Nieuw geluidssysteem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djduj
    • Aug 2005
    • 29

Nieuw geluidssysteem

Hallo forumleden,

Als verantwoordelijke voor onze geluidsinstallatie en als dj, ben ik aangesteld door het bestuur van ons jeugdhuis om het een en het ander op papier te zetten voor de eventuele aankoop van een nieuw systeem. Hetgene waar we nu mee draaien is 5 à 6 jaar geleden aangekocht, maar toen was ik nog geen verantwoordelijke. Het betreft hier vier MCM-15 van dap versterkt door een, later aangekochte, AX-700 van JB-systems. Bij normale fuiven met een matige hoeveelheid volk gaat dit wel qua geluidsproductie, maar wanneer de zaal helemaal vol zit, moeten we steeds de versterker in de "clip" gooien omdat we anders niet deftig boven het lawaai van ons publiek uitkomen... Na lang zeuren bij het bestuur (een rijk jeugdhuis zijn we zeker niet) mag ik dan iets op papier zetten over de vervanging ervan.
    Ik heb al wat op het internet en op dit forum gelezen, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. De ene klinkt zo, de andere zo, die is duur.... je weet wel wat ik bedoel.

Kunnen jullie misschien wat tips geven naar geluiddsystemen van budget naar het "iets" duurdere? En graag misschien wat commentaar erbij en een richtprijs.
    Op dit moment hangen de vier luidsprekers in een vierkant, en dat zouden ze graag willen behouden. Er is me gevraagd om geen subs te zetten gezien dit teveel plaats in neemt.

Dit is de grootte van het jeugdhuis, vanaf de paal in het midden begint eigenlijk de dansvloer, maar uiteraard moet overal nog wat muziek te horen zijn.

Dit is dan die dansvloer tijdens het opruimen.

Ik zou zeggen, laat jullie volledig gaan... jullie zouden mij en ons een enorm plezier doen.

Nog een vraagje: ik hoor hier dat die K112 en k115 van dap zo goed zijn?

En nog een vraagje: Heb op een site luidsprekers gezien van het merk bekabeat van de winkel bekafun. Specificaties heb ik er niet van gevonden, iemand ervaring mee?

Hartelijk dank op voorhand!!!
  • Studio Moved
    • Dec 2004
    • 75

Heb je ook een budget meegekregen waaraan je je moet houden? Dat maakt het ons een stuk makkelijker om je voorstellen te doen.
    Studio Moved

Comment

• djduj
      • Aug 2005
      • 29

Dat is juist het probleem, onze bestuurders kennen niets van geluid en ze willen verschillende mogelijkheden zodat ze kunnen beslissen hoeveel ze willen vrijmaken om een nieuw systeem te kopen, of ze nog even verder willen sparen. Daarom dus dat ze van budget naar wat duurder spul op papier willen.

Groeten en bedankt al voor je snelle reactie

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Ze hebben geen budget gegeven, maar kun je zelf geen richtlijn geven? Als je een wereldset voor 100 euro kunt vinden, zeggen ze uiteraard meteen toe, maar dat gaat niet gebeuren. Bij welk bedrag zullen ze gaan zeuren? Je zit al snel aan de 1000 euro voor een complete PA-set in zo'n ruimte.

Om de laatste vragen te beantwoorden: Bekabeat niet aan beginnen! Ik ken het verder niet, maar het lijken me regelrechte speelgoedspeakertjes.
        De K115 is op zich niet heel slecht, maar het is geen speaker die ik snel in een discotheek zou hangen. Zeker als je geen subs erbij mag plaatsen, valt deze af voor een stevig disco-avondje.

Comment

• kim
          • Jul 2006
          • 7

HQ power heeft een nieuwe reeks versterkers (QUBEC) op de markt gebracht.
          de zwaarste is 1300 Watt stereo op 8 ohm, 1900 Watt op 4 ohm die in brug geschakeld kan worden. prijs kwaliteit denk ik niet dat je beter zal vinden.
          ze verdelen er ook speakers van EMINENCE dit is een van de betere merken die betaalbaar zijn.
          wel moet je de kist zelf bouwen maar moeilijk is dit niet en dit komt dan weeral goedkoper uit.

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Originally posted by kim
            HQ power heeft een nieuwe reeks versterkers (QUBEC) op de markt gebracht.
            de zwaarste is 1300 Watt stereo op 8 ohm, 1900 Watt op 4 ohm die in brug geschakeld kan worden. prijs kwaliteit denk ik niet dat je beter zal vinden.
            ze verdelen er ook speakers van EMINENCE dit is een van de betere merken die betaalbaar zijn.
            wel moet je de kist zelf bouwen maar moeilijk is dit niet en dit komt dan weeral goedkoper uit.
            Ga jij maar even een willekeurige 'kist' voor je luidsprekers bouwen, nooit gehoord van alle berekeningen die daarbij komen kijken?

Ik denk dat jullie het beste 2e hands iets kunnen gaan aanschaffen, van een beetje een degelijk merk (DUS GEEN DAP!), want daar zul je langer plezier van hebben.

Kijk eens naar de SX en ZX lijn van EV.

Is het niet mogelijk om subs in de muren weg te werken of onder in de bar te verwerken?

