volgorde opbouw / soundcheck

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Originally posted by Iko
    Monitors doen ze maar op het podium
    Wordt er eindelijk serieus geluid gemaakt dus
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Berend
      • Feb 2006
      • 85

Multi in de tafel en spelen maar, we schuiven wel bij

Ik begin altijd even met cdje van me zelf om systeem beetje fijn te laten klinken, daarna galmje uitzoeken.

Dan drum, bas, gitaar, key, blazers, vocals etc.. Monitors doen ze maar op het podium
      Eh ja.. Monitors gebeuren bij mij dus niet op het podium...
      En de vraag is, HOE dan de drum, bas, gitaar, key, blazers, vocals etc goed te soundchecken. Maar toch bedankt voor je bijdrage

Ondertussen is het optreden geweest, en heb toch wel ervaren dat zo'n kleine opzet (alleen zang versterken, rest van het geluid komt van de backline zelf) minstens zo lastig is als een grote installatie waar alles uitversterkt wordt. Temeer omdat je geen controle over de andere instrumenten hebt. Het enige wat je kan doen is hopen dat de muzikant luistert als je vraagt of ie wat zachter wil drummen/bassen/gitaren, omdat de zangeres niet boven de herrie uitkomt, en de buren van het cafe op het punt staan te emigreren ivm het volume. Voor de FX was geen tijd, heb het druk genoeg gehad met het in bedwang houden van de muzikanten.
      Gelukkig maakte de schoonheid van de zangeres veel goed :-)
      dusssss.........

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by Berend
        Gelukkig maakte de schoonheid van de zangeres veel goed :-)
        ik zeg: Fotoforum. Een geillustreerde zangeres (afkorting = geil.zang.)posten na zo een lange thread maakt alles een stuk duidelijker.
        lekker belangrijk!

Comment

• Staaf
          • Feb 2003
          • 398

Even dit (oudere) topic kicken.
          Hoe doen jullie dit met een aparte monitortafel?
          Eerst de frontman zijn werk laten doen? Dan de monitor-man? Samen?
          Hoe gebeurt dit op de grotere festivals?
          Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

De monitorman lekker zijn ding laten doen en als frontman mee luisteren. Voor het publiek hoef je maar 1 mix te maken, dus ben je altijd sneller klaar dan de monitorman die 6 of meer mixjes moet bedenken.

Comment

• Staaf
              • Feb 2003
              • 398

Nu heb je het over het eerste nummer neem ik aan? Waar evt nog wat gefinetuned wordt.
              Ik heb het meer over verloop van de soundcheck zelf:

Frontman vraagt aan bvb drummer om op zijn kick te slaan, frontman regelt kanaal in, regelt gate in. Monitorman regelt gain af...... en dan?
              Wanneer wordt de mix gemaakt? Nu direct, of pas op het eind als alle artiesten zijn ingeregeld?

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Meestal is het makkelijker om met vocal te beginnen, die hoort niemand zonder versterking.
                Monitorman laat alle (backing) zangers zelf en tegelijk zingen en draait aan zijn mixer tot iedereen blij is. Daarna spullen met jackpluggen zoals keyboards en gitaren. Daarna nog even de drums en toeters.
                De tijd die een monitorman nodig heeft om een vocal 'goed' te krijgen op alle monitormixen is meer dan voldoende voor de frontman om ook zijn ding te doen.
                Als iedereen op het podium denkt dat zij alles horen speel je nog even drie halve liedjes zodat ook de wisselende instrumenten voorbij komen en dan moet het wel klaar zijn. Soundchecks met meer dan een kwartier muziek zijn repetities....

Comment

• Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

Ok,

Als ik het goed begrijp wordt de monitorman de leider, ipv de frontman.

Comment

• jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

Comment

• tarpan
                      • Dec 2008
                      • 266

Originally posted by jadjong

Hilarisch...dit zag ik gisteren ook, en was net van plan het hier te posten
                      als je bij de brom zit...

Comment

Working...