Koelerherrie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Donbor
    • Dec 2005
    • 11

Koelerherrie

Heb dus een Samson S2000 eindversterker in mijn huiskamer staan op 2 stuks Cerwin Vega PSX 153 boxen.

De versterker heeft 2 ventilatoren die bij burenvriendelijk muziekvolume goed hoorbaar zijn, wel een normaal ventilatorgeluidje.

Zou het technisch verantwoord zijn wanneer ik een Bi-metaalschakelaar zet op de warmst wordende eindtrap die de 2 ventilatoren pas inschakeld bij 50 graden?

Hoe warm mogen dus de eindtrappen ongeveer worden zonder er schade aan te krijgen?

Ben nu aan het meten en na 60 minuten met een kamertemperatuur van 19 graden zijn de trappen gemiddeld 30 graden met de ventilatoren draaiend.

Wie o wie

• Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Warm worden is nooit goed voor een versterker. Maargoed, je hebt uit de computer wereld wel zogenaamde silence fans. Die zeer stil zijn maar met veel koel vermogen. Moet je even zoeken op alternate OID.
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Warm worden is nooit goed voor een versterker. Maargoed, je hebt uit de computer wereld wel zogenaamde silence fans. Die zeer stil zijn maar met veel koel vermogen. Moet je even zoeken op alternate OID.
      De zogenaamde PAPST fans, maar kijk eerst een naar de prijs ervan[8D]
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

€16 euro vind ik niet duur.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

PAPST heeft verschillende kwaliteitsklassen. Graag dus modelnummers met modelnummers vergelijken! Er zijn er met metalen schoepen en plastic schoepen, er zijn low noisers, ... [reclame modus aan] voor elk wat wils dus bij Papst en ook voor ieders beurs [reclame modus uit]
          Ik zou inderdaad een bi-metaalswitch overwegen maar voor heel kritische toepassingen gebruik ik er altijd twee parallel waarbij de ene op een tiental graden lager schakelt dan de andere. Als de laagste faalt is het wel niet zo fijn maar dan neemt de hoogste het wel over en als je een beetje oplet krijg je wel door dat de laagste faalt voordat de hoogste ook eraan gaat.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Donbor
            • Dec 2005
            • 11

citaat:Geplaatst door laserguy

PAPST heeft verschillende kwaliteitsklassen. Graag dus modelnummers met modelnummers vergelijken! Er zijn er met metalen schoepen en plastic schoepen, er zijn low noisers, ... [reclame modus aan] voor elk wat wils dus bij Papst en ook voor ieders beurs [reclame modus uit]
            Ik zou inderdaad een bi-metaalswitch overwegen maar voor heel kritische toepassingen gebruik ik er altijd twee parallel waarbij de ene op een tiental graden lager schakelt dan de andere. Als de laagste faalt is het wel niet zo fijn maar dan neemt de hoogste het wel over en als je een beetje oplet krijg je wel door dat de laagste faalt voordat de hoogste ook eraan gaat.
            Hier heb ik wat aan

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

Begin maar eens met de fans op een lager voltage te laten draaien. Wss 12v nu, zet ze op 5v. Dat scheeld 80% geluid.
              SR20DET

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Ja maar dat scheelt ook een hoop luchtverplaatsing, dus worden je amps ineens gloeiend heet. Lijkt me niet de bedoeling?

Comment

• Drive inn tnt
                  • Sep 2003
                  • 1082

citaat:Geplaatst door Freek Fokker

Begin maar eens met de fans op een lager voltage te laten draaien. Wss 12v nu, zet ze op 5v. Dat scheeld 80% geluid.
                  Heeft weinig nut. Ze draaien niet voor niets op 12v. Je hebt met 5v te weinig koel vermogen.

Je moet er gewoon een andere cooler in zetten. Kijk even bij een elektro boer of op conrad.nl of andere elektro zaken.
                  Vette boksuh meneer

Comment

• Donbor
                    • Dec 2005
                    • 11

Ventilatoren van Samson S2000 zijn 42 Volt.

De raad van laserguy spreekt mij tot nu toe het meeste aan.

Meer tips uiteraard van harte welkom!

Comment

• Freek Fokker
                      • Aug 2003
                      • 495

Schakel ze dan op temp tussen hoge en lage spanning, iets minder drastisch als gelijk uitzetten.
                      SR20DET

Comment

• Donbor
                        • Dec 2005
                        • 11

citaat:Geplaatst door Freek Fokker

Schakel ze dan op temp tussen hoge en lage spanning, iets minder drastisch als gelijk uitzetten.
                        Hoe bedoel je dat precies?

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

Ik denk dat hij bedoelt, onder de 30° op 5V laten draaien, vanaf >30° 12v op gooien.
                          Dit in het geval van een 12V fan natuurlijk voor die 42V moet je zelf maar eens kijken wat handig is...
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Donbor
                            • Dec 2005
                            • 11

citaat:Geplaatst door driesmees

Ik denk dat hij bedoelt, onder de 30° op 5V laten draaien, vanaf >30° 12v op gooien.
                            Dit in het geval van een 12V fan natuurlijk voor die 42V moet je zelf maar eens kijken wat handig is...
                            Dat is inderdaad een goed idee

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

Ik zou gewoon voor de PAPST gaan hoor, zal miss iets duurder uitkomen, maar het is dan ook vel beter, en er is minder kans op oververhitting...
                              Ik zou wel opletten met de garantie als je dit soort mods begint uit te voeren!
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...