Set voor bands

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

citaat:Geplaatst door GoTMoRe

En zo worden we met zn allen nog eens stokje doof.. Voornamelijk de drummer dan..
    Ondanks dat ik zelf niet achter het drumstel kruip als ik ook achter de knoppen zit wil ik het niet op mijn geweten hebben dat ze niets meer horen zónder koptelefoon. Het doel is om de drummer van een strak monitorgeluid te voorzien, en niet zozeer van een knetterhard (en lelijk). Omdat de koptelefoon toch al een demping heeft voor het geluid van buitenaf is het helemaal niet zo erg dat hij niet héél hard kan... naar mijn gevoel kan hij trouwens toch wel hard zat.

Over de digitale mixer: Ik wil gewoon direct kunnen ingrijpen als er iets gebeurt, en het overzicht behouden. Verder zullen er misschien wel voordelen zijn, maar ik geef toch de voorkeur aan een mixer die niet met nullen en eentjes werkt.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

stof om je kasten is op zich niet zo erg, je neemt gewoon een paar mooie stolpcases op wielen waar je ze opzet, stolp erover en klaar is clara.
      gelijk mooie tafel voor je mixers en effect rackjes

en hondjes om koffers ed op te gooien om ze naar de auto te kachelen.

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Het plaatje is bijna rond inmiddels... er komt een HK ELIAS PX Speakerset, de kabels worden Tasker (C128) en één SM58 wordt SM57. Twee Beta-58a's komen te vervallen en hier in de plaats komen 2 Shure PGX24e/Beta58 draadloze systemen. Kost een paar centen meer, maar aangezien we voorzien dat er veel vraag naar is bij de klussen die we gaan doen is het misschien wel erg handig.

Maar dan nog een vraag: we willen ook een truss aanschaffen, en deze moet voor een podium staan van 12m breed. Dit betekent dat ook de statieven minimaal 12m uit elkaar moeten staan. Is dit technisch überhaupt mogelijk? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er nogal problemen komen met doorbuiging in het midden van de truss.
        De statieven worden waarschijnlijk de Fantek Windupstatief T104, 5,3 meter, 200kg. De truss wordt er in ieder geval eentje met delen van 2,5 meter, dit vanwege het vervoer.
        Waarschijnlijk verschilt dit per merk/type truss, dus ik ga uit van de Admiral 2,5m 30cm driehoekstruss. (Prolyte is nogal prijzig, maar als het met prolyte wel mogelijk is dan is dat ook nog een mogelijkheid).
        De bedoeling is dat de twee tops van de HK ELIAS PX-set (25 kg per top) + minimaal 2x T4 + Par64 aan kan hangen. Waarschijnlijk nog wel eens wat meer dan dat.
        Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik daarvoor een berekening moet opstellen, of is er iemand die mij zonder meer kan vertellen of dit wel/niet mogelijk is?

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

Hoi,

12 meter kan, maar is in geval van Prolyte of Eurotruss wel de maximale overspanning tussen twee punten. Andere merken zou ik NOOIT een overspanning van 12 meter mee maken.
          Tevens de opmerking dat als je een overspanning maakt van deze afstand, de hoeveelheid gewicht die je in de truss kunt hangen vele malen minder is dan dat jij een kortere overspanning maakt

The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.

Daarnaast kun je op de site van Prolyte ook een zogeheten " Load Calculator" downloaden waarmee je de juiste trusstype kunt berekenen.
          The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.

Wel even pielen, maar is best een handige tool.

Verder schrijf je over Fantek statieven. Ik heb een zeer negatieve ervaring met dit merk. Dit lijkt op een regelrecht copy van de VMB statieven en worden door Rolight geimporteerd. Echter de valbeveiliging die deze statieven bezitten zijn in geen geval te vergelijken met de gepatenteerde valbeveiliging van VMB. Simpelweg omdat VMB de patenten bezit en niet Fantek zoals door mensen bij Rolight wordt beweerd.
          Daarnaast zijn de klepjes van de valbeveiliging erg lullig in uitvoering en vallen maar een paar mm in de gaten in de buis. Ook de keuringscertifikaten die bij de statieven zitten, slaan nergens op en houden in feite alleen in dat het statief een Fantek statief is....

