Set voor bands

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Set voor bands

Hallo allemaal,

Ondanks dat ik niet helemaal nieuw ben in de geluidswereld post ik dit toch maar bij de newbievragen, want echt professioneel klinkt het in mijn oren ook niet.

Voor allerhande doeleinden, maar voornamelijk bands met een redelijk uitgebreide bezetting en dingetjes als jeugdkerken (voor mensen die met dat fenomeen bekend zijn) wil ik een complete P.A. set aanschaffen. Omdat dit echt een complete set moet zijn, maar ik ook nog wel een beetje kwaliteit wil hebben is dit niet een hele makkelijke keuze, en ik ben bang dat ik hier en daar wat té veel neig naar goedkope producten.
    Ik heb een lijst gemaakt, ook aan de hand van ervaringen die ik heb met apparatuur:

Mixer: Allen & Heath GL2400/32 (heb hele goede ervaringen met GL2000 serie)
    Speakers: HK PR:O 15 Tops met HK PR:O 18 Subs
    Amp: Crown 402 (Tops) en Crown 602 (Subs)
    Monitors: 3x HK RS 122 MA (Powered) en 3x HK RS 122 M (Unpowered)
    Microfoons:
    - 4x Shure Beta 58A (voor zang),
    - 2x Shure SM58 (voor sleur en pleurwerk met mensen die niet voorzichtig zijn, en eventueel uitversterken van trompet)
    - 3x Sennheiser E904 Tom mic's
    - 4x Sennheiser E614 Condensator (Drums overhead + percussie)
    - AKG D112 (Base)
    - Shure SM57 (Snare)
    Statieven: 12x K&M Microfoonstatief
    Di: 5x Behringer Ultra DI 100
    Effect: 2x Lexicon MPX 110
    Eq: DBX 1231
    Compressor: 2x DBX 266 XL
    Crossover: DBX 223XL (Voldoet deze? ik kan niet zo goed vinden of ik hiermee de subs nog stereo kan aansturen)
    Multikabel: 2x DAP 9502-30 (Hier heb ik ook ervaring mee, je moet alleen wel altijd een soldeerbout meenemen)
    Pluggen: Neutrik NC3
    Kabel: Tasker microfoonkabel (Hier stond eerst DAP, maar na de vele negatieve reacties hierop verander ik het maar vast, anders krijg ik geen reacties meer op de rest)
    Overig: 2x Beyer DT770 Pro (1x voor FOH, 1x voor Drums)

Plus insertkabels, speakerkabels, flightcases etc...

Het totaalbudget ligt op 15000 euro, maar ik moet ook nog denken aan verzekering van het geheel.

Ik hoor graag of mensen goede danwel slechte ervaringen en opmerkingen hebben over deze set... en of ik misschien dingen ben vergeten.

Mvg

Gertjan Bijl
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

die kabel meteen weggooien en gaan voor goede degelijke kabel, zeker op podiums!! kijk naar tasker, klotz, sommer of dergelijke. microfoons zien er goed uit, ik zal er als ik jou was wel en aantal in reserve nemen. Denk je ook aan de flightcases ivm budget?
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Nou, ik denk dat je een redelijk evenwichtige set hebt, hele redelijke basis kwaliteit...

Natuurlijk heb ook ik zo mijn voorkeuren voor microfoons en dergelijke, maar goed, daar ga ik je nu niet mee lastig vallen, want het is wel acceptabele kwaliteit dat je hebt uitgezocht. Ik zou wel eens nadenken over een twee of drietal SM57 (snare/ blazers/ percussie. Wat reserve-spul zou ook niet verkeerd zijn, maar dat bouw je door de jaren vanzelf wel op denk ik...

HK-audio heb ik geen enkele ervaring in, dus ik kan je daar geen nuttig woord over zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat anderen hier dat wel zouden kunnen.

