Muziek keuze?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_marc
    • May 2004
    • 130

Muziek keuze?

Hallo,

Ik heb een drive in show en draai wel op wat feestjes.

Alleen zit ik nog met 1 probleem..
    Hoe krijg je het plubliek mee doormiddel van muziek?
    ik draai meestal op feestjes van de leeftijd van:
    * 9 tot 12
    * 12 tot 14
    * 14 tot 16/17
    * 9 tot 14 met wat ouder plubliek zo rond de 35/40.

Me vraag is dus hebben jullie wat voorbeelden van muziek..
    Waarmee je het plubliek mee kan krijgen.??

M.V.G.

Marc.

( The Soundboys )
    Marc {The Soundboys}
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

De gouden tip is (zoals al vaker aangehaald): contact met je publiek!

Als je vaker draait, moet je goed opletten welke platen goed aanslaan. Zodra je die platen kent is het een kwestie van aanvoelen en timing wanneer je die erin gooit. In iedere avond zit ook een opbouw, waarin dus je platenkeuze met prioriteit op #1 staat. Vaak begin je met nummers waar toch niemand op gaat dansen, zoals de recentste nummers uit de top40. Op een gegeven moment open je de avond met je aankondiging en start je een "ultieme dansplaat" in die op je vorige feesten ook al veel succes had. Zeker bij jonger publiek wil men graag een recente plaat horen. Het spreekt voor zich dat deze plaat erg dansbaar moet zijn.

Het komt allemaal met de tijd, je zult vanzelf alle benodigde ervaring opdoen. Rome was immers ook niet in 1 dag gebouwd.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Praat met mensen over hun favoriete muziek.

Dan merk je dat 'hitparades' niet zo beroerd zijn als ze lijken. Een beltoon is populair....omdat mensen hem leuk genoeg vinden om te downloaden.

Wat het allerbelangrijkste is om eerst te leren néé te zeggen tegen feestjes voor publiek waar je de smaak nog niet van begrijpt en/of de platen niet voor hebt.

Ik kan als DJ geen trance/hardcore/enz draaien. Punt. Want hoewel ik er erg van kan genieten heb ik totaal geen kaas gegeten van die stijlen en wat er populair is bij wie. Een avond voor 30+ heb ik de platen voor, snap ik het publiek, kan platen desnoods presenteren of verzoekjes uit voorneuriën vinden. (classics DJ's weten gelijk welke plaat dit is: "ja die plaat, eh hoe heet ie, met die clip met die vechtende presidenten")

Nummers kiezen is een vak wat weinig dj's of muzikanten (setlijst) kunnen. Die ene exotische punk-classic of meezinger kan van een gezellige avond een knalfeest maken.

Ga op stap met een ervaren DJ en zie hoe hij/zij de zaal 'leest'. Als de vrouwen niet dansen dan zullen de mannen nooit meedoen. De personen die het meeste platen aanvragen zijn niet dezelfde als de personen die de smaak van de feestgangers vertegenwoordigen. Heb je platen voor afwijkende avonden? Enzovoort.

Ik moet nog lachen om de 'super DJ' die op een bruiloft van een kennis er achter kwam dat 80% van het publiek muzikant was. Er was van te voren duidelijk voor gewaarschuwd. Maar je hoeft dan echt geen enkele traditionele knaller te draaien. Verzoekjes zijn dan what is hip van tower of Power, pamela van toto, zappa en veel...héél veel latinverwante beats.

Oefening baart kunst.
      lekker belangrijk!

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Prachtig uitgelegd, hoewel ik geen DJ ben kan ik me in deze uitleg volledig vinden.

DJ zijn heeft alles te maken met veel ervaring en nog veel belangrijker: passie voor muziek.

vergeet nooit dat het niet gaat om de muziek die jij top vind maar om wat het publiek wil horen. Probeer erachter te komen wat dat is door verschillende knallers te proberen.

vergis je ook vooral niet in leeftijden, mensen van 40 willen niet persé abba en meat-loaf horen, ik heb feesten gezien waar mensen van 40/50 met trance en dance uit hun dak gingen en met dance-classics gingen zitten.

probeer stijlen uit, en niemand zal het je kwalijk nemen als je een probeerseltje probeert die niet zo best aanslaat, als je daardoor weet waarmee je de avond moet vullen.
        kijk goed om je heen en probeer zoveel mogelijk over muziek te weten te komen. DJ zijn en muziekant/ geluid en lichttech is meer dan een beroep of hobby, je moet er altijd mee bezig zijn wil je er echt goed in zijn.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Originally posted by DJ_marc
          Hallo,

Ik heb een drive in show en draai wel op wat feestjes.

Alleen zit ik nog met 1 probleem..
          Hoe krijg je het plubliek mee doormiddel van muziek?
          ik draai meestal op feestjes van de leeftijd van:
          * 9 tot 12
          * 12 tot 14
          * 14 tot 16/17
          * 9 tot 14 met wat ouder plubliek zo rond de 35/40.