Prolyte en VMB mogen dan misschien in jouw ogen wat prijzig zijn, bedenk je wel het volgende :

Deze merken kun je op bijna elke hoek van de straat bijhuren indien nodig.
          De door jou genoemde merken zijn dat niet.

Succes met je aankopen, ik ben zeker benieuwd naar fotos van je producties !

(ps wanneer je zulke grote producties neerzet waarbij een overspanning nodig van 12 meter, kun je daar geen fronttruss vliegen ?
          ps 2, wat wil je precies allemaal gaan inhangen qua materialen en gewicht op de fronttruss ? )
          Last edited by SpaceyDeeJ; 08-01-06, 16:44.
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Dit is een productie waar nu al een 12m Truss gebruikt wordt, maar deze is wel gevlogen. Deze productie gaat in 2006 op andere plaatsen in het land gedraaid worden, waar geen mogelijkheden zijn om te vliegen.
            Er komt geen line-array in te hangen zoals op de foto's wel te zien is, maar onze eigen HK Elias-speakers. (Publiek ongeveer 500 mensen max, en het zijn voornamelijk kinderen, dus heel hard mag het niet gaan). Verder een stuk of 4 fourbars met PAR64 en de nodige bekabeling.

[EDIT]
            Ik heb zojuist met de Load Calculator berekend met wat ik er in wil hangen en ik kom met de X30D truss van ProLyte uit op een gebruik van 48,88%. Dit zou betekenen dat deze truss in feite geschikt is. Mijn vraag is: kunnen de statieven dit ook hebben? Ik kom uit op een kracht van 0,91kN, dus ongeveer 91kg (is dat correct??). Dan zouden de statieven dit ook met gemak kunnen dragen.

[EDIT]
            Ik heb gekeken naar VMB statief, zijn wel iets duurder (120 euro meer)... maar veiligheid is wel wat waard vind ik...
            Last edited by 4uss; 09-01-06, 00:13.

Comment

• SpaceyDeeJ
              • Sep 2001
              • 876

Jij hebt het over een truss van 12 meter die wordt gevlogen. Maar op welk punt zitten dan de takelpunten ? toch niet geheel op het uiteinde ?
              cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

drummonitor: misschien is een hoofdtelefoon versterker van fisher-amps iets voor je, eventueel een butt-kicker onder de kruk
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Originally posted by SpaceyDeeJ
                  Jij hebt het over een truss van 12 meter die wordt gevlogen. Maar op welk punt zitten dan de takelpunten ? toch niet geheel op het uiteinde ?
                  Het zal een truss zijn van 14 meter waarvan de statieven op 1 m van het uiteinde komen, dus op 12 meter uit elkaar. Volgens de berekeningen van ProLyte belast ik de truss dan nog niet voor de helft als ik er in hang wat ik er in wil hangen, dus mijns inziens moet dat dus gaan. Hij wordt dus níet gevlogen maar staat op statieven. (zie mijn vorige post)

Comment

• janneman32
                    • Dec 2005
                    • 65

vertel eens wat meer over de gewichten en de afstanden ten opzichte van elkaarvan alles wat je in de truss gaat knopen? Wellicht dat je dan misschien beter voor een boxtruss kan gaan kijken.

Ik heb onlangs de riggingcursus gedaan en ben geschrokken wat een driehoektruss doet bij een flinke overspanning.

Greetzzz, Jan

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

Originally posted by SpaceyDeeJ
                      Hoi,

12 meter kan, maar is in geval van Prolyte of Eurotruss wel de maximale overspanning tussen twee punten. Andere merken zou ik NOOIT een overspanning van 12 meter mee maken.
                      Dit is weer een veelgemaakte denkfout.

