PA setje

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

PA setje

Ik ben druk op zoek naar een leuke PA set voor een beginnende drive-in.
    Nu is mijn financiele kant niet echt om over naar huis te schrijven, dus het komt erop neer dat ik op zoek ben naar de iets goedkopere spullen.

Ik ben een setje boxen tegengekomen wat aan de voorwaarde "goedkoop" voldoet. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die deze wel eens hebben gezien/gehoord en of het merk een reputatie heeft (en zo ja: wat voor een).
    Het gaat dan om deze boxen: Karaoke-jo

Op dezelfde site worden ook versterkers verkocht van het merk "Hollywood", maar het enige wat ik daarover kan vinden is negatief commentaar. Is dat terecht, en zo ja, wat is een goed alternatief?
    Weet iemand toevallig of "Hollywood" ook een website heeft? (En niet die van de filmfabriek... )

Bij voorbaat dank.
    {EDIT} budget is 300 tot 350 euro.

René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • showband
    • May 2001
    • 4524

realitycheck.

Een PA kun je voor dat bedrag amper twee dagen huren bij een beunhaas. Laat staan dat je voor dit bedrag verder komt.

Als het echt goedkoop moet en je wil beginnen met spullen voor je band.
    Begin dan tweedehands. (alle volgende spullen die in dit topic genoemd gaan worden zijn tweedehands goedkoper) En voor kroegen beperk je dan tot zang, zang+toetsen en prik eventueel de bassdrum bij de bassist zijn versterker erbij. Voor dit butget kun je een set die die kick erbij kan hebben wel vergeten.

Naast speakers heb je versterkers nodig, een (klein)mixertje
    Goedkoopste is een mixertje met powered speakers of een powered mixer met gewone speakers.
    Mijn voorkeur heeft powered speakers die je later als monitors kan gebruiken. Dan kun je nu wegkomen met een tweedehands prulmixertje. (behringers met een paar microfooningangen en weinig kwaliteit zijn nieuw al goedkoop dus tweedehands moet je er voor 5 tientjes makkelijk aan kunnen komen.
    Powered en tweedehands moet je aan oude dynachord en peavey kunnen komen maar dan ga je 150 euri betalen.

Powered speakers zijn gewild maar als je met bijvoorbeeld een behoorlijk B-merk werkt en later de speakers naar monitordiensten verplaast kun je als band er goed mee wegkomen.

Musik Produktiv > Aktivlautsprecher Hitec Audio CAS250

Ben je bezig voor 460 euro. Samen met een tweedehands behringer ga je met spul niet snel minder betalen. En hiermee kun je werkelijk beginnen met optredens te doen. In een soos oefenruimte of kleine kroeg. Tot zo een 50/60 man. Vergeet niet dat je nog snoeren moet hebben. 220V haspels, microfoonsnoer, 2x mixer naar powered speaker. Op zich niet veel maar op jouw butget tikt dat wel aan!

Ga nu alvast op zoek naar afgedankte koffertjes om de mixer en snoeren zodra je ze gekocht hebt schadevrij in te vervoeren, anders is het al bij het eerste gebruik stuk.

Toch heeft het mijn voorkeur om liever een echt goede powered speaker tweedehands neer te zetten dan twee matige. Dus overweeg even serieus om een JBL, RCF of desnoods Mackie op een paaltje neer te zetten. Met een minimaal butget en bijvoorbeeld maar een zanger en een toetsenbord kun je bijvoorbeeld met een EON zelfs zonder mixer al werken en je hele butget gaat dan in spul wat je nog jaren serieus kan blijven gebruiken en daarna tweedehands vrijwel voor hetzelfde bedrag weer kan doorverkopen.
    Last edited by showband; 10-09-06, 09:58.
    lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Ik weet dat het budget niet groot is, maar het gaat niet om een band, dus mengpanelen, microfoons en bergen kabel zijn al niet nodig (een eenvoudig CD mixertje heb ik al).
      Het enige wat we nu zoeken is een versterker en een setje boxen.

Tweedehands kom ik inderdaad al een aardig eind, maar er zijn ook goedkopere producten nieuw te verkrijgen (Bijvoorbeeld die "Rock It" boxen en die Hollywood versterkers). De vraag is dus of die dingen een reputatie hebben (en zo ja: wat voor een).

René

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Hollywood is bagger, en die speakers die je aangeeft zijn veel te duur voor brandhout. Je kunt veel beter 2hands opzoek gaan naar een setje dap k115 of american audio apx152. Die klinken teminste, en nog goed ook. En gaan ook nog is 3x zo hard. Kijk voor een palladium ampje als je weinig budget heb, en je hebt echt een leuk setje.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Deze versterker is een goede kandidaat.
          Sterk ding, vraagprijs is 250 euro.

Ik dacht al aan de prijs van die Rock It dingen te zien dat het niks was.
          Ook heb ik Deze set boxen zien staan. Iemand bekend met dat merk?

