4 & 8 ohm doorlussen met elkaar?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • deloitte
    • Sep 2005
    • 135

4 & 8 ohm doorlussen met elkaar?

goeiedag allemaal

ik had een klein vraagje
    ik sta vrijdag weer op een school feesje met de volgende set,
    4 k-115 (400 watt 8 ohm)
    2 w-bins JBL (500 watt 8 ohm)
    2 frondloaded baskasten met daarin de WL1400 van 18-sound(1000 watt 4ohm)

omdit aan te sturen heb ik 2 c-mark 2650 versterkers staan
    1 gebruik ik er voor de topkasten die lus ik door dus die draaien dan op 4 ohm.
    nou heb ik een probleem want de rest van mij versterkers heb ik verhuurd op die dag, dus ik heb nog een c-mark 2650 versterker om de 4 baskasten aan te sturen. nou weet ik niet of ik de w-bin door kan lussen met mijn andere subjes want dan zou je denken 4+8=12 / 2 dus 6 ohm zouden ze dan draaien mijn vraag is of dat wel kan? niet dat ik op de helft van het schoolfeesje mijn versterker kan weg gooien.

dus wat denken jullie kan het de baskasten door lussen
    of moet ik tog ff een versterkertje bij huren voor de w-bins aan te sturen
    om ze niet te gebruiken is geen optie want ik heb ze wel nodig wil ik een beetje de zaal kunnen vullen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
    alvast bedankt
    gr bram

(volgende keer tog maar eerst ff in de agenda kijken voordat ik versterkers ga verhuren)
    voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Uit je verhaal begrijp ik dat je normaliter je subs stereo hebt staan. Omdat dit in het laag er niet zoveel toe doet, zou ik ervoor kiezen om ditmaal je subs mono te zetten. Je sluit dan twee speakers (JBL) op 1 kanaal van je versterker (2x 8ohm = 4 ohm) en je sluit je twee andere subs op het andere kanaal (2x 4ohm = 2 ohm). Dit geeft als extra voordeel dat je (mits je een juist speaker management systeem hebt) je beide typen subs apart kan crossen en gainen. Je moet wel even opletten of je versterker belast kan worden bij 2ohm, ander zou het wel eens niet zo goed voor hem kunnen zijn.

Succes ermee, Dennis

Comment

• deloitte
      • Sep 2005
      • 135

okej dat vind ik wel een goed iedee maar dan komt het heeft er iemand hier ervaring om met een c-mark 2650 op 2 ohm te draaien?

gr bram
      voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• aeolian
        • May 2005
        • 48

Originally posted by deloitte
        nou weet ik niet of ik de w-bin door kan lussen met mijn andere subjes want dan zou je denken 4+8=12 / 2 dus 6 ohm zouden ze dan draaien mijn vraag is of dat wel kan?
        4 + 8 is meer iets van een 3 ohm deacht ik.

Groeten, Jan

Comment

• S500D
          • Feb 2003
          • 215

en dat kan ook prima en heb je gelijk de ohmage verdeeld over de versterker.

Gr ron
          U draait, Wij vragen.

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

Originally posted by deloitte
            okej dat vind ik wel een goed iedee maar dan komt het heeft er iemand hier ervaring om met een c-mark 2650 op 2 ohm te draaien?

gr bram
            Jup, niet iets om altijd te doen.. Maar uit nood kunnen ze dit best makkelijk aan. Ze worden niet overdreven heet, uiteraard (ver) uit de clip blijven en af-en-toe ff controleren voor de zekerheid.
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

1/(1/8 + 1/4) = 2.66 Ohm

Een beetje versterker moet dat aankunnen, kijk voor de zekerheid in de handleiding of op de site van de fabrikant.

Waar ik me meer zorgen over maak is of het gaat klinken. Meerdere verschillende kasten op hetzelfde frequentiegebied is niet aan te raden. En ze hebben beiden ook andere crossover instellingen nodig.
              SR20DET

Comment

Working...