Me vraag is dus hebben jullie wat voorbeelden van muziek..
          Waarmee je het plubliek mee kan krijgen.??
          Ik begrijp hier uit dat je nog erg jong en onervaren bent.

Om te beginnen moet je er rekening mee houden dat niet iedereen in de zaal de zelfde smaak heeft. Naar mate de gemiddelde leeftijd toeneemt word het alleen maar verschillender.
          Voor kleinere kinder maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Draai gezellige feest plaatjes en niet van die JOJO bling bling achtige muziek.

Ook belangrijk, draai nooit de bekende en lekker plaatjes op het begin van de avond. Dan is het misschien leuk aan het begin, maar aan het eind krijg je dan alleen de "net niet" plaatjes.

Draai op een avond niet 2x de zelfde plaat! Anders kan je beter radio dj worden.

Zorg dat je voldoende muziek bij je hebt.

Bij drive in shows en dat soort feesten moet je een soort van neus ontwikkelen voor de sfeer. Ik kijk meestal ff goed rond om te kijken naar het soort mensen/jongeren. Ga niet simpel weg allemaal verschillende muzieksoorten door elkaar gooien. Een aantal nummertjes van dit en dan weer een aantal nummertjes van dat.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Dj-Sjors

En voor de kleintje K3 enz. ook al zal je zelf alle muziek niet even mooi vinden. Je moet het toch "kunnen" draaien. En niet stoer gaan doen van daar ben ik te groot voor. Want het publiek moet een leuke avond hebben.

Comment

• Ahmed Al Dayri
              • Oct 2005
              • 354

Ik raad je trouwens af om bij kinderen van rond de 10jaar k3 te gaan draaien. Vinden ze zichzelf veelste oud voor.

Maar dat merk je vanzelf wel

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

"Vroeger"...tot een jaar of vijf terug, had je het nadeel dat je voor een uitgebreide collectie aangewezen was op de cd winkel bij jou in de buurt.

"nu" heb je, los van alle buma/stemra beslommeringen, de luxe dat je alle knalplaten en "must haves" kunt downen, al dan niet tegen betaling.

Ik draai zelf commercieel ( tegen betaling, dus geen hobby) vanaf 1990. De eerste jaren dat ik onderweg ging was dat met 1 cd koffertje, bak vinyl en ging ik heel specifieke klussen doen. In mijn geval de 80's avonden in de Axl in Utrecht.
                Was een paar keer per maand, aan het begin samen met een "ervaren" collega. Dat groeit al snel, je ziet wat er aanslaat, je ziet aan het pubiek wat er rondloopt wat de inkoppers voor dat moment zijn.

Inmddels ben ik wat jaren verder en nog steeds maak ik zo-nu-en-dan mee dat je verrast wordt door je publiek.
                Stapoosje terug op een bruiloft, allemaal blablabla in vlinderdasje en galajurk. binnen een half uur zat "biertje?!" in cd speler links en beastie boys "fight for your right" in de andere andere speler.
                Ik had het bij me, maar kan nou niet zeggen dat ik verwacht had deze plaatjes op enig moment te gaan draaien die avond!

Zo'n cd collectie moet groeien, daarnaast moet ook jouw gevoel als dj groeien. Weten welke blokjes je wanneer kunt doen.

voorbeeldje: in kroegen draai ik it's raining men meestal in combnatie met de fabeltjeskrant ( ff bijpitchen en het loopt heerijk, probeer maar!)
                Op bruiloften blijf ik van de fabeltjeskrant af....meestal dan

Wat in het algemeen als tip mag gelden: draai de muziek die bij het overgrote deel van de gasten aanslaat.
                Zo bouw je feestgevoel op, en die mensen vinden het ook lekker als je na 3-4 plaatjes rock 'n roll ff overstapt op iets langzamers, simpelweg omdat het anders te vermoeiend is om te blijven dansen.

Eerder werd de "gouden tip"al gegeven: het wordt pas feest als de vrouwen hun billen laten schudden...
                Soms heb je daarvoor de kids nodig, die slepen mamma wel mee op de vloer, vanaf daar is't snel bruggetje naar latin/R&B en dan schuiven de macho's...euh...mannen maar al te graag aan

Het mooiste is het als je kunt meeliften op de ervaringen van een collega die "alles al heeft meegemaakt".

Weet nog goed dat ik twee jaar in discotheken had gedraaid en voor het eerst meeging om een bruiloftje te doen: Damn, dat was moeilijk! vier uur leken wel een eeuwigheid te duren!
                Tegenwoordig spaar ik geen klappertjes meer op tot aan het eind van de avond, ik heb de arrogantie dat ik in de vier uur durende show mensen aan het dansen kan blijven houden, met steeds weer die bekende "oh jah!" en volk wat de dansvloer komt vullen.
                Zoiets kost tijd. Bovendien mag dan ook niet onvermeld blijven dat ik poos geleden voor een internationale groep stond ( dacht dat het portugezen waren) en ik heel safe dacht te zijn met Tina turners - proud mary....
                Dus fijn een lege vloer,had ik weer....