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Mijn mening is dat je beter voor twee goeie kasten kan gaan dan voor vier mindere. Ik neem een simpel voorbeeld twee maal ZX4 (€620,- p/s) met een CP2200 (€1000,- p/s). Zit goed laag in en voldoende hoog. Zit je aan een prijs van zeg €2250,- incl BTW. En je kan er in een later stadium altijd nog twee bij hangen om weer naar 4 kasten te gaan.

Wat ook een optie is om bijvoorbeeld de SRM450 te nemen van Mackie. Deze kastjes zijn actief, dus versterkers ingebouwd (€699,- p/s) Ben je met vier voor €2800,- klaar. Nadeel is dat je dan overal een voeding en een line naartoe moet trekken.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, het ligt er helemaal aan waar het bestuur voor kiest. Budget en dan over 5 jaar weer vervangen of kwaliteit en dan pas over 10 jaar vervangen? Ik noem maar wat. Plus dat van gerenomeerde merken de afschrijving een stuk lager ligt dan van budget merken. Heb in mijn voorstel overigens geen rekening gehouden met evt riggen.

Succes!!
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

Misschien twee JBL JRX125's (2dehands af en toe te vinden)..

Gaan loeihard, spelen die 4 Dap's er op alle vlakken uit... Een nadeel is dat ze geen ophangpunten hebben, daar moet je dus iets op verzinnen, je zou de JBL's dan plat kunnen leggen ergens... Of gewoon op een verhoging. Kosten zo'n 850 Euro samen, 2dehands rond de 600-700.. Versterker van zo'n 2 x 500 Watt op 4 ohm (liefst een stuk meer, de Dap Palladium 1600/2000 (rond de 350,-)) en dan kan je zeker knallen..

Met de Dap K112 en K115 haal je het niet zonder baskistjes eronder, aan de andere kant; ze zullen het beter doen als de huidige MC15's (arme oren van het publiek).

Overigens zie ik die MC15's aan de handvaten opgetild/gevlogen?? Die plastice dingen breken vrij snel, ik zou er niet onderstaan willen.
                Last edited by Dr. Edie; 02-08-06, 19:01.
                Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

Zoek je nu een heel systeem of alleen een aanvulling van de DAP kastjes ??

Master heeft tegenwoordig een leuke serie ( EL ) en zelfbouw is natuurlijk ook een optie ( check de beyma site of 18Sound of de B&C site daar staan leuke ontwerpjes op die goed klinken en goede komponenten bevatten.

En bij goedzoeken kun je de speakers ook goedkoop vinden.

Comment

• djduj
                    • Aug 2005
                    • 29

Alvast bedankt voor jullie reactie. Heb gisteren nog even met onze penningmeester gesproken en echt veel ben ik er niet wijs uit geraakt. Zo te horen denk ik dat ze wel wat gaan tegenwerken (heb zo de indruk) als ik met een voorstel van 2000 à 2500 euro ga afkomen. Hij liet echter ook uitschijnen dat als het voorlopig nog wel speelt, we eventueel nog wat kunnen verdersparen. Ik hoop dus dat ze beslissen iets degelijks te kopen....
                    Het bestuur heeft ook schrik dat, omdat er met veel jeugd gewerkt wordt, alles nogal vlug kan stuk gaan. De dj's van het jeugdhuis proberen niet de beul uit te hangen met deze installatie, maar als er andere komen spelen, als bv de zaal gebruikt wordt door één van de leden voor een privé-feestje, hebben we er geen controle over...

Nogmaals bedankt

ps: inderdaad, als persoon met muziek bezig zijnde: die mcm's amai mijn oren!

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Als je bang bent dat het uit de hand loopt met privéfeestjes, kun je er altijd nog een compressor/limiter bijzetten. Is in principe ook een eenmalige investering en daarmee zullen ze nooit boven een door jou vastgesteld geluidsniveau komen.

Comment

• mac tecson
                        • Feb 2006
                        • 348

Dan zet je dan ding achter een gesloten deur: klaar

Comment

• djduj
                          • Aug 2005
                          • 29

Dat waren we inderdaad wel van plan, want nu hebben we geen limiter en naar het schijnt is de versterker bij privé feestjes (als

Comment

• djduj
                            • Aug 2005
                            • 29

Dat waren we inderdaad wel van plan, want nu hebben we geen limiter en naar het schijnt is de versterker bij privé feestjes (als de eigen dj's niet aanwezig zijn) al een paar ker uitgevallen wegens overbelast.......

Comment

• DJ_MERiNOS
                              • Dec 2005
                              • 12

Hallo,

het toeval wil dat ik denk dat ik een paar maand geleden in jullie jeugdhuis ben geweest,(voor verjaardag feestje...) zal het nog eens vragen waar het was...

wat mij toen het meeste opviel was dat er bijna geen bass was.
                              er hangen 4 tops dus die kan je eventueel laten hangen en basskasten bij plaatsen. als er dan weer geld vrij is kun je tops vervangen naar betere.

om het goedkoopst af te zijn kan je best zelfbouw boxen maken als daar de middelen voor zijn en personen die dat kunnen.
                              als er een stuk gaat (wsl buiten kant) kan je een nieuwe bak maken.

Mvg
                              DJ MERiNOS

Comment

Working...