Probleem met Messenger 2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Otman
    • Mar 2006
    • 11

Probleem met Messenger 2

Goedenavond beste mensen,

laat ik eerst even zeggen dat ik hoop op een warm welkom hier! Dat zal volgens mij geen probleem zijn lijkt me. Ik ben dus net nieuw hier en kom met een paar vragen.

Mijn muziekleraar (keyboards) geeft een aantal keer per jaar optredens met zijn leerlingen. Na een aantal jaren lekker stoeien met bij elkaar geraapt spul begint alles nu toch zeer serieuze vormen aan te nemen mbt. licht en geluid (voor onze doeleinden dan). Hij heeft sinds een week een GLP Messenger 2 gekocht en 2 van http://www.pr-lighting.com/eng/pilot150.html deze movingheads. (zie link). In onze ogen is dit voor ons voldoende kwaliteit. Ik weet het, het is geen Martin of Robe of iets dergelijks, maar het moet goed verlichten en dat doet het ook.

Nu is er bij dat mengpaneel geen handleiding bij. Heeft iemand van jullie die in het Nederlands? En hebben jullie nog tips? Ik hoor het graag. Deze lampen moeten gaan werken in combinatie met nog 2 nader aan te schaffen colourchangers of LED parren. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit te sturen via dit paneel?

Ik kom net pas kijken in de wereld van de verlichten maar ik wil graag leren.

Ik groet u allen,
    Otman
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Eerst, van harte welkom hier!

Gebruik eens de zoekfuntie, rechts bovenaan.
    (muis in rechterbovenhoek ).

Over de GLP Messanger 2 is volgensmij genoeg te vinden. User Manuals staan ook op www.glp.de.
    Of ze ook in het nederlands zijn is mij de vraag.

Ik hoop dat je dr wat aan hebt.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Otman
      • Mar 2006
      • 11

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
      Eerst, van harte welkom hier!

Gebruik eens de zoekfuntie, rechts bovenaan.
      (muis in rechterbovenhoek ).

Over de GLP Messanger 2 is volgensmij genoeg te vinden. User Manuals staan ook op www.glp.de.
      Of ze ook in het nederlands zijn is mij de vraag.

Ik hoop dat je dr wat aan hebt.
      Ja, die site ken ik. Maar ik zoek eigenlijk een NL handleiding. Ik zal de zoekfunctie nog eens nalopen, kijken of er wat nuttigs bij staat.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Bespaar je de moeite...
        De Nederlandse importeur heeft geen NL versie van de manual voorhanden.
        Je zal het met de Engelse of Duitse versie moeten doen.
        ...Wat mijns inziens geen belemmering mag zijn voor iemand in deze tijd
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Otman
          • Mar 2006
          • 11

Originally posted by moderator
          Bespaar je de moeite...
          De Nederlandse importeur heeft geen NL versie van de manual voorhanden.
          Je zal het met de Engelse of Duitse versie moeten doen.
          ...Wat mijns inziens geen belemmering mag zijn voor iemand in deze tijd
          Ik had het reeds in de gaten ja...

Comment

• Otman
            • Mar 2006
            • 11

Probleem met Messenger 2

Hoi mensen, zoals in een recent topic te lezen is ben ik in het bezit van een Messenger 2 van GLP. Ook heb ik 2 movingheads van PR (pure reliability), de Pilot 150 (www.pr-lightning.com). Nu zit ik met een probleem, namelijk het programmen van de mengtafel. Er zijn een aantal menu's waar ik niet uitkom (eigenlijk bijna allemaal )

Total DMX channel
            ik heb dus die 2 movingheads van elk 8 kanalen (7+8 = 16 bit pan en tilt). Moet ik in dit menu (stel ik wil 1 movinghead programmeren) dan 8 kanalen opgeven?

Internal patch
            Hier moet ik per kanaal iets doen?

Pan/tilt patch
            Hier geeft ie aan: X(pan) en dan high en low
            Y(tilt) en dan high en low

Omdat ik 16 bit pan en tilt heb...moet ik hier dan dubbele kanalen toewijzen? dus kanaal 5 (pan) en kanaal 7 (pan 16 bit) en bij tilt het zelfde? Dus 6 en 8? Zo ja, welke moet op H en welke op L?

Hard/soft cross
            Wat moet ik hier doen? Hier kan ik per kanaal hard/soft kiezen....

Reset/lamp values
            Wat moet ik hier doen? ik krijg:

Reset Of On Lamp Off On
            -- -- -- --- -- --

Moet ik hier wat invullen? Of kan dit alleen als je movinghead dit ondersteunt?

