Hoe kan ik het beste speakerkabels aan elkaar "knopen"?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timoruitje
    • Apr 2006
    • 44

Hoe kan ik het beste speakerkabels aan elkaar "knopen"?

hallo allemaal,

ik moet even 2 geluidskabels van 2,5 mm aan elkaar "knopen"
    maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan doen en hoe er mooi geluid blijft.
    kan dit met een kroonsteentje geen kwaad of verminderd dan de kwaliteit van het geluid.

bij voorbaat dank, Timo.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Dit kan met een kroonsteentje maar dat is nou niet echt professioneel. Mooi solderen met een krimpkousje erover is al beter of je zet er twee speakon connectoren aan met een speakoncoupler ertussen.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• timoruitje
      • Apr 2006
      • 44

Originally posted by laserguy
      Dit kan met een kroonsteentje maar dat is nou niet echt professioneel. Mooi solderen met een krimpkousje erover is al beter of je zet er twee speakon connectoren aan met een speakoncoupler ertussen.
      maar is er geen kwaliteitvermindering met een kroonsteentje?
      (voor ff snelle oplossing)

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

Originally posted by timoruitje
        maar is er geen kwaliteitvermindering met een kroonsteentje?
        (voor ff snelle oplossing)
        ik denk zelf van wel, omdat het contact met een kroonsteentje gewoon veel minder is dan met solderen, solderen lijkt me in 'elk' geval beter!

kroonsteentjes zijn naar mijn idee bedoeld om je lamp aan het plafond op te hangen, niet voor luidsprekerkabels
        Bart

Comment

• mac tecson
          • Feb 2006
          • 348

die lamp draden zou je dan eigenlijk ook moeten solderen.

Solderen en een krimpkousje erom heen is denk ik minder kwestsbaar en is mooier, maar voor thuis of in een vaste installatie kan je er best een kroonsteentje tussen doen. Is bovendien sneller.
          En ze maken net zo goed contact. Zelfs al zitten er maar 3 sprieten uit het draadje vast; dan werkt het nog

Comment

• BlueConfig
            • Aug 2005
            • 138

Originally posted by mac tecson
            die lamp draden zou je dan eigenlijk ook moeten solderen.
            Volgens mij is dit niet juist. Men soldeert om geen contact weerstanden te krijgen. Deze zijn normaal kleiner dan 3 Ohm. Indien je zo'n weerstand hebt bij grote stromen en grote spanningen dan is de spanning die erover staat relatief klein tov van de spanning die over de verbruiker staat. Indien je dit doet bij kleine spanningen en grote stromen dan gaat die contactweerstand wel een grote rol spelen.

Maar soms vind ik dat mierenneuken hoor. gewoon wil je het op een nette en degelijke manier doen... ff soldeerbout opwarmen en krimpkousje erover.
            Greets,
            BLue CoNFiG

Comment

• @ndrew
              • Jun 2005
              • 220

of nog makkelijker gewoon een nieuwe kabel kopen hebbie ook niet de kans dat de kroonsteen loslaat of draadjes afbreken
              <laat het maar draaien>

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by Barthezz80
                kroonsteentjes zijn naar mijn idee bedoeld om je lamp aan het plafond op te hangen, niet voor luidsprekerkabels
                beetje snugger... een lamp van 100W zou dan de kroonsteen behoorlijk opwarmen. In de industrie gebruiken we de kroonsteen ( of de phoenix of weidmuller) voor grotere stromen, en dat gaat prima. Dus voor nood, of voor een vaste installatie een kroonsteen is geen probleem...

Comment

• GuntherM
                  • Jan 2006
                  • 163

Is het niet zo dat solderingen bij grote stroom kunnen smelten of is dat maar een fabeltje?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Originally posted by GuntherM
                    Is het niet zo dat solderingen bij grote stroom kunnen smelten of is dat maar een fabeltje?
                    Wat ben jij voor plan voor PA te gaan aansluiten man!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by GuntherM
                      Hoe denk je dat de transistoren in je versterker gemonteerd zijn?

Comment

• timoruitje
                        • Apr 2006
                        • 44

&quot;&quot;missie speakerkabel voltooid&quot;&quot;

hallo allemaal
                        bedankt voor de reacties, ik heb de geluidskabel gesoldeerd en het ziet er mooi uit en er komt ook goed geluid uit.

Comment

Working...