Tips

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj mitch112
    • Sep 2005
    • 24

Tips

hallo.
    heeft iemand tips voor een beginnende dj.
    het liefst bruikbare tips.
    gr.mitch
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Volgens mij moeten er al heel veel topics over zijn, maar goed...

1) Draai wat het publiek leuk vindt, ook al betekent dat dat het muziek is die jij niet leuk vindt. Mocht dit je niet aanstaan, heb je 2 opties: stop met het vak nu het nog kan of neem die specifieke klus niet aan.

2) Koop je muziek origineel op cd, staat wel zo netjes tegenover je klant, gegarandeerd de beste kwaliteit en je hebt minder kans dat je je cd verkeerd brandt.

3) Bespaar niet op goed materiaal (koptelefoon, mixer, cd-spelers), zorg dat het allemaal betrouwbaar en storingsvrij werkt.

4) Zorg dat je een goed gevoel voor ritme en muzikaliteit hebt, niets is zo storend als een mix die er net naast zit. Heb je dit niet, ga dan eerst een jaartje op drumles of zo (alhoewel ik een jongen ken die al z'n hele leven drumt en nog steeds geen fatsoenlijke mix kan maken ).

Comment

• mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

Met punt twee ben ik het niet eens. Iedereen weet onderhand wel dat er veel mogelijkheden zijn om muziek legaal te downloaden.
      Dat is meestal goedkoper en je kunt volledig zelf bepalen wat je wilt; op album en verzamel cd's staat altijd wel wat dubbel of iets wat je niet aanstaat.
      Ik weet niet waar de garantie van de kwaliteit vandaan komt, want de kwaliteit van gekochte mp3's is ook prima.
      Problemen met verkeerd branden zijn ook makkelijk te verkomen: gewoon op normale snelheid branden, geen burnproof opties en allerlei poeha erbij gebruiken. En ook goede kwaliteit cd's gebruiken; niet het eerste de beste spindle'tje uit de supermarkt pakken. Ik heb in de afgelopen 1.5 jaar dat ik muziek via internet koop en brand nog geen enkele mislukte cd gehad.

Ik heb dan nog een vraag:
      Wat voor kant wil je ermee op? Wil je een bepaalde stijl gaan draaien en daarin geboekt worden of wil je een all-round dj worden die alles draait wat gevraagd wordt.
      Last edited by mac tecson; 25-06-06, 23:37.

Comment

• Dr. Edie
        • May 2003
        • 671

Als beginner natuurlijk vooral eerst eens lekker op je kamer uren en uren gaan oefenen, ik ben 19 jaar en voel me nog niet helemaal klaar ervoor om een hele nacht in een discotheek te kunnen vullen met muziek, terwijl ik toch al enige tijd draai. En niks is zo erg als mixen die mislukken (af en toe een foutje moet kunnen..) of een compleet verkeerde platenkeus.

Begin wat klein; bij familie, en groei zo langzaam door tot groter. Qwa cd's; ik bestel vaak verzamel cd's met alle hits van toen of nu, laatst een cd gekocht met maarliefst 50 hits van de afgelopen 3 jaar tot nu met discohit's, voor nog geen 20 Euro, bovendien is het geen gemixte cd maar losse nummers.. Handig! Voor dat geld ga ik niet meer downloaden.
        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Originally posted by mac tecson
          Met punt twee ben ik het niet eens. Iedereen weet onderhand wel dat er veel mogelijkheden zijn om muziek legaal te downloaden.
          Uiteraard kun je legaal downloaden, maar dan nog vind ik het netter staan om originelen te hebben. Die zelfgeprinte covers vind ik gewoon niet netjes, alhoewel het toch nog zo legaal is als maar zijn kan!

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

Goede tip is dat je ervaring op gaat doen. Op je kamer draaien, kijk of je ergens in de lokale discotheek over de schouders van de resident DJ mag kijken. Hier leer je altijd veel van.

Plaatkeuzes is een kwestie van gevoel en ervaring. Dus draai op feestjes van familie, vrienden etc. je ziet vanzelf hoe zij hierop reageren. Het is ook sterk afhankelijk van je collectie ( die ook nog wel uitgebreid zal moeten worden )

Je zou ook nog kunnen proberen mee te gaan met een drive-in show om bovengenoemde ervaring op te doen.

Comment

• Drive inn tnt
              • Sep 2003
              • 1082

En de zoekfunctie van dit forum gebruiken. Staan nog honderden tips op.
              Zelfs tientalle topics. Dus genoeg informatie in te winnen.
              Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

inderdaad...
                Maar t beste kun je wanneer je allround wil gaan mee gaan draaien met een meer ervaren dj. dat leert veel sneller. uiteraard niet gaan nadoen maar je eigen stijl ontwikkelen.
                En zeker zo belangrijk; je eigen uitstraling en houding en contact met je klant(en)! want je kunt t maken of breken...

Comment

• ostracized
                  • May 2002
                  • 214

Originally posted by mac tecson
                  Met punt twee ben ik het niet eens. (...)
                  Ik weet niet waar de garantie van de kwaliteit vandaan komt, want de kwaliteit van gekochte mp3's is ook prima.
                  (...)
                  Hier ben ik het niet mee eens. Feit blijft dat MP3 een compressietechniek is. Hoe hoog je bitrate ook mag zijn, er gaat kwaliteit verloren bij deze compressie. Of het tot op zekere hoogte hoorbaar is, is een andere vraag. kijk eens bij de zoekfunctie(ook voor de tips ) is al veel over gesproken

groenten
                  (...)

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by ostracized
                    Hier ben ik het niet mee eens. Feit blijft dat MP3 een compressietechniek is. Hoe hoog je bitrate ook mag zijn, er gaat kwaliteit verloren bij deze compressie. Of het tot op zekere hoogte hoorbaar is, is een andere vraag. kijk eens bij de zoekfunctie(ook voor de tips ) is al veel over gesproken

groenten
                    Ik bedenk me nu ineens... De meeste mp3z die te koop worden aangeboden, zijn in 192 kBit/s. Vind ik persoonlijk nog te weinig om door een beetje behoorlijke PA te laten klinken.

Nu heb ik mij absoluut niet verdiept in de aanbieders, dus het is mogelijk dat her en der mp3z van 320 kBit/s worden verkocht......

@ostracized: vanaf 256 kbit/s hoor je echt geen verschil meer met het blote oor.

Comment

• Kilian
                      • Dec 2005
                      • 179

Ben er mee eens, orginele cds, of beter: platen (kent iemand die dingen nog, van vroeger? ,-) ).

Maar dat is geen punt wat iemand breekt of maakt.

Comment

• Ahmed Al Dayri
                        • Oct 2005
                        • 354

Originally posted by Kilian
                        Ben er mee eens, orginele cds, of beter: platen (kent iemand die dingen nog, van vroeger? ,-) ).

Maar dat is geen punt wat iemand breekt of maakt.
                        Ach, waarom tientallen kilo's aan platen meesjouwen als het ook allemaal met een paar cd's kan?

Ik zie geen nadelen in het draaien met cd's tegenover platen.
                        Het is alleen even wennen

Comment

• Drive inn tnt
                          • Sep 2003
                          • 1082

Probeer de nieuwe top40 maar is op vinyl te krijgen? HIPHOP(hap) zal nog wel lukken. Maar dan. dus een beetje zinloze reactie.
                          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

Heren, discusie omtrent draaien vanaf, mp3, cd of vinyl is reeds gevoerd.
                            Topic founder zal dit wel weten te vinden.
                            Reacties omtrent deze worden daarom ook vanaf nu ongelezen verwijderdt!
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...