Die 12m is NIET de maximale toegelaten overspanning...
                      maar het is wel de overspannning waarvoor de gegevens openlijk beschikbaar zijn!
                      Je kan perfect een grote overspanning mqken, die gegevens zijn ook op te vragen bij de fabrikant.
                      Echter daalt je maximale belasting fors, waardoor het niet zo interessant is om al die gegevens in een tabel op te neme, wegens niet relevant.
                      Bij X30-d is momenteel de tabel zelfs uitgebreid tot 16m

En over die merken ga ik al helemaal niet uitwijden. Kan er wel meteen bijvertellen dat in de serieuze grids nog heel wat anders wordt gebruikt dan prolyte...
                      Last edited by axs; 10-01-06, 13:35.
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Over de digitale mixer: Ik wil gewoon direct kunnen ingrijpen als er iets gebeurt, en het overzicht behouden. Verder zullen er misschien wel voordelen zijn, maar ik geef toch de voorkeur aan een mixer die niet met nullen en eentjes werkt.
                        Bij de meest grote producties werken ze met digitale mixers, en daar gaat ook alles goed, die jongens zorgen gewoon dat ze het overzicht over de show houden, zodat er niets onverwachts gebeurd. En in de grootste studio's nemen ze digitaal op, en dat zijn nou juist de plaatsen waar het kleinste beetje kwaliteit nog telt, als jij zonder voorkennis een cd luistert hoor jij het verschil niet. Heb je wel eens met een digi-mixer gewerkt? Ik zou zeggen, ga er eens een proberen, dan ken je de mogelijkheden en de gemakken, en weet je ook wat voor problemen de nadelen kunnen vormen.
                        De groeten => Micha

Comment

• janneman32
                          • Dec 2005
                          • 65

idd, lang tegen digitaal aangeschopt, maar uiteindelijk toch overstag gegaan. Is de beste keuze ooit, al is het alleen al vanwege het feit dat het mij minimaal 2 7HE rack's scheelt op de FOH. Voor wat dat ingrijpen betreft, is inderdaad een kwestie van wennen en goed voorbereid te werk gaan. Ik kan het iedereen aanraden.

Even wat voordelen op een rijtje voor mij met het werken op een 01V96:

- altijd compressors en gate's voorhanden op ieder kanaal, dus geen gezeur met losse doosjes die moeten worden ge-insert.
                          - 4 bands parameet op ieder kanaal (ook de outputbussen)
                          - delaymogelijkheid op alle kanalen en outputs
                          - 4 goeie effecten aan boord op 48kHz (2 briljante FX op 96kHz)
                          - mogelijkheid om scene's op te slaan (handig als je meerdere bandjes of bandartiesten doet, heb je lekker de monitormix klaar)
                          - voor relatief weinig geld uit te bereiden tot 32 inputs met 48v voeding
                          - door aan te sluiten op de pc/laptop zeer simpel te backuppen en te editen

Verder kom je er waarschijnlijk in de toekomst niet onderuit omdat er steeds meer digitaal gedacht wordt in de geluidswereld. Ook Yamaha snapt dat er voor veel analoge technici een flinke drempel ligt en is daarom uitgekomen met een nieuw speeltje n.l. de M7CL in 32 of 48 kanaals uitvoering. Men pretendeert dat zelfs een digibeet binnen een uur zijn weg weet op de tafel.

Greetzzz, Jan

Comment

• 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

De speakers (HK Elias PX Set) zijn inmiddels binnen en in gebruik. Vandaag en morgen gebruiken we ze op een middelbare school, op twee lokaties. Het klinkt als een klok, en als je het zou willen krijg je de hele school er stokdoof mee (is natuurlijk niet de bedoeling). Maar ik denk dat we er heel veel plezier aan gaan beleven! De rest is in bestelling, dus dat komt spoedig ook.

Comment

Working...