Verbeteringen die je zou kunnen aanbrengen is een wat betere EQ voor FOH (de 1231 is toch het 'goedkope' model, niet?) en evt. een M-One of MPX-550 of zo ipv. een van de twee MPX-110's. Je zult merken dat de galmpjes van de 110 niet mooi genoeg zijn op termijn voor zang etc. Verder mis ik gate-jes, een 'goedkope' 4-ch DBX unit is prima voor jouw toepassing. Ook mis ik EQ's voor monitoring (iets wat naar mijn mening echt onmisbaar is), 2 2x15-bands instap-DBX'jes (4 kanalen dus!) zullen ook hier prima voldoen

Daarnaast begrijp ik het goed dat je effectief 3 monitorgroepjes vanuit FOH wilt maken met steeds één actieve en één passieve monitor (dubbele setjes)? Je zegt zelf dat je je richt op redelijk uitgebreide bands, 4 mon. groepen (of meer indien mogelijk) heb je dan al snel nodig. Misschien is het dan verstandiger óf nog een extra setje monitoren erbij te nemen, óf meer actieve monitoren te nemen dan passieve. Actieve kun je ook 'stand-alone' gebruiken, voor toetsen of blazers of zo heb je misschien aan één monitor ook genoeg, zo houd je het geheel lekker flexibel. Evt. zou je voor deze extra speakers ook eens kunnen kijken naar 15" monitoren, voor bijv. drumfill en bas, waar je zeker ook laag wilt hebben.

Wat betreft prijs van het geheel kan ik je maar weinig verder helpen, daar zit ik niet zo in. Het is dat je zegt zo blij te zijn met A&H, anders zou ik je ook adviseren eens te kijken naar een Midas Venice 320, voor zover het budget het toelaat.

Ik denk dat je zelf al een heel goed eind op weg bent, die kablage zou ik ook als het even kan van Tasker oid nemen, die DAP-sjwik kost per jaar méér...

Hopelijk heb je wat aan mijn feedback.

Succes ermee!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• NIVA
        • Apr 2004
        • 62

Hardstikke leuk setje, hoor.
        Heb alleen wat slechtere ervaring met Allen & Heath, maar verder...
        Alleen zou ik idd de kabels meteen weggooien; laat eens weten hoelang je ze heel houdt. (zonder kabelbreukjes, sluitingen etc.)
        If you mess with me, I'll fade you out !!!

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

De HK's zou ik niet doen !
          Misschien moet je eens kijken naar de nieuwe ART 325 A en de bijhorende SUB !
          Dan heb je meteen meer power dan de HK's
          Volledig actief, powered en geproccesed
          De prijs valt reuze mee en klinkt als een dijk
          ART 325 = +/- 1000 euro / stuk
          sub 705 = +/- 1350 euro / stuk
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• PeTAR
            • Jul 2005
            • 151

citaat:Geplaatst door sis

...
            Zou je misschien kunnen uitleggen waarom geen HK's?
            Helemaal geen HK's of alleen dit setje niet...

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

De keuze voor de HK's is gekomen vanwege het goede geluid wat er voor de prijs uit komt.

@sis: De speakers die je aandraagt zijn wel leuk waarschijnlijk, maar toch echt ruim duurder dan de HK's
              (top=399, sub=499). Maar wat is precies de reden dat de HK's af te raden zijn?

@berolios: zoals je ziet heb ik wel 1x SM57 erop staan. Voor blazers heb ik tot nu toe altijd de SM58 gebruikt, ook omdat deze wat beter omgaat met de luchtstromen (geen gesuis enzo).
              De EQ van DBX ken ik opzich niet, maar ik wilde niet voor Behringer gaan, omdat dan de knopjes er dan meteen afliggen na een stootje. Wat ik ook gewend ben van de Behringer Compressor/Limiter is dat daar een Gate ingebouwd zit, maar zo te horen zit dit niet in de DBX compressors die ik heb uitgekozen. Ik heb deze ook puur van internetbrowsen, en nog niet van ervaring e.d.
              Ik heb in feite 4 monitorgroepen, maar ik ben vergeten te vermelden dat ik de Beyer hoofdtelefoon daarvoor wil gebruiken, maar hiervoor heb ik nog geen nette manier gevonden om dit te koppelen aan mijn monitoroutput (gebalanceerd e.d.). Ik weet wel dat daar oplossingen voor zijn, maar misschien weet iemand dat?
              De midas venice 320 is ook een aardige tafel (heb ik ook mee gewerkt) maar heeft effectief gewoon maar 24 kanalen, ipv 32, en is daarnaast ook nog duurder dan de A&H. De kabel zal ik inderdaad even herzien, want dat mag idd wel ietsjes meer kosten dan wat het nu kost.