Schrik niet van zo'n lege vloer. Het is ff een rare gewaarwording, maar het is niet anders. Ga niet in paniek lullen in een mic, ga niet overhaast over op een ander plaatje.
                Trek eerst even je plan, zoek een setje platen uit waar je wel mee verder denkt te kunnen en ga dan aan de slag.

Nog een "gouden tip": Iedere volgende plaat moet beter zijn dan de plaat die je draait!

Bovenstaande "regel" kan je op verschillende manieren zien:
                - In hetzelfde genre, maar dan beter
                - als overstap om je vloer verder aan te vullen
                - als overstap naar iets compleet anders, om mensen op de vloer te krijgen die je nog niet op de vloer hebt gehad, maar wel binnen je muzikale opdracht ligt.
                - enzovoorts

Zoek een dj die jouw stijl draait. Investeer en paar avonden in het afkijken van de opbouw, de ketsers en de nieuwe dingen en je gaat met stappen vooruit.

leuk: begin juni draai ik een feestje voor 300 kids, komt ook een "onervaren" dj mee draaien, om te wennen aan zulke opdrachten, zonder het risico dat het feestje verknald wordt.
                Voor zowel deopdrachtgever als de dj een lekker gevoel!
                ...en voor mij als het meezit een makkelijk avondje

Comment

• discover
                  • Feb 2005
                  • 108

doet apres ski muziek het ook goed om mensen de vloer op te krijgen en de gebroeders ko of kabouterplop dans

Comment

• DJ_marc
                    • May 2004
                    • 130

ja ik ben dan 16 en heb al wat feestjes gedaan..

Meestal begin ik de avond met pop en top40.
                    Daarna (na ongerveer een uurtje) ga ik meestal over op meezinger( zover ik dat heb) en apres ski. dat is meer om de mensen te vermaken zodat ze het leuk vinden. Dat doe ik ongveer weer een uurtje als het lukt. daarna doe ik dat mixen van trance,dance,pop,top40,meezinger en apres ski..

Bij de meeste feesten lukt het wel maar ik heb ook feesten gehad waarbij niemand op de dansvloer stond de ghele avond.. Ja kijk dan is het feest ook niks aan.

En over het meegaan met wat ervaren dj's.

Ik woon op een camping en daar komt ook altijd een drive in show draaien opde onze disco's. Sinds een jaar mag ik daar ook bij draaien. Het is wel leuk om te doen.. Teneerste om: Ze hbben leuke apparatuur en heeel veel cd's. Dat is wel een voordeel.

Impressie van hun drive in show:
                    Pioneer djm-600.
                    denon d9000
                    1200 watt totaal aan geluid.
                    Licht:
                    1x Martin wizard
                    2x martin cx-4
                    8x par 64

en nog wat..

Het is leuk omdaar mee te draaien.

Maar kunnen jullie ook wat nummer noemen voor de leeftijden die ik heb genoemd??

M.V.G.

Marc
                    Marc {The Soundboys}

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Redelijk lastig om nummers te noemen, wat de ene week aanslaat is de miskleun van de andere week/groep.

Je kunt muziek niet indelen op leeftijden, heeft veel meer te maken met omgeving.

voorbeeldje: in het oosten ben je koning als je veel Jannes draait. Regio Amsterdam ben je vroeg klaar als je dat doet....beide groepen even oud.

R&B fietst er in de randstad weer beter in dan in het zuiden po een schoolfeest...tis altijd wat

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Zoals altijd dus: alle waar naar zijn geld.

maar het betekend dus wel dat ook de paladiums( hoewel ik er ook geen fan van ben, maar ik heb er slechts beperkte ervaring mee) te werken is mits op de juiste manier behandeld.

maar ik zou zoals ik al eerder aangaf voor een wat meer profi occasion gaan
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Dj-Sjors

Ik woon dus in het oosten en inderdaad als ik jannes of jan smit of wat dan ook voor iets nederlandstalig draai wat een beetje vrolijk deuntje heeft komen de mensen de dansvloer wel op

Maar ik begin de avond meestal ook met wat rustige muziek uit de top 40 van nu en de wat rustige oudere nummers. Dat is zo ongeveer denk ik wel standaard en dan natuurlijk rustig opbouwen en kijken wat er de avond komt

En voor de wat oudere natuurlijk jaren 80 muziek ik ga geen voorbeelden opnoemen kijk hier eens: Top 888

en voor de rest: je leert ook van je fouten.

Comment

• Dj-Sjors

Originally posted by Upgrading your system
                            Zoals altijd dus: alle waar naar zijn geld.

maar het betekend dus wel dat ook de paladiums( hoewel ik er ook geen fan van ben, maar ik heb er slechts beperkte ervaring mee) te werken is mits op de juiste manier behandeld.

maar ik zou zoals ik al eerder aangaf voor een wat meer profi occasion gaan
                            trouwens valt me nu pas op, hoezo ze je dit in dit topic moet dat niet in een ander topic over die dap mission amps vervangen

Comment

Working...