Dip Switch Config
            Hier snap ik ook helemaal niets van. Ik krijg dit in het menu:

n.dip=[--] 1st channel= - = -(hier kan ook een klein vierkantje komen)

Control type
            Ik kan hier per kanaal kiezen tussen LIN en TAB.

Dimmer patch
            Het laatste menu. Hier moet ik een dim kanaal invullen. Kan dit alleen als je lamp dit ondersteund of moet ik hier het strobe kanaal invullen?

Ik weet het; het zijn veel vragen maar ik heb nu de ENG handleiding en ik snap er de ballen van. Als ik alles doorloop geeft ie aan dat er een configuration mismatch is. Er is iets niet goed ingevuld. Help me, dat zou fijn zijn.

Groeten,
            Otman86
            Last edited by Radar; 30-03-06, 20:56.

Comment

• SpaceyDeeJ
              • Sep 2001
              • 876

Originally posted by Otman
              Hoi mensen, zoals in een recent topic te lezen is ben ik in het bezit van een Messenger 2 van GLP. Ook heb ik 2 movingheads van PR (pure reliability), de Pilot 150 (www.pr-lightning.com). Nu zit ik met een probleem, namelijk het programmen van de mengtafel. Er zijn een aantal menu's waar ik niet uitkom (eigenlijk bijna allemaal )

Total DMX channel
              ik heb dus die 2 movingheads van elk 8 kanalen (7+8 = 16 bit pan en tilt). Moet ik in dit menu (stel ik wil 1 movinghead programmeren) dan 8 kanalen opgeven?
              Ja, het totaal aantal kanalen incl pan/tilt plus de 16 bit kanalen hiervoor

(weet je dat zeker, een 16 bit MH met maar 8 kanalen > hou je dan nog 4 kanalen over voor de fucties, alhoewel, dimmer, shutter, color, gobo ???

Internal patch
              Hier moet ik per kanaal iets doen?
              menu liijkt wel op dat van een SGM studio of Pilot2000 tafel )
              Ik neem aan dat je de kanalen moet benoemen en dan meteen moet patchen,
              op kanaal 1 zit functie 1
              op kanaal 2 zit functie 2
              etc etc
              Pan/tilt patch
              Hier geeft ie aan: X(pan) en dan high en low
              Y(tilt) en dan high en low

Omdat ik 16 bit pan en tilt heb...moet ik hier dan dubbele kanalen toewijzen? dus kanaal 5 (pan) en kanaal 7 (pan 16 bit) en bij tilt het zelfde? Dus 6 en 8? Zo ja, welke moet op H en welke op L?
              kanaal 5 moet op L (low = 8 bit )
              kanaal 7 moet op H (high = 16 bit)

Hard/soft cross
              Wat moet ik hier doen? Hier kan ik per kanaal hard/soft kiezen....
              Softcross

Reset/lamp values
              Wat moet ik hier doen? ik krijg:

Reset Of On Lamp Off On
              -- -- -- --- -- --
              Moet ik hier wat invullen? Of kan dit alleen als je movinghead dit ondersteunt?
              Niets invullen, in het geval van SGM (en het lijkt verdomd op een copy van sgm software, werkt dit alleen als een fixture een apart gedefinieerd kanaal heeft voor deze functie

Dip Switch Config
              Hier snap ik ook helemaal niets van. Ik krijg dit in het menu:

n.dip=[--] 1st channel= - = -(hier kan ook een klein vierkantje komen)
              Sommige fixtures hebben dipswitches om het dmx kanaal in te stellen, andere weer niet. Bij het patchen van je fixture en het ingeven van het kanaal (zogeheten softpatch) geeft de controller dan al aan, welke dipswitches je moet instellen op je fixture...

Control typepatch
              Ik kan hier per kanaal kiezen tussen LIN en TAB.
              Uhm, tweedelig antwoord, voorlopig zou ik kiezen voor LIN, indien je dit nader gaat specificeren, kies je voor TAB, met tab kun je dan met je pijltjes toets dan snel door bijv je kleuren en Gobo's kunnen steppen...

Dimmer patch
              Het laatste menu. Hier moet ik een dim kanaal invullen. Kan dit alleen als je lamp dit ondersteund of moet ik hier het strobe kanaal invullen?
              Ik neem aan het dimkanaal, op deze manier zal de lamp dimmen op het moment dat jij de master dichttrekt van de tafel

Ik weet het; het zijn veel vragen maar ik heb nu de ENG handleiding en ik snap er de ballen van. Als ik alles doorloop geeft ie aan dat er een configuration mismatch is. Er is iets niet goed ingevuld. Help me, dat zou fijn zijn.
              Tja, helaas herken ik dat maar al te goed. Om even terug te verwijzen naar de Engelse handleiding en de nederlandse. In de laatst genoemde staan er nogal wat fouten.