@NIVA: Wat is precies je slechte ervaring met A&H? Ik heb al een paar jaar goede ervaringen ermee. Het enige is dat er na een flinke spanningspiek 4 diodes kapot waren, waardoor alle groene signaalleds gingen branden. Maar dit werd verholpen, en de tafel doet het nog steeds perfect.
              Ik heb al een aantal DAP-kabels liggen nu (wel met Neutrik pluggen), tot nu toe zonder problemen, maar ik ga het zeker melden als ze kapot zijn .

Bedankt voor de snelle reacties!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

- kabels : idd : meteen weggooien, en tasker belden oid nemen.
                - de eq ken ik als 1531, en ben er niet zo heel erg stuk van.
                - de effecten : neem een TC-m-one, heb je de mogelijkheid tot 2 effecten in een,
                en zoek er een yamaha spg90/900/990 bij.

Speakers zijn altijd punt van discussie, en dat zullen ze nog wel even blijven ook.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

citaat:Zoals je ziet heb ik wel 1x SM57 erop staan.
                  Zou er toch 1 of 2 bijzetten op je lijstje. Behalve voor snare zijn ze ook erg goed voor gitaarversterkers bijvoorbeeld.
                  citaat:Wat ik ook gewend ben van de Behringer Compressor/Limiter is dat daar een Gate ingebouwd zit, maar zo te horen zit dit niet in de DBX compressors die ik heb uitgekozen
                  De DBX 266XL die jij noemt zijn 2 kanaals compressor en gate. Toch zou ik ook nog extra een quad-gate nemen voor drums. Kun je de compressor ook nog ergens anders inzetten. Bijvoorbeeld op basgitaar of zangmicrofoon (zeker als je het hebt over onervaren microfoon gebruik wat ik lees als jij het hebt over sleur- en pleurwerk).

Allen & Heath heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Als je dit weg zet bij vooral jeugdkerken (neem ik aan jongerenkoor met complete band tijdens kerkdiensten bijvoorbeeld) zet je toch behoorlijke luxe spullen neer voor een kerk. Zie regelmatig in kerken koren met vooral veel JB, DAP en Behringer staan omdat er simpel geen geld is voor meer.

Over de kabels is al genoeg gezegd

Misschien nog als aanvulling kijken naar een headset. Ik gebruik zelf regelmatig een Sennheiser EW152 G2 voor fluitisten. Deze bewegen tijdens het spelen nog wel eens met hun hoofd. Met een headset blijft de afstand tot het mondstuk altijd gelijk. Wil niet zeggen dat je gelijk naar een draadloze moet kijken, je hebt ook headsets welke je op draad kan gebruiken en later als uitbreiding een beltpack kan bijkopen met een ontvanger.

Effecten, wat Mac al aanhaalt neem een TC M-One (XL). Ik werk er zelf al jaren met veel plezier mee en vind hem beter klinken dan de door jou genoemde Lexicons. Bepaalde Lexicons vind ik persoonlijk wel lekker op koper maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.

Comment

• 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

@mac: Wat is er precies met de EQ? Slecht geluidskwaliteit of ruis? Of is het meer de duurzaamheid die niet zo super is? Bij een bekende winkel in Rotterdam staat hij trouwens wel als 1231 op de website.
                    Ik heb gekeken naar de effecten, en ik moet zeggen dat voor een 150 euro meer dan tweemaal de lexicon inderdaad een veel mooier apparaat te krijgen is. Natuurlijk is er altijd beter, maar ook dit zal ik zeker meenemen in mijn beslissingen.

