PA stallen en beschermen tegen vocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

Condens onstaat als je van warm naar koud gaat, zo als reeds eerder gememoreerd, warme lucht kan gewoon meer vocht bevaten dan koude lucht, dus als je van warm naar koud gaat zal dit vocht condenseren.
    Kouwde spullen warme (volle), dampende feestzaal inslepen kan dus inderdaad ook problemen geven omdat de warme lucht zal gaan condenseren op je koude spullen maar dit was niet de vraag van de probleem eigenaar.
    Ik ben verder van mening dat als je investeerd in spullen je niet moet gaan beknibellen op je opslag en onderhoud.
    Hieronder een citaat van de leverancier van onze droge lucht systemen:
    De [FONT=Verdana]"Munters Droge Lucht Methode[/FONT][FONT=Verdana]" maakt bij opgelegd materieel onderhoudsintervallen mogelijk van 4-8 jaar. Bij operationeel materieel kunnen elektronische storingen tot meer dan 50% verminderd worden. Hiermee levert de "Munters Droge Lucht Methode" een strategische bijdrage aan beduidend lagere "Life Cycle Costs", terwijl juist de inzetbaarheid verhoogd wordt.[/FONT]
    bron:MUNTERS

De in bovenstaand genoemde 50% is voor de bij mij in onderhoud zijnde radarsystemen gestegen tot dik boven de 70%, aangevuld met een airco systeem leverde dit een daling op van 80% van de storingen!
    De systemen zijn ondertussen 25 jaar oud en halen tijdens operationele omstandigheden een inzetbaarheid van boven de 99%.
    Dure spullen kopen is dus geen probleem, maar vergeet niet te investeren in je vervoer, onderhoud en opslag.
    Last edited by Radar; 09-05-06, 22:51.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Op zich een interessante vraag hoe dat zit met het vocht. Ik vraag me af hoe de meesten de spullen naar huis krijgen, ik denk persoonlijk dat juist tijdens het vervoer ( van warme toestand naar koud of van koud naar warm als je naar een klus gaat ) het grootst probleem ligt. Zeker als je het in een aanhanger vervoert, of een grote bus met gescheiden laadruimte ( die is ook meestal niet verwarmd ).

Op het moment dat je thuis komt is het spul meestal wel afgekoeld vanwege de laadtijd en de reistijd.

Vocht in een opslagruimte is goed tegen te gaan met ventileren. Een eenvoudig muurrooster kan hier wonderen doen en behoorlijk wat vocht laten verdwijnen.

Niet onderbouwd, maar gevoelsmatig zeg ik dat het nooit jofel kan zijn als je kostbare spul in een kletsnatte ruimte staat en dat je dan naar een betere opslag uit moet kijken. Ik zet in ieder geval mijn spullen gewoon in huis ( dank je wel vrouw dat je het begrijpt ). Bijkomend voordeel is tevens dat het in ieder geval iets minder "diefstalgevoelig" maakt.
      Last edited by HR Soundproductions; 10-05-06, 07:49.

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Het is 's winters afhankelijk van de temperatuur natuurlijk, minder vochtig dan in de zomer of in het voorjaar/najaar.
        Verder moet je er rekening mee houden dat je je spullen heel rustig moet laten wennen aan temperatuur verschillen. Als iets snel van koud naar warm gaat en andersom gaat het stuk. Door condens of door uitzetten/krimpen.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Dus vooral MET DE FLIGHTCASES DICHT laten opwarmen in de ruimte.
          De (goedgebouwde) flightcase van bijvoorbeeld een mengtafel of effectcases, zullen behoorlijk dicht afsluiten, en zo voor een heel geleidelijke opwarming zonder condensatie zorgen!!!!!!

Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• masterblaster

Originally posted by SPS
            Dus vooral MET DE FLIGHTCASES DICHT laten opwarmen in de ruimte.
            De (goedgebouwde) flightcase van bijvoorbeeld een mengtafel of effectcases, zullen behoorlijk dicht afsluiten, en zo voor een heel geleidelijke opwarming zonder condensatie zorgen!!!!!!

Paul.
            Wat is hier de logica van?? iets wat van koud naar warm gaat condenseert niet. en als het van warm naar koud gaat moet je juist ventilatie hebben zodat de condens niet in de case aanslaat.

Maar by the way volgens mij hadden we het over speakers en ik denk niet dat de geachte topic starter flightcases om zijn speakers heeft zitten

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by masterblaster
              Wat is hier de logica van?? iets wat van koud naar warm gaat condenseert niet. en als het van warm naar koud gaat moet je juist ventilatie hebben zodat de condens niet in de case aanslaat.

Maar by the way volgens mij hadden we het over speakers en ik denk niet dat de geachte topic starter flightcases om zijn speakers heeft zitten
              De logica is, dat als de flightcase -met inhoud- uit een koude omgeving komt, en in een warme ongeving wordt geopend, dat dan direct condensatie optreedt op het nog koude apparaat in de case.
              Door de case in dichte toestand rustig te laten opwarmen in de ruimte, zal er daarna geen condensatie optreden bij het openen.

Heb zelf ervaring met een garagebox en snelle temperatuurswisselingen buiten. In de garage is het nog koud, en buiten is het bijv. 6 a 7 graden warmer. Als je dan de garagedeur opent, is direct alle staal en ijzer in de garage kletsnat! Zelfde effect dus....

Paul.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• masterblaster

Originally posted by SPS
                De logica is, dat als de flightcase -met inhoud- uit een koude omgeving komt, en in een warme ongeving wordt geopend, dat dan direct condensatie optreedt op het nog koude apparaat in de case.
                Door de case in dichte toestand rustig te laten opwarmen in de ruimte, zal er daarna geen condensatie optreden bij het openen.

Heb zelf ervaring met een garagebox en snelle temperatuurswisselingen buiten. In de garage is het nog koud, en buiten is het bijv. 6 a 7 graden warmer. Als je dan de garagedeur opent, is direct alle staal en ijzer in de garage kletsnat! Zelfde effect dus....

Paul.
                sorry mijn fout ik dacht er even niet bij na dat het aanslaan van bijv. glas ook condensering is.

Maar in jouw geval moet je dan wel een case hebben met foam en niet bijvoorbeeld een case zoals die van de mac 2000 en de vl 1000 waar de lamp gewoon in hangt. anders heeft het nog geen nut behalve het even vertragen van condensering

Comment

Working...