fullrange als top??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

fullrange als top??

ik heb 2 philips lpc 3105/00, er zit een woofer in en een tweeter.
    nou is mijn vraag: kan ik deze gebruiken als topjes via een crossover, er zit namenlijk volgens mij een soort filter in (ik heb ze opengehad en het is een printplaatje met rolletjes,weet niet wat dit is).
    of is het zo dat als ik ze hogetonen aanstuur dat alleen de tweeter het doet???

alvast bedankt!
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

ik heb al een externe crossover die 2 amps aanstuurd en 1 amp is voor de 2 philips boxen.
    maar volgens jouw is het zo dat als de philips alleen maar hoge tonen krijgen dat de woofer ook gewoon hoge tonen afspeelt?

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

huh wat

filter in je kast zorgt er gewoon voor dat de woofer geen hoge tonen krijgt, en dat je tweeter geen lage tonen krijgen ( @ 3.5khz oid)
      Je externe crossover (actief) zorgt ervoor dat je woofer pas vanaf 120hz ( of wat jij instelt) speelt.
      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• dj empire
        • Mar 2006
        • 46

en als ik nou de interne crossover in de philips eruit haal?
        krijgt de woofer dan ook hoge tonen?

Comment

• john w
          • Jan 2006
          • 35

Originally posted by dj empire
          en als ik nou de interne crossover in de philips eruit haal?
          krijgt de woofer dan ook hoge tonen?
          Ja, maar dat klinkt voor geen meter.

Comment

• dj empire
            • Mar 2006
            • 46

dit is een foto van het plaatje wat binnenin de boxen zit:

is dit een crossover of een scheidingsfilter???

Comment

• dj empire
              • Mar 2006
              • 46

Originally posted by john w
              Ja, maar dat klinkt voor geen meter.
              maar in echte toppen zitten toch ook woofers of zie ik dat verkeerd??
              neem nou bijvoorbeeld de DAP AX-15, die word toch ook veel gebruikt als top?
              Last edited by dj empire; 28-03-06, 19:01.

Comment

• emiel-r
                • Mar 2006
                • 169

losse speakers zijn er voor verschillende frequentiegebieden. Om te zorgen dat speakers juist dat deel krijgen waar ze voor gemaakt zijn gebruiken we filters. Dit kan zowel actief (dit houdt in filtering voor versterking dmv een crossover) als passief (filtering na verstering dmv een scheidingsfilter in de box) Die foto is een scheidingsfilter. een crossover is een apparaat wat je tussen je mengpaneel en versterkers plaatst

een woofer geeft wel wat hoge tonen weer maar veel zachter als een tweeter dat kan en het is ook onzinnig hem hiervoor te gebruiken. Een tweeter blaas je gegarandeerd op als je hem te hard laag geeft.

een sub is vaak groter dan de gemiddelde fullrange kast en geeft ook veel lager geluid weer dan een fullrange kast en het resultaat is er dan ook naar, maar niet veel hoger dan zo een 120 Hz. De rest wordt dan alsnog weergegeven door de fullrange kast (dmv crossover & 2 amps)

Comment

• nijhuisr
                  • May 2003
                  • 182

Originally posted by dj empire
                  dit is een foto van het plaatje wat binnenin de boxen zit:

is dit een crossover of een scheidingsfilter???
                  En cross-over is hetzelfde als een scheidingsfilter maar dan de engelse benaming.

jij bedoeld actief of passief gefilterd.

Comment

• dj empire
                    • Mar 2006
                    • 46

Originally posted by nijhuisr
                    En cross-over is hetzelfde als een scheidingsfilter maar dan de engelse benaming.

jij bedoeld actief of passief gefilterd.
                    ik bedoel dat als ik de boxen met hoge tonen aanstuur dat die filter gewoon kan blijven zitten

Comment

• emiel-r
                      • Mar 2006
                      • 169

ja dat kan, maar wees eens wat specifieker met wat je wilt bereiken en noem eens welke frequentiegebieden je bedoelt als je het hebt over hoge of lage tonen. Heb het idee dat je het nog niet helemaal begrijpt allemaal namelijk. Misschien kunnen we je dan beter helpen.

Groeten!

Emiel.

Comment

• dj empire
                        • Mar 2006
                        • 46

Originally posted by emiel-r
                        ja dat kan, maar wees eens wat specifieker met wat je wilt bereiken en noem eens welke frequentiegebieden je bedoelt als je het hebt over hoge of lage tonen. Heb het idee dat je het nog niet helemaal begrijpt allemaal namelijk. Misschien kunnen we je dan beter helpen.

Groeten!

Emiel.
                        op de fullrange speakers die ik wil aansturen met hoge tonen via een actieve crossover staat:

-p.h.c: 100 w
                        -peak power: 250 watt
                        -crossover: 2khz (-12db/oct)
                        -frequency response: 70-18000hz (-10 db)

Comment

• speakerfreak
                          • May 2002
                          • 1446

Dat vragen we niet, de vraag is wat je wilt bereiken, jij hebt het inderdaad over lage en hoge tonen.
                          Een top speelt vanaf ongeveer 125 hz, dat is dus ook flink mid-laag en dus echt niet alleen hoog wat er uit komt!
                          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• dj empire
                            • Mar 2006
                            • 46

Originally posted by speakerfreak
                            Dat vragen we niet, de vraag is wat je wilt bereiken, jij hebt het inderdaad over lage en hoge tonen.
                            Een top speelt vanaf ongeveer 125 hz, dat is dus ook flink mid-laag en dus echt niet alleen hoog wat er uit komt!
                            wat willen jullie weten om mij een goed advies te geven??

Comment

• S500D
                              • Feb 2003
                              • 215

Jij hebt het over hoge tonen maar die worden alleen weergegeven door een tweeter.
                              Jij wilt hoge tonen door jou woofer heen sturen zeg je in jou posts.
                              Ik denk dat jij dat filter in jou kasten wilt laten zitten en dat je je boxen met een crossover aan wilt sturen.
                              In dat geval cross jij je crossover bij bijv 125 hz en alles onder die freqentie wordt niet meer weergegeven door jou full range speakerkast.

Is dit wat je bedoelt?

Gr ron.
                              U draait, Wij vragen.

Comment

Working...