Koelerherrie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Donbor
    • Dec 2005
    • 11

citaat:Geplaatst door driesmees

Ik zou gewoon voor de PAPST gaan hoor, zal miss iets duurder uitkomen, maar het is dan ook vel beter, en er is minder kans op oververhitting...
    Ik zou wel opletten met de garantie als je dit soort mods begint uit te voeren!
    Garantie is over en ik heb een vakman tot mijn beschikking om de gewenste mods uit te voeren.

Eerst eens even een tijdje aankijken wat er hier allemaal uitkomt [^]

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Spanning verminderen om zo een ventilator minder te laten blazen is GEEN goed idee! Je vermindert eigenlijk je vermogen en je ventilator gaat eigenlijk trager draaien doordat hij minder kracht heeft om lucht te verplaatsen en zijn eigen mechanische verliezen te overwinnen. In de praktijk leidt dit tot een ventilator die door stof e.d. kan komen vast te zitten (mechanische verliezen te groot geworden...) en uiteindelijk (indien niet inwendig beveiligd) kan doorbranden en dan werkt ie totaal niet meer natuurlijk. Een goede manier om van DC ventilatoren de snelheid te regelen MET behoud van kracht is sturing via pulsbreedtemodulatie. Bij AC-ventilatoren wordt dat iets lastiger (frequentiesturing nodig)... .
      Als je toch voor spanningsvermindering wil gaan en het risico op vastlopen/verbranding op termijn wil vermijden: niet te laag gaan. Ik ga meestal tot 9V voor een 12V ventilator. 5V is echt te laag bij de exemplaren die ik al gehad heb; ze draaien inderdaad veel trager maar ze hebben ook absoluut te weinig kracht over om de inwerking van stof en eigen slijtage lang te kunnen compenseren.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Het is toch 10x zo makkelijk om je amp even open te schroeven en er een stille fan in te zetten. En geloof mij, als je hem zachter laat draaien dmv een lagere spanning maakt hij ook nog een hoop geluid. Heeft OA te maken met de voor van de schoepen.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Donbor
          • Dec 2005
          • 11

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Het is toch 10x zo makkelijk om je amp even open te schroeven en er een stille fan in te zetten. En geloof mij, als je hem zachter laat draaien dmv een lagere spanning maakt hij ook nog een hoop geluid. Heeft OA te maken met de voor van de schoepen.
          Niet makkelijker want de fans zitten opgesloten tussen de versterkerprintplaten en het frame dus de printplaten moeten links en rechts even los maar zeker uitvoerbaar en wellicht veiliger dan bi-metaal-schakelingen aanbrengen.

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

De meeste herrie van een fan komt niet van de fan zelf maar van de luchtstroom door de behuizing van het apparaat. Dat kun je niet 1-2-3 veranderen.
            Haal je fan maar eens los en laat het buiten de versterker draaien: wedden dat 'ie best stil is....
            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Donbor
              • Dec 2005
              • 11

citaat:Geplaatst door Pieter Huijgen

De meeste herrie van een fan komt niet van de fan zelf maar van de luchtstroom door de behuizing van het apparaat. Dat kun je niet 1-2-3 veranderen.
              Haal je fan maar eens los en laat het buiten de versterker draaien: wedden dat 'ie best stil is....
              Mee eens maar er komt ook wel degelijk behoorlijk geluid uit die dingen zelf wat normaal gesproken van ondergeschikt belang is bij een PA amp.

Wat is dan jou raad, behalve het volume openschroeven?

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Inderdaad, maar een lager toerental=> lagere luchtsnelheid => lager geluid ook al wordt dit veroorzaakt door de vorm van de behuizing en de koelvinnen.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Koop zo'n warmtegevoelige weestand ? Die plaats je op het koelblok, en hoe warmer hoe sneller hij draait. Je krijgt ze in diverse waarden. Vaak zitten deze (zoals in Palladium, American Audio, en nog talloze) versterkers al in de ventilator gebouwd.
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Ik gebruik de S2000 ook in de huiskamer maar stop hem gewoon goed weg (zonder de inlaat/uitlaat te blokkeren). Hoe je de S2000 neerzet heeft ook veel invloed. Als je de S2000 om zijn middelpunt draait, kom je plaatsen tegen waar het geluid minimaal is en plaatsen waar het geluid sterk vertegenwoordigd is. Een kwestie van wegstoppen onder de juiste hoek dus.

Mvg Johan

Comment

• Karst
                      • Nov 2005
                      • 29

Kwestie van Buiken en Knopen (Leve natuurkunde ), denk dat het voldoende is de AMP iets naar voren of naar achteren te halen om iets (weliswaar een beetje) aan het geluid te doen. Die warmtegevoelige weerstand is opzich een goede, maar dan moet je wel een goed schema hebben, waar laat je de rest als je fan maar op 12 volt draait? Bij weerstanden denk ik direct aan warmte :P...

Comment

• JVS
                        • Mar 2004
                        • 317

Pulsbreedte sturen van een standaard boxerfannetje lijkt me niet zo verstandig. Deze dingen hebben een electronische commutatie aan boord, dus je aangelegde voedingsspanning moet constant zijn.

Wat wel prima werkt:

Plaats een vermogensweerstand in serie met je fan (zodat hij nog maar op b.v. de halve spanning draait. Parallel aan deze weerstand een clixon van ca. 50-60 graden. Komt de temperatuur daarboven dan schakelt de clixon de ventilator op de volle voedingsspanning.

Groet,

Joost

Comment

• Karst
                          • Nov 2005
                          • 29

Wat ik dus probeerde te zeggen: Die vermogensweerstand creeert ook extra warmte, oke, dat is natuurlijk niet zoveel, maar is een andere fan geen betere optie dan?

Comment

• Freek Fokker
                            • Aug 2003
                            • 495

Ehh, pulsbreedte modulatie voor een fannetje, sjonge jonge..........echt wat een onzin.

Een normaal fannetje is magneet gedreven, stroom is niet afhangkelijk van belasting. Kan dus niet doorbranden als je hem blokkeerd.
                            SR20DET

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Aan alle betweters:

JA, die standaard fannetjes van 12V zijn electronisch gecommuteerd en JA de goedkopere branden door en JA TOCH kun je die perfect met pulsbreedte aansturen. Dat is een FEIT dat is mijn ERVARING! Doe wat jullie willen he? Het zijn mijn fans niet en mijn geld niet.

Comment

• Donbor
                                • Dec 2005
                                • 11

Eeuuh.....mijn 2 fannetjes zijn nog steeds 42 Volt.

Comment

Working...