Ik kom er niet uit 4 of 16 Ohm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blaster
    • May 2005
    • 14

Ik kom er niet uit 4 of 16 Ohm?

Hallo allemaal

Ik zit met een probleem. ik wil graag weten hoe dat nou zit als je 2 speakers op elkaar zet aan de linker en de rechterkant en dan doorlust. onderste speaker is 200Wrms 8ohm die daar boven op 125Wrms 8ohm word het dan samen 325Wrms op 4 ohm of 16 Ohm want dan kan ik deze op mijn Qsc rmx 850 zeten die is 2x 300W op 4. wie kan mij meer duidelijkheid geven of misschien denk ik verkeerd?

Groetjes Teun
    Qsc , Tracktor-Dj , Hq = Full Range Drive-in
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

als jij je linker setje doorlust en je rechter setje er vanuitgaand dat alle speakers 8 ohm zijn, dan wordt je linker speaker``stack`` 4ohm en je rechter ook.
    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Blaster
      • May 2005
      • 14

Oke dat is vet maar blaas ik die speaker van 125W niet op als ik de volume hoger zet? moeten die speakers niet gelijk zijn aan elkaar, of maakt dat niks uit, treken ze zelf wat ze nodig heben?

Groetjes Teun

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

De 300 Watt van de versterker op 4 ohm, zal op twee boxen van 8 ohm worden verdeeld in 2x 150 watt.
        Met andere woorden, de 200 watt kast kan he makkelijk aan, en de 125 watt kast zal op de pieken iets worden overbelast, maar dat is geen punt,

Lekker doen dus!

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

hou trouwens rekening met het feit dat je normaal gezien op je sokken het dubbele aan vermogen door je speakers kan sturen (muziek heeft een hogere crest factor dan een normale sinus). Dus die 150W kan totaal geen kwaad.

Comment

• arie
            • Feb 2003
            • 550

Hier wordt even een foutje gemaakt, de speaker zelf neemt het vermogen op dus het is niet zo dat bijde speakers evenveel vermogen op nemen.de zwaarste speaker zal meer vermogen tot zich nemen dan de lichtere dit is in jou geval dus geen enkel probleem.groeten arjan

Comment

• extremebottens
              • Mar 2006
              • 153

Hier wordt even een foutje gemaakt, de speaker zelf neemt het vermogen op dus het is niet zo dat bijde speakers evenveel vermogen op nemen.de zwaarste speaker zal meer vermogen tot zich nemen dan de lichtere dit is in jou geval dus geen enkel probleem.groeten arjan

Het vermogen dat een speaker kan verwerken is niet eens meetbaar en ook niet zichtbaar voor de versterker. Het is dus ook dikke onzin dat je dit kan zien voor de vermogensverdeling van de versterker.

Het is heel simpel, de versterker stuurt een bepaalde spanning uit, de speakers staan parallel en krijgen dus dezelfde spanning voor hun kiezen. Doordat de twee speakers parallel staan halveert de impedantie die de versterker ziet, in dit geval 4ohm.

Vermogen is spanning x stroom, en de stroom is afhankelijk van de impedantie. de impedantie is bij beide speakers gelijk dus de stroom wordt ook eerlijk en netjes verdeeld (beide de helft) en de spanning is op beide speakers gelijk dus het vermogen ook.

Hierboven een plaatje voor de duidelijkheid, I is de stroom, U de spanning en It en Rt zijn de gezamelijke stroom en spanning.

Dus het vermogen wordt netjes verdeeld.

Groetjes,

Martin Ottens

Comment

• Blaster
                • May 2005
                • 14

Oke Het is voor mij duidelijk, kan ik toch meer met 1 versterker als dat ik eers dacht . iedereen heel erg bedankt voor jullie uitleg.

Groetjes Teun

Comment

Working...