De italianen (SGM) hadden voor amerika een engelse vertaling gemaakt. Deze engelse vertaling stond vol met fouten, en miste bovendien een aantal crusiale programmeer stappen.
              De nederlanders hebben vervolgens de amerikaans engelse versie genomen om te vertalen. En u raadt het al, dus ook de fouten en de gemiste stappen werden klakkeloos overgenomen....

Om dus goed te programmeren op een SGM is het raadzaam om de Originele manual te hebben, deze is goed te volgen !

Mocht je overigens alsnog interesse hebben in een NED vertaling van zowel de Studio 12/24 Scancontrolll of de Pilot 2000, mail me dan maar even, ik heb het idee dat je er wat aan zou kunnen hebben.
              De originele engelse handleiding is op de site van SGM zelf te vinden...

Groeten,
              Otman86
              Jij ook de mazzels
              cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Otman
                • Mar 2006
                • 11

Ey, hartstikke bedankt man! Ik zal even kijken of dat werkt met die pan en tilt kanalen. Watis eigenlijk het voordeel van die 16 bit kanalen?

Oja, nog 1 ding; welk kanaal moet ik toewijzen voor de dimmer? Als ik nu de master (of grandmaster) schuif dichttrek blijft ie gewoon branden. Het zelfde geldt bij de blackout button. Die reageert ook nog niet...

Om nog even op je reactie terug te komen van het feit dat de MH maar 8 kanalen heeft:

1 Gobo wheel
                2 Gobo rotation
                3 Colour wheel
                4 Strobe
                5 Pan
                6 Tilt
                7 Pan 16Bit
                8 Tilt 16 Bit

*Dit zijn de 8 kanalen zoals ze in de manual staan. Ik weet ook wel; het is geen High Quality lamp maar voor mijn doeleinden is dit perfect.

Nog 1 ding; de tafel is 2e hands en nu kom ik erachter dat je joystick niet werkt. Of moet je hem via een functie inschakelen? Er zitten 2 buttons (pan tilt) op de tafel en als ik die indruk dat gebeurt er nog niets? Is ie kapot of moet ik hem eerst ergens inschakelen?
                Last edited by Otman; 31-03-06, 11:22.

Comment

• Otman
                  • Mar 2006
                  • 11

Om nog even terug te komen op die pan/tilt kanalen....als ik precies doe wat jij zegt...dus 5 en 7 en 6 en 8 (waarbij het hoogste getal op H en laagste op L) dan geeft ie nog steeds een mismatch....ik kom er niet uit...iemand tips?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Ik wil je niet ontmoedigen om hier je vragen te stellen, maar moet zeggen dat je erg weinig gebruik maakt van de support die jouw leverancier geeft ( of hoort te geven) bij de aanschaf van deze console.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Otman
                      • Mar 2006
                      • 11

Het is via Ebay gekocht...vandaar dat ik een beroep doe op jullie.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Otman
                        Het is via Ebay gekocht...vandaar dat ik een beroep doe op jullie.
                        doe s een beroep op e-bay??
                        Of ben ik weer vreselijk onredelijk, en zien ik binnenkort mensen op e-bay scalpels en eeg en eec-apparaten kopen, en vervolgens hun eigen hersenchirurgie doen? Enne, de handleiding staat dan op www.hersenchirurgie.nl ...

Comment

• Otman
                          • Mar 2006
                          • 11

Laat maar zitten mensen, ik merk het alweer. Als newbie kom ik hier gewoon om wat vragen te stellen omdat mijn tafel door een internet winkel op Ebay is verkocht en ik daar dus geen service mag van verwachten.

Blijkbaar zijn die vragen net iets te veel gevraagd. Aan de andere kant waardeer ik het ten zeerste dat toch een aantal van mijn vragen zijn beantwoord door leden al vind ik het wel jammer dat uitgerekend een moderator zulke opmerkingen meent te plaatsen. Dat valt me toch een beetje tegen. Als moderator dien je een voorbeeld functie te hebben en moet je geen debiele opmerkingen gaan plaatsen naar mensen die nagenoeg geen verstand hebben van lichtapparatuur en aanverwante zaken.

Jullie leggen de drempel wel erg hoog hier voor newbie's en dat vindt ik heel erg jammer.

Comment

Working...