

op showtec losse dimmerpacs zitten bij enkele modellen gewoon midi ingangen.

Op diverse DMX tafeltjes ook. (ik heb de botex scanmaster)
        Oke, maar dat is bekend. Mijn vraag is dus of ik met mijn spullen dit zou kunnen doen, mijn showtec heeft alleen DMX.

Comment

• Wautah
          • Mar 2005
          • 32

Midi->dmx converters zijn gigantisch duur. De makkelijkste oplossing is een goedkoop lichttafeltje kopen met dmx uit en midi in
          Dan ben je van het hele gezeik af op een goedkopen manier

Met vriendelijke groeten

Wouter de hoog
          (Light operator/technician The Lion King)

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

Elektuur heeft zo eens een ontwerp geplaatst van midi naar dmx en omgekeerd...
            Iemand hier op het forum zal mss wel es zo bereidwillig zijn dit artikel door te mailen.
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

zijn trouwens tal van goedkope bouwpakketjes te vinden voor een DMX controller te maken op je PC, en dikwijls in hetzelfde gamma een midi naar DMX aparaatje.

Comment

• Peter Vanhove
                • Jun 2002
                • 347

Gratis programa hier http://webs.ono.com/usr013/MasterPea...20to%20DMX.zip
                Werkt met de Enttec Open DMX USB Interface nu te koop aan 54,60 euro ex btw. Heb het zelf nog niet getest.
                Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Strat
                  • Feb 2005
                  • 125

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Gratis programa hier http://webs.ono.com/usr013/MasterPea...20to%20DMX.zip
                  Werkt met de Enttec Open DMX USB Interface nu te koop aan 54,60 euro ex btw. Heb het zelf nog niet getest.
                  Bedankt voor je reactie.
                  Leuk, maar niet echt wat ik bedoel. Zou het waarschijnlijk wel werkend krijgen, maar dan moet de lap-top mee als tussen schakel.
                  Dus: FC200 -> midi-in pc -> USB-Enttec -> Showtec
                  Wat ik dus eigenlijk wil:
                  FC200(midi-uit) -> interface -> (DMX-in)showtec.
                  En dan gewoon voor een leuk prijsje, mag ook bouwproject zijn of zo.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Nou even een stapje terug.
                    Die FC200 geeft aleen midi programmanummers af en twee variabele controllers.

Als het bovenstaande ( FC200 midi-uit -> interface -> DMX-in) jouw doel is dan kom je er nog niet. Want je zal nog op een of andere manier je programmanummerkeuze in je midistroom moeten omzetten in een kanaalwaarde in je DMX stroom. Het is niet zo dat er een lamp on/off in DMX gebruikt wordt. DMX wil én kanaalnummer én een getal om je dimmerkanaal open te zetten.

Volgens mij gaan de midi-dmx oplossingen uit van:
                    óf je hangt een dmxkanaal aan een noot+velocity bij een dimpack.
                    óf je geeft een program-change(zoals jij hebt) aan een patch in een lichtcontroller. (zoals kleine botexjes hebben)

Kortom je zoekt nu een omzetterkastje die twee functies doet. omzetten en nummers crunchen. Die bestaan volgens mij niet in een klein doosje. Er is volgens mij ook geen markt voor omdat er inderdaad allerlei goedkope lichtdimmertjes standaard al voorzien zijn van midi. Misschien is het goedkoper je dimmerpack in te ruilen op eentje met midi dan er een te maken?

Ik denk zelf dat een scanmastertje/djmingle exact het doosje is wat jij nodig hebt. Die dingen kosten tweedehands niets en, lets face it, doen exact wat jij wil!. ( FC200 midi-uit -> interface -> DMX-in)
                    lekker belangrijk!

Comment

• Strat
                      • Feb 2005
                      • 125

citaat:Geplaatst door showband

Nou even een stapje terug.
                      Die FC200 geeft aleen midi programmanummers af en twee variabele controllers.
                      Programma nrs. zijn altijd "0" of "127". Er kunnen meerdere variabele controllers op.

citaat:Als het bovenstaande ( FC200 midi-uit -> interface -> DMX-in) jouw doel is dan kom je er nog niet. Want je zal nog op een of andere manier je programmanummerkeuze in je midistroom moeten omzetten in een kanaalwaarde in je DMX stroom. Het is niet zo dat er een lamp on/off in DMX gebruikt wordt. DMX wil én kanaalnummer én een getal om je dimmerkanaal open te zetten.
                      Ben niet heel erg goed op de hoogte met DMX. Zou me voor kunnen stellen dat bepaalde midi-CC commando's aan bepaalde DMX-commando's worden gekoppeld. Door op de FC-200 dan de juiste midi-CC's te kiezen zou het toch moeten werken, of zie ik het te simpel?

citaat:Volgens mij gaan de midi-dmx oplossingen uit van:
                      óf je hangt een dmxkanaal aan een noot+velocity bij een dimpack.
                      óf je geeft een program-change(zoals jij hebt) aan een patch in een lichtcontroller. (zoals kleine botexjes hebben)

Kortom je zoekt nu een omzetterkastje die twee functies doet. omzetten en nummers crunchen. Die bestaan volgens mij niet in een klein doosje. Er is volgens mij ook geen markt voor omdat er inderdaad allerlei goedkope lichtdimmertjes standaard al voorzien zijn van midi. Misschien is het goedkoper je dimmerpack in te ruilen op eentje met midi dan er een te maken?
                      Noot+velocity werkt niet, moet je de "noot" ingetrapt houden en ik wil eigenlijk aan-uit.

citaat:Ik denk zelf dat een scanmastertje/djmingle exact het doosje is wat jij nodig hebt. Die dingen kosten tweedehands niets en, lets face it, doen exact wat jij wil!. ( FC200 midi-uit -> interface -> DMX-in)
                      Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor je reactie, we beginnen al ergens te komen!

Comment

• KoenB
                        • Mar 2003
                        • 453

citaat:
                        En dan gewoon voor een leuk prijsje, mag ook bouwproject zijn of zo.
                        Waarom maak je het dan helemaal niet vanaf nul zelf? Midi is niet zo moeilijk binnen te nemen op controller, en dan heb je alle vrijheid hoe je het wilt omzetten naar dmx.
                        En als je ander bouwprojectje wilt: elektuur heeft zoiets en mss dmx4all ook wel, en er zijn op internet schema's van te vinden, heb er paar maandjes geleden eens achter gezocht.
                        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• 19MELVIN95
                          • Dec 2011
                          • 1

Hallo,

ik heb zelf thuis sweetlight op laptop staan. Ik probeer met midi alles aan te sturen, maar dat werkt niet. Weet iemand hoe het wel zou kunnen werken?
                          Ik beschrijf hier nog even hoe ik alles heb geschakeld.

Laptop-usb uit-lichttafel(Skytec 192 channels dmx operator)-midi in-DMX uit-GLX led stage 4-DMX in...

Groet Melvin

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Sweetlight werkt met de bijbehorende Sweetlight DMX-output die je op je laptop aansluit. Dus: Laptop met Sweetlight > Sweetlight USB > DMX interface > lampjes.
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...