Gasontlading versus Halogeen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Dan zoek je toch gewoon de specs van een volgspot met 500W lamp?
    Bv de buxie van Robert juliat, die heeft een 575W MSD bulb.
    Ik denk dat je de PDF hiervan wel zelf weet te vinden.
    Ook moet je niet meteen de specs van de lamp gaan opzoeken maar die van de volgspot zelf, omdat de optiek en de lenzen ook veel uitmaken voor de output van je spot.
    Last edited by stekelvarke; 21-09-06, 22:37.
    exit night into LIGHT

Comment

• Vervallen

Originally posted by stekelvarke
      Dan zoek je toch gewoon de PDF van een volgspot met 500W lamp?
      Bv de buxie van Robert juliat, die heeft een 575W MSD bulb.
      Ik denk dat je de PDF hiervan wel zelf weet te vinden.
      Er zit echter geen 575 W MSD in, maar de volgende:

Lamp PH MSR 400 GX9 5 70V-400W

Als vervanging voor de SN 500

En ik kan niets meer vinden over deze lamp

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Dus je beschikt over een coemar volgspot? Omdat hier Robert juliat werd aangehaald?
        Je zal dus opzoek moeten gaan naar de specs van die volgspot om de juiste gegevens te hebben. Want de gegevens van de lamp zeggen lang niet alles.
        Zo kunnen 2 spots met de zelfde lamp een verschillende lichtopbrengst hebben.
        exit night into LIGHT

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Sorry hoor, maar volgens mij heb je geen idee wat je dat theater van je moet adviseren. Je weet echt niet waar je mee bezig bent en je weet ook hier op het forum niet de juiste vragen te stellen.

Stel je hebt die 'lamp' (ja, dat is de 'bulb' dus en niet het 'armatuur') van jou en die stop je in 2 verschillende 'armaturen' namelijk een dichtgeplakte kartonnen doos waar op 1 plek een speldegaatje zit of een fantastisch ontworpen profiel behuizing met het duurste glas erin. Waar komt het meeste licht uit???
          Nou ergens daartussen in heb je de lichtopbrengst die wij uit armaturen krijgen en een duur armatuur met minder vermogen zou dus meer lichtopbrengst kunnen hebben dan een goedkoop armatuur met meer vermogen.

Met deze informatie kan je dus HELEMAAL NIETS als je een armatuur moet uitzoeken, zeker geen volgspot! Jij werkt nu heel de tijd van een lamp uit, maar je moet uitgaan van helemaal de andere kant, namelijk: DE HOEVEELHEID LICHT (IN LUX) DIE JE OP HET PODIUM WIL VAN DE VOLGSPOT (bij een bepaalde diameter van de bundel).

Dus wat je moet weten is:
          - De gewenste lichtsterkte (in Lux)
          - De gewenste diameter van de bundel bij die lichtsterkte
          (1 persoon is 2m, moeten 2a3 personen inkunnen, dus diameter 3a4 meter)
          - De afstand van de volgspotpositie tot de rand van het podium

Als je dat weet kan je met de photometrische data van allerlei volgspots aan de gang gaan om de juiste spot te bepalen, werk je volgens een andere methode, dan kan jij geen zinnig technisch advies geven aan het theater en wij niet aan jou.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Vervallen

wellicht heb je gelijk en is dit niet de plaats waar ik mijn vragen moet stellen.

Ik weet inderdaad niet wat ik het theater moet adviseren, daarom stelde ik hier de vragen. Voordat ik in het wilde weg een advies ga uitbrengen.
            Geukkig weet ik wel waar ik mee bezig ben, anders zouden de mensen van het theater het niet aan ons toe vertrouwen.

Misschien, heel misschien moet je eens te raden gaan bij jezelf waar je je huidige kennis vandaan voordat je mensen aanvalt die nog niet alle kennis in huis hebben.

Bedankt verder voor de gegeven informatie. We zullen met deze infomatie kijken wat het beste is voor het theater.
            Last edited by Guest; 24-09-06, 03:02.

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Geen dank, ook namens AXS.

Volgende vraag, ik heb een waxinelichtje en ik wil daar graag een laser van maken. Wat voor lens heb ik dan nodig.

Wees blij dat je een fatsoenlijk antwoord krijgt als je de verkeerde vraag stelt en maar de helft van de beschikbare informatie geeft. Feitelijk is deze vraag ook een keer geweest, maar leek het toen zoveel op huiswerk dat er een slotje op kwam, dus ...

Verder wil ik je best vertellen hoe ik aan mijn kennis kom. Ik heb mijn MTS-E diploma gehaald, stage gelopen, vrijwillig meegewerkt op de TD van verschillende lichtbedrijven, in mijn werk veel gevraagd aan operators en LD's, mijn vrije tijd doorgebracht in verlaten magazijnen om apparatuur te leren kennen en het veel doen. Daarnaast heb ik nog ruim een halve meter boeken over licht op de plank staan en 30cm over rigging en mechanica. Oh ja, vergeet ik de NEN1010 nog en wat NEN3140 cursusmateriaal.

En dan nog zou ik minimaal 10 vragen hebben voor mijn klant die een volgspot wil kopen en dan zou ik het daarna nog aan iemand van onze salesafdeling voorleggen!
              Maar ik ben er trots op dat ik in dit vak verder ben gekomen doordat anderen zeiden dat ik dingen kon en dat ik daarom een kans kreeg. En dat ik nooit zelf een grote bek nodig heb gehad om ergens te komen.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...