Waarom klinkt een hornloaded basskast luider?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Waarom klinkt een hornloaded basskast luider?

Hoi!

In de karnavalhal, vond ik 2 leuke oude basskastjes.
    Klik hier voor een foto.
    Blijkbaar zijn deze kasten hornloaded, en klinken ze op een grote afstand nog erg luid. (in vergelijking met een bassreflex kast)
    Voor de mensen die niet echt volgen wat zo'n kast is, even een (zelfgetekend) schema:

(Ze zijn er in echt minder begaaid uit dan op foto, foto is gemaakt met slechte camera)

Nu vraag ik mij eigenlijk af, hoe het mogelijk is dat deze kasten veel luider klinken, en dan vooral op grote afstanden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Stijn
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Test: ga op 50m afstand van een bekende van je staan, laat die bekende op luide toon wat zeggen. je zal amper horen wat hij/zij zegt.

Laat deze bekende nu z'n handen als een rondje om zijn mond doen en op hetzelfde volume tegen je praten.
    Nu hoor je duidelijk wat er gezegd wordt.

Uitleg: beter opletten bij je lessen natuurkunde ( sorry, ben praktijkman geen boekenwurm)
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• StijnS
      • Sep 2006
      • 173

Originally posted by moderator
      Test: ga op 50m afstand van een bekende van je staan, laat die bekende op luide toon wat zeggen. je zal amper horen wat hij/zij zegt.

Laat deze bekende nu z'n handen als een rondje om zijn mond doen en op hetzelfde volume tegen je praten.
      Nu hoor je duidelijk wat er gezegd wordt.

Uitleg: beter opletten bij je lessen natuurkunde ( sorry, ben praktijkman geen boekenwurm)
      Het probleem is, dat ik in al de jaren dat 'k fysica krijg, nog nooit 1 letter heb gehoord over akoestiek e.d.
      Én de leerkracht vertikt het gewoon om dat uit te leggen. "Hoort niet bij het leerplan"...

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Én de leerkracht vertikt het gewoon om dat uit te leggen. "Hoort niet bij het leerplan"...
        Of hij weet het gewoon ook niet....
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Dr. Edie
          • May 2003
          • 671

Originally posted by moderator
          Met één w-bin per kant zal dat wel meevallen hoor, ik heb er zelf 2 gehad (van Electro Voice, de Eliminator) maar de geluidsdruk op afstand viel wel mee, eigenlijk waren het gewoon klote kasten (een per kant).

Ohja, en het geluid draagt wat verder door de hoornconstructie natuurlijk, zie het als je handen om je mond houden als je iemand roept.. Daardoor versterk je het geluid.
          Last edited by Dr. Edie; 21-09-06, 19:37.
          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• RