DMX Kabels

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pluzz
    • Aug 2004
    • 72

DMX Kabels

ik ben zoals mischien een aantal mensen inmiddels wel weten een hobbyist, ik wil investeren in licht (heb ik al deels gedaan) ik moet nu alleen nog even een dmx kabel aanschavven, nu rees bij mij de vraag: wat is nu precies het verschil (wat dus merkbaar is) tussen dmx kabels en de gewone xlr kabel?

aangezien de xlr kabel zo veel goedkoper is wil ik toch de xlr overwegen tenzij er echt een ontzettend goede reden is om het niet te doen..
    je hebt 2 soorten vrouwen degene die hun neus voor je ophalen, en degene die niet eens de moeite doen om hun neus voor je op te halen
  • Bartje
    • Jun 2005
    • 95

Het verschil is dat dmx kabel beschikt over twisted pair omdat je met een digitaal signaal te maken hebt kunnen er in gewone xlr kabel ongelijkmatige storingen optreden (potentiaalverschil).

verder is de impendantie (weerstand) van microfoonkabel nogal verschillend waardoor er ook weer storingen zouden kunnen optreden. hierdoor zou je ook weer problemen kunnen krijgen met je afsluitweerstand (dmx terminator).

beetje lastig uit te leggen maar dmx werkt op basis van potentiaalverschil "op" de kabels.

let ook op dat je de ground van de kabel NIET op de body van de connector mag aansluiten.

correct me if im wrong!

Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Het wel handig om DMX kabel te gebruiken.
      In 90% van de gevallen werkt het ook met XLR kabel.
      Maar doe het maar zo als het hoort!
      Ook heb je een DMX terminator nodig. Dit is een weerstand van 110 Ohm(zelfde waarde als impedantie vd kabel)
      tussen pin 2 en 3 van je XLR stekker.
      Deze dient om de transmissielijn oneindig laten door te lopen.
      en om zo weerkaatsingen op de lijn te voorkomen.
      exit night into LIGHT

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Duidelijke antwoorden.
        Meer weten over DMX kabel? Even zoeken op het forum, staat genoeg.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...