@vasco: Ik heb een Quad-Compressor/Limiter van Behringer (MultiCom), en die zal dan in uiterste nood dienst kunnen doen. Ik denk dat een extra quad-gate er niet echt meer in zit qua budget.
                    Ik ben blij dat er nog mensen zijn die wel positief zijn over A&H :-) Het is ook zo dat deze installatie niet eigendom word van een kerk, maar voor een vriendelijke betaalbare prijs verhuurd gaat worden (altijd inclusief mensen, anders kan ik het snel afschrijven). Juist omdat mensen niet verder komen dan DAP en Behringer en ook de kennis niet in huis hebben om er wat fatsoenlijks uit te krijgen.
                    Ik denk dat de headset ook valt in de categorie -te duur-, tenzij ik er een plakmicrofoon bij koop om in te zetten met theater (als het een headset is met losse zender), maar dat is meer iets waar ik later naar kan kijken.

Comment

• Drive inn tnt
                      • Sep 2003
                      • 1082

Wij hebben ook wat kleine dap multi's voor bandjes en zo. Nog nooit problemen mee gehad. Zijn toch al vaak gebruikt.
                      Vooral voor dit soort toepassingen zijn ze goed te gebruiken.
                      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

citaat:Geplaatst door PeTAR

...
                        Ik had het eigenlijk over DIT setje !!
                        Dit is de minst goed klinkende set uit het HK gamma [V] , dat zie je ook meteen aan de prijs !!
                        De klank is één zooi, trekt nergens op en daarenboven nog eens zéér aggressief ook !!
                        Misschien leuk voor een disco maar NIET om een band te versterken !!
                        Dan ga je zoiezo problemen krijgen !!
                        Vandaar mijn reactie !
                        Maar OK , ik respecteer ieder zijn mening of keuze , maar als je een band moet versterken kan je beter iets meer euro's uitgeven, dan heb je er achteraf ook geen spijt van !
                        Probleem is dat veel mensen besparen op speakerkasten terwijl dit zowat het belangrijkste is samen met een goede mengtafel
                        sis
                        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• PeTAR
                          • Jul 2005
                          • 151

citaat:Geplaatst door PeTAR

...
                          Ik had het eigenlijk over DIT setje !!
                          Dit is de minst goed klinkende set uit het HK gamma [V] , dat zie je ook meteen aan de prijs !!
                          De klank is één zooi, trekt nergens op en daarenboven nog eens zéér aggressief ook !!
                          Misschien leuk voor een disco maar NIET om een band te versterken !!
                          Dan ga je zoiezo problemen krijgen !!
                          Vandaar mijn reactie !
                          Maar OK , ik respecteer ieder zijn mening of keuze , maar als je een band moet versterken kan je beter iets meer euro's uitgeven, dan heb je er achteraf ook geen spijt van !
                          Probleem is dat veel mensen besparen op speakerkasten terwijl dit zowat het belangrijkste is samen met een goede mengtafel
                          sis
                          Owke, thnx voor je reactie. Ben zelf tegen het `tegen een merk zijn` als er geen argument er voor is.

Maar opzich is het ook goed om de juiste boxen voor een band te vinden, want niet iedere band is het zelfde natuurlijk.

Comment

• Drive inn tnt
                            • Sep 2003
                            • 1082

Wil niet raar doen maar ik heb van verschillende kanten gehoord dat de EV Gladiator set het ook wel aardig doet voor dit soort toepassing. Ondanks dat dit setje eigenlijk was bedoeld voor dixo (). Misschien een idee?
                            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• 4uss
                              • Aug 2005
                              • 578

Opzich heb ik zelfs met de meest gare troep aan speakers nog redelijk geluid weten te produceren (met EQ's in serie, omdat er méér dan 12dB af moest van sommige freq's...) maar het is inderdaad beter om meteen iets goeds aan te schaffen. Ik ga nog wel even rondkijken, opzich voorziet het forum mij daarin van voldoende informatie *Search*
                              Maar misschien nog opmerkingen over de rest van het arsenaal? Ik heb bijvoorbeeld nog niets gehoord over de versterkers, terwijl dat toch ook een belangrijk deel is van installatie.

Comment

Working...