Gasontlading versus Halogeen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vervallen

Gasontlading versus Halogeen

Weet iemand of er een schema bestaat met een vergelijking van lichtopbrengst van HMI tegen MSD tegen Halogeen?

Met andere woorden als ik een 500 watt gasontladingslamp heb met welk vermogen zou ik dit kunnen vergelijken als ik hetzelfde zou willen produceren met een Halogeenlamp?
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Daarvoor is er bij de meeste fabrikanten wel een datasheet van de lamp te vinden. Dus gewoon ff actief opzoeken lijkt me.

Verhouding tussen Halogeen/Gasontlading is ongeveer 1:4 tot 5 keer zoveel Lichtstroom (Lumen).
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Vervallen

Dus dan zou het in verhouding maar 2000 watt halogeen zijn

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Qua lichtopbrengst (Lumen) wel ja, qua kleurtemperatuur niet...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Vervallen

ok daar kan ik inkomen ja. Maar 2000 watt is ook wat weinig voor een volgspot

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Daar heb je helemaal gelijk in Mod. Helaas is dat moeilijk te vergelijken. De één is 2 keer zo wit als de ander? Ten opzichte van ...
            Eigenlijk is de discussie ook niet echt interessant, je kiest in je ontwerp voor een bepaald type lamp met een reden en dan pak je op een klein podium een kleintje, in een arena een grotere en in een stadion de grootste zeg maar.

Maar dat is mijn mening.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Vervallen

Originally posted by kokkie
              Daar heb je helemaal gelijk in Mod. Helaas is dat moeilijk te vergelijken. De één is 2 keer zo wit als de ander? Ten opzichte van ...
              Eigenlijk is de discussie ook niet echt interessant, je kiest in je ontwerp voor een bepaald type lamp met een reden en dan pak je op een klein podium een kleintje, in een arena een grotere en in een stadion de grootste zeg maar.

Maar dat is mijn mening.
              Het is meer voor de aanschaf van. Met huren grijp je in deze regio steeds mis. Dus vandaar dat we aan het theater hebben geadviseerd er zelf 2 aan te schaffen. wij hoeven hem dan niet meer te huren en moeilijk te doen met 2 beschikbare te zoeken en zij zijn op ten duur goedkoper uit.

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Oh, dus je begon over lampen (bulbjes dus) maar eigenlijk gaat het over een keuze maken voor een volgspot.
                Ook daar hebben de fabrikanten meestal hele mooie tabellen voor. Als richtlijn zou ik zeggen:1600 tot 2000 Lux bij een diameter van 4m op de afstand tussen volgspotpositie en voorrand podium. Al is dat misschien teveel op Rock 'n roll gebaseerd. Dat red je waarschijnlijk wel met een 1200 Watt MSD/HMI volgspot.
                Last edited by kokkie; 21-09-06, 20:16.

Comment

• Vervallen

De lamp die wij in gedachte hebben heeft 32000 lumen.

Dus als ik 1000 lux op een vierkante meter wil hebben kan ik maximaal 32 meter van het podium af staan. Klopt die beredenatie een beetje?

Waarschijnlijk is het minder door de nevel

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

Originally posted by J.S. Coolen
                    De lamp die wij in gedachte hebben heeft 32000 lumen.

Dus als ik 1000 lux op een vierkante meter wil hebben kan ik maximaal 32 meter van het podium af staan. Klopt die beredenatie een beetje?

Waarschijnlijk is het minder door de nevel
                    En op welk photometrisch data baseer je dat?
                    Je zegt 'lamp', hoop dat je dan doelt op de fixture en niet op de bulb...
                    Last edited by axs; 21-09-06, 08:42.
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Vervallen

Ik ben hier niet zo in thuis. Vandaar bij de beginnersvragen.

Ik doelde op dit topic:

ik doelde eigenlijk wel op de bulb, de lensen versterken de lichtopbrengst misschien wel door de bundel te richten, maar ik dacht dat dat niks te maken had met het aantal lux/lumen.

Maar aan jouw opmerken te lezen zit ik er behoorlijk naast. Wat is dan wel de juiste manier om te bepalen welk bereik/lichtopbrengst een bulb/fixture heeft?

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

kan hier geen PDF-data posten, maar als je bv surft naar de site van robert juliat kan je daar de specs van de fixtures opvragen. Daar kan je ook telkens de photometrische data vinden.
                        Dit geeft de lichtopbrengst in functie van de afstand weer bij een bepaalde openingshoek.

vb voor een cyrano
                        bij een 3graden op 50m heb je 3000lux (diameter is dan 2.3m)
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Vervallen

dank je wel, maar het wordt nu wel erg abbacadabra voor mij. Ik heb de site gevonden, maar weet niet precies waar ik naar op zoek ben.

Het forum op de site is leeg, verder is mijn frans erg slecht. Graag nog wat hulp.

Dit is wat ik heb kunnen vinden:

Coemar pilota 500 SN
                          Beam Angele 10/17
                          Lamp 500 SN
                          Last edited by Guest; 21-09-06, 09:34.

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Ik heb HIER het pdf'je waar AXS het over heeft.

Linksbovenaan pagina 2 staat een tabel voor de afstand en de daarbij behorende hoeveelheid lumen bij de kleinste en grootste lensopening en ook nog de diameter die de bundel op die afstand is bij de kleinste en grootste opening.
                            Zorg dus dat je de afstand weet tussen volgspotpositie en het podium van het theater en dat je 1600 tot 2000 lux hebt bij een diameter van 3-4m.

Uh, misschien topictitel wijzigen???

Comment

• Vervallen

Originally posted by kokkie
                              Ik heb HIER het pdf'je waar AXS het over heeft.

Linksbovenaan pagina 2 staat een tabel voor de afstand en de daarbij behorende hoeveelheid lumen bij de kleinste en grootste lensopening en ook nog de diameter die de bundel op die afstand is bij de kleinste en grootste opening.
                              Zorg dus dat je de afstand weet tussen volgspotpositie en het podium van het theater en dat je 1600 tot 2000 lux hebt bij een diameter van 3-4m.
                              Maar deze lamp is 2500 HMI ipv van 400 watt. Neem aan dat er dan andere waardes voor gelden?
                              Last edited by Guest; 21-09-06, 22:37.

Comment

Working...