Advies gevraagd zangsetje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jiv
    • Sep 2005
    • 4

Advies gevraagd zangsetje

hallo allemaal.

ik speel in een (rock / harde rock) bandje en bij optredens is het grootste probleem om de zang hard genoeg de zaal(tje) in te krijgen.

We hebben een drummer die flink herrie maakt en daar passen we de gitaren (marshall stacks) en bas volumes op aan. Het lukt altijd wel om zonder verdere versterking een goed muziekgeluid te krijgen met enkel de backline. Voor grotere zalen wordt een pa gehuurd of staat er al wat.

Hét grote probleem in oefenruimte en kleine zaaltjes waar we geen PA hebben is de zang en omdat we nu wat gespaard hebben probeer ik me te orienteren op een setje waar we voldoende volume uit kunnen halen.

We hebben een 12/4/2 yamaha mengtafeltje en een 2x400 watt Inkel versterker die samen met een 19" boss equalizer in een case zit.
    op dit moment hangen daar 4 monitor kasten aan waarvan we er nu twee als zaalspeakers gebruiken.
    Ik wil die monitoren eigenlijk gewoon op het podium hebben en voor de zaal een setje kopen waar we altijd genoeg (en liefst ook mooi)zang-volume uit zullen kunnen halen. Het budget is 1000 tot 2000 euro.

Ik ben maar een muzikant en geen geluidtechneut vandaar dat ik hier advies wil vragen van de mensen die er dagelijks mee bezig zijn.

Ik zou zelf zeggen dat we een setje moeten hebben van minmaal 300 watt rms per twee weg kast (driverhoorn + 12 inch dacht ik zelf), een 800 tot 1000 watt versterker en een klein 4 kanaals ofzo mengpaneeltje.

Dan wordt de opstelling: 4 zang-microfoons (met eventueel één voor verbeterde base drum) in het yamaha paneel, groep 1-3 naar het zaal mixertje sturen en groep 2-4 naar de inkel versterker met de 4 monitors.

Wat denken jullie hiervan en welk spul zou je adviseren? gebruikt of nieuw maakt me niet uit. Liever gebruikt en goede kwaliteit dan nieuw en slecht.

Ik weet niet of het bestaat maar een rondzing onderdrukking lijkt mij ideaal. Er is altijd wel iemand die de microfoon verkeerd houdt. Zo hebben we in het verleden al drie keer driver spoeltjes kunnen vervangen.

bedankt voor het lezen en helemaal voor het adviseren.

john

• Boi
    • Apr 2004
    • 541

Ik zou een yamaha MG16/6FX tafel nemen http://www.yamaha-europe.com/yamaha_...6FX/index.html dan kan je alles uitversterken zodat de backline zo zacht als mogenlijk kan en je hebt 2 monitor sends en ingebouwd effect send. Kanaal indeling: 1kick/2+3overhead/4bass/5gitaar/6gitaar/7+8zang/9+10 extra mic of stereo/11+12stereo/ en dan een simpel powered setje nemen BV Lem 2* powered 18"sub Hurricane H400SA + 2* powered 15"+1" Hurricane H300A iets kleiner kan ook, dan neem je een powered 15"sub met een powered 12"+1" top(Hurricane H350 SA + Hurricane H200A), of een zelfde soort setje van mackie. Daar kan je overal mee terecht, ook voor buiten is dat net genoeg.
    succes
    Boi
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

een hardrock band met marshallstacks gaat in de regel NIET zachter spelen op het toneel. Helaas pindakaas.

Als eerste reele antwoord op de vraag "wat moet ik kopen bij deze setup. Om met de zang bij te blijven" is het echte antwoord waarschijnlijk: "Vergeet het maar". Op de meeste hollandse podia zul je als vocalist in een hardrockband met marshalls er nooit een vocalist bovenuit kunnen versterken.

Wat moet je kopen? In mijn ervaring zal iets met twee keer tien inch en een hoorn met extreem veel vermogen je beste gok zijn. Vechten met veel 12 inch speakers lijkt het beste te gaan met speakers die niet hetzelfde formaat hebben.

Vergelijk op afgegeven SPL in dB. Neem niet met minder dan 129dB/1m genoegen. (een goede powered speaker haalt dit)

Ga niet voor full range. Voor wat jullie willen is een knoertharde verstaanbare top beter dan een top+sub met minder output in het zang gebied. Gezien de omsandigheden is miereneuken over de reproductiekwaliteit twijfelachtig.

Let op! Het meest bepalend voor het eindvolume en verstaanbaarheid zal je zangmicrofoon zijn! Begin met een uitstekende microfoon.

p.s. De mixer is prima voor een zangset. Niets aan doen, is zonde van je geld.
      lekker belangrijk!

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

citaat:Ik weet niet of het bestaat maar een rondzing onderdrukking lijkt mij ideaal. Er is altijd wel iemand die de microfoon verkeerd houdt. Zo hebben we in het verleden al drie keer driver spoeltjes kunnen vervangen
        Tja, die bestaan maar mag ik jou adviseren een goede microfoon en een EQ te kopen met 31 bandjes en hiermee om te leren gaan. Die automatische feedback-killers nemen altijd te laat en te veel frequentie's weg en dat maakt je geluid zeker niet beter. Moet je teveel wegdrukken op de EQ om feedback te onderdrukken dan wordt het toch echt tijd om naar je opstelling te gaan kijken en/of zachter te gaan spelen

Comment

• jiv
          • Sep 2005
          • 4

Bedankt Boi en Showband!