René

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

Originally posted by renevanh
            Ik dacht al aan de prijs van die Rock It dingen te zien dat het niks was.
            Ook heb ik Deze set boxen zien staan. Iemand bekend met dat merk?

René
            Die Birds zijn prima luidsprekers, zie ze nog welleens in café's hangen. De K-reeks van Dap dus ook, de RW serie vind ikzelf niks (en al helemaal niet voor een band..).
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Mensen vergeet die band even in dit topic (ja er staat PA setje boven) maar deze jongen wil iets voor een drijf-in

Mag ik jou ook als advies geven 2e hands te gaan kijken. Nieuw met jou budget gewoon echt vergeten daar krijg je met een halve week al spijt van namelijk. Probeer misschien ook gewoon iets langer door te sparen. Begrijp wel dat het natuurlijk helemaal geweldig is (en ook wel een beetje stoer) om je eigen spullen te hebben maar ik zou toch gaan voor beter materiaal. Je kan (in het begin) natuurlijk spullen huren en de kosten doorberekenen aan je opdrachtgever.
              Last edited by vasco; 13-09-06, 12:58.

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

helemaal mee eens; zulke spullen kopen is echt zonde van je geld, daar krijg je echt spijt van. kijk ook maar op marktplaats; staat het helemaal vol met dat soort rommel... koop idd liever wat gebruikte spullen van een redelijk merk, daar kun je veel meer plezier van hebben. of bijvoorbeel via de pa-markt alleen dat duurt nog even tot maart.

Comment

• Drive inn tnt
                  • Sep 2003
                  • 1082

Voor die enkele keer dat je draait kan je beter huren. Zal vast wel een leuk dealtje te maken zijn met de lokale verhuurboer.
                  Standaart setje afspreken en een vaste prijs.
                  Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Het afspreken met een verhuurder is natuurlijk altijd een optie, maar het trekt me niet. Ik heb liever een setje in eigen beheer.

Het is nu bijna zeker dat de versterker die Alto Macro 2400 wordt (dat is dus met ook op eventuele uitbreiding). intertopmusic.nl heeft daarnaast een aanbieding: 2x Omnitronic 1220 (da's een 3-weg van 350W RMS, 700W Max) voor 199,-
                    Als ik dat combineer heb ik volgens mij een leuke set voor een relatief lage prijs (450 euro, excl. kabels :P ).
                    Komen dus nog 2 Speakon kabels van pakweg 20 meter bij...

René

Comment

• xxxfpnxxx
                      • Jun 2006
                      • 92

ik spreek uit ervaring als ik zeg koop geen budget, ik heb het ook gedaan en heb er van geleerd dat je gewoon veel meer hebt aan goede apparatuur, en trouwens 2 keer 20 meter speakon is op jouw budget redelijk veel:P

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Naar de prijzen van die kabel had ik nog niet gekeken, maar die vallen inderdaad wat tegen

Gelukkig hebben we onze goede vriend marktplaats waar je 15 meter speakon voor 21 euro kan krijgen...

René

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Vergeet die Omnitronic's, en ook alsjeblieft die aantal wattjes... Vooral bij Omnitronic zeggen die dus niets, een avond gewoon draaien zoals de fabrikant aangeeft zorgt al voor verbrande spoelen... En dan nog heb je een rendement van niks. Als je toch iets wilt kopen; die van Marktplaats wat je liet zien zijn nog wel wat..
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Nah, volgens mij heb jij iets tegen Omnitronic. In een veel eerder topic had je er ook al niets goeds voor over: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...uidsset-3.html

René

Comment

• Equipment
                              • Jun 2005
                              • 64

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Welk merk is goed en welk merk is slecht? Ieder heeft zo zijn voorkeur voor een bepaald merk de meeste voorkeuren ontstaan vaak doordat we een merk goedkoop in handen kunnen krijgen. Kijk en dat vinden we pas echt goed en we dan willen niets meer van de nadelen weten die we er gratis bij krijgen. We gaan ons pas echt verbazen als we gaan uitzoeken wie de echte fabrikant van al die merken is, dus zeg maar wie het labeltje er op plakt van Omnitronic, DAP, Works, Behringer, Skytech en meer van dat soort merken. Bij afname van enkele stuks is het al mogelijk je eigen merk er op te plakken. Dus om nou een merk af te kraken op persoonlijke ervaringen is niet echt reëel. Voor veel beginners is dit forum een houvast om iets op te starten en dat doe je juist met die goedkopere merken, maar iedereen weet ook wel dat de lage prijs ergens vandaan moet komen. Vroeg of laat ervaar je dat zelf en het kan zijn dat het een DAP of Omnitronic is maar dat wil echt niet zeggen dat het dan voor iedereen een slecht merk moet zijn. Wij gebruiken al jaren Omnitronic en hebben geen enkel probleem en ook met de nieuwe serie hebben we goede ervaring alleen, je moet wel weten wat je er mee gaat doen. In werkelijkheid willen we allemaal toch graag werken met echte namen (merken) maar zolang de echte klus nog niet voorbij gekomen is…..[/FONT] [/FONT]

Comment

Working...