Hoe beweegt een conus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janwillem
    • Jun 2005
    • 2

Hoe beweegt een conus

Simpele vraag, maar eigenlijk nooit echt over na gedacht.

Hoe beweegt een conus. Uiteraard is dit door elektriciteit, die de spoel een magnetische lading geeft waardoor hij in de magneet heen en weer gaat.

De aan gegeven X-max bij een driver.
    is dit van de afstand van stilstand tot maximale uitslag, of de afstand van maximale inslag (zo noem ik het maar even) tot maximale uitslag.

Een driver krijgt wissel spanning aangeleverd. Wat doet hij hier mee?

Maakt de driver bijvoorbeeld een sterkere beweging naar voren dan naar achter? (Hier zou je als conclusie uit kunnen halen dat het in tegen fase aansluiten van een driver deze zwaar zal beschadigen).

Ben erg benieuwt.
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Aan de conus zit een spoel bevestigd. Wanneer door een spoel een stroom loopt, zal er een magneetveld ontstaan (geen magnetische lading). De sterkte en de richting van het veld is afhankelijk van respectievelijk de grootte en de richting van de stroom.
    Sterke stroom -> sterk veld
    Zwakke stroom -> zwak veld

Doordat de spoel zich in een magneet bevind, zal het geheel in beweging raken wanneer er een stroom gaat lopen. De richting van de beweging is afhankelijk van de richting van het magneetveld, en dus afhankelijk van de richting van de stroom. Dus juist doordat een speaker een wisselspanning krijgt aangeleverd zal de conus van voor naar achteren gaan bewegen.
    De conus gaat dus trillen met de frequentie van de wisselstroom. Een fase omdraaien heeft dus slechts tot gevolg dat de conus verkeerdom beweegt, en zal niet tot beschadiging leiden.
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• janwillem
      • Jun 2005
      • 2

Dat is dus mijn punt:
      Volgens de uitleg van Daan bestaat er niet zoiets als duwen en trekken. Dit omdat de conus een trilling rond het 0 punt maakt. Dit is dus zowel naar binnen als buiten.

De conus maakt puur de beweging de andere kant op dan bedoelt is.

Iemand een suggestie rond de X-max?

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

citaat:maar is het niet zo dat het rendement wel daalt?
        Ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat de box gemaakt is om vooral te duwen, en minder te 'trekken', maar dit is het wel de klok maar niet de klepel gedeelte van men verstand...
        Daar zou je gelijk in kunnen hebben, wist ik niet...
        Maar wanneer je de polariteit omdraait (fase is eigenlijk geen goed woord hiervoor), wisselen slechts de momenten van duwen en trekken...
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

@Daan over de basiswerking: bijna goed Er is reeds een vaste magneet aanwezig in je driver. Een radiale om precies te zijn. En je spoel zijn geleiders lopen dus loodrecht door het veld. Als hier stroom doorloopt dan onstaat er een lorentzkracht. En die kracht zorgt dat je conus beweegt (Of strilt als je over een wisselstroom praat). Ff muggeziften e

Een conus verkeerd aanpolen kan weinig kwaad ten mijn inziens... Enkel dat je laag wegvalt in een stereo opstelling...

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

citaat:Geplaatst door driesmees

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

De conus gaat dus trillen met de frequentie van de wisselstroom. Een fase omdraaien heeft dus slechts tot gevolg dat de conus verkeerdom beweegt, en zal niet tot beschadiging leiden.
            maar is het niet zo dat het rendement wel daalt?
            Ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat de box gemaakt is om vooral te duwen, en minder te 'trekken', maar dit is het wel de klok maar niet de klepel gedeelte van men verstand...
            Het is niet zo dat een luidspreker eerder kapot gaat als je de fase omdraait. Waar jij mee in de war bent is akkoustische kortsluiting.
            Zet 2 speakers bij elkaar, de ene goed aangesloten, de andere verwissel je de fase. Als de ene speaker een duw-beweging maakt, zal de ander altijd een trek-beweging maken. Hierdoor heffen ze elkaar op. Zet je ze allebei in dezelfde fase, dan zullen ze elkaar helpen en een (ongeveer) 2x zo grote druk veroorzaken.

Natuurkunde: knopen en buiken.

Comment

• Radar
              Moderator
              • Jul 2002
              • 890

Topic opgeschoont en verplaatst.
              Als je niet weet hoe het werkt reageer dan niet!
              Zo hou je een topic clean, zoekt en leest makelijker.
              Ik doe niet aan bijgeloof.
              Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...