Mijn eigen ervaringen sluiten het beste bij jouw verhaal aan showband. We hadden een tijdje terug een zaaltje van 30 bij 25 en een PA meneer met SA spul, overal een microfoon bij, allemaal goed spul.
          Maar hij kreeg het geluid niet goed, veel te veel bas/drums. Zelfs iemand een klaplong bezorgd daarmee (is weer goedgekomen na 3 weken ziekenhuis).
          De zang was onverstaanbaar hoorden we later uit het publiek.
          Ook niet lekker gespeeld die avond.. dit in tegenstelling tot vorige week in een feesttent. Gewoon alleen de eigen backline en van een andere band stond er een peavey (hisys?) setje voor de zang.
          2 powered en 2 passieve monitoren voor ons op het podium.
          Mensen die beide gigs gezien hadden vonden het geluid veel beter in de tent en de zang was goed.
          De drummer had niks versterkt, maar die slaat zich overal bovenuit. Ongeloofelijk hoeveel geluid een accoustisch instrument kan maken.

jouw mening graag over deze box:
          Ik denk zelf aan de Mackie SA 1521. heeft 2 versterkers, 300 + 100 watt. 130 tot 133 db.
          Lekker simpel, geen gesjouw met een 2e versterker. Signaal erin, 2 schuifjes op het mengpaneel, het werkt en kan hard. De 4 monitoren kunnen we dan lekker op het podium houden zodat je ook zelf kan horen wat je zingt (iedereen zingt) en de zaalspeakers lekker ver naar voren tegen het rondzingen. Ook lijkt het me mogelijk om er heel zacht wat bas over bij te mengen en de kick een beetje hoge tonen mee te geven. De basversterker staat nu af en toe te hard voor het mooie, dan gaat ie blubberen. (dat is een Trace Eliot volgens mij (groene letters0 met een 21 ? inch en 10 of 12 inch samen in een kast). Als we dan een heel klein beetje over de zangspeakers kunnen bijmengen dan kan die zachter en heb je betere bas spreiding in de zaal.

citaat:Geplaatst door showband

een hardrock band met marshallstacks gaat in de regel NIET zachter spelen op het toneel. Helaas pindakaas.

Als eerste reele antwoord op de vraag "wat moet ik kopen bij deze setup. Om met de zang bij te blijven" is het echte antwoord waarschijnlijk: "Vergeet het maar". Op de meeste hollandse podia zul je als vocalist in een hardrockband met marshalls er nooit een vocalist bovenuit kunnen versterken.

Wat moet je kopen? In mijn ervaring zal iets met twee keer tien inch en een hoorn met extreem veel vermogen je beste gok zijn. Vechten met veel 12 inch speakers lijkt het beste te gaan met speakers die niet hetzelfde formaat hebben.

Vergelijk op afgegeven SPL in dB. Neem niet met minder dan 129dB/1m genoegen. (een goede powered speaker haalt dit)

Ga niet voor full range. Voor wat jullie willen is een knoertharde verstaanbare top beter dan een top+sub met minder output in het zang gebied. Gezien de omsandigheden is miereneuken over de reproductiekwaliteit twijfelachtig.

Let op! Het meest bepalend voor het eindvolume en verstaanbaarheid zal je zangmicrofoon zijn! Begin met een uitstekende microfoon.

p.s. De mixer is prima voor een zangset. Niets aan doen, is zonde van je geld.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Mijn ervaring met Mackie in het algemeen is dat de speakers vreselijk fraai, rond en HiFi klinken. Maar daardoor NIET extreem hard of extra verstaanbaar overkomen. Met deze ene speaker heb ik overigens geen ervaring. Dus probeer het wel uit. De potentiele geluidsdruk in de spec is zeker indrukwekkend!

Qua concept zit ik inderdaad op jouw lijn. tweeweg powered met 15 inch en hoorn. En bas/kick wat meenemen voor de mooi.

Een reden trouwens dat het goed werkte met peavey is trouwens dat peavey butget speakers bekend staan om hun 'amerikaanse' aggressieve geluid. Veel herrie voor weinig. Op 'bloed uit de oren' volume. Maar niet mooi voor jazz, soul, r&b enz. (Want veel te veel 'in your face'). Wat, toevallig bij stevige gitaarbands, wel eens de zang over die dunne streep tussen wel-of-niet-hoorbaar kan uitmaken. Peavey is buiten oefenruimtes erg impopulair dus heeft een hoge afschrijving. Maar is zeker degelijk. Kies wel voor de versies met 'black widow' speakers.

JBL zou daarmee wel eens in jouw straatje kunnen vallen. Bijvoorbeeld MP215 o.i.d. Niet het mooiste, wel duidelijk. Nog beter is het te zoeken naar een set tweedehands PA (monitor) speakers. Er zijn er honderden in de verhuur geweest. Zo nu en dan zie je bijvoorbeeld JBL, community of martin speakers voorbij komen met twee drivers en een 2 inch hoorn waar je gegarandeerd een prima koop aan hebt.
            lekker belangrijk!

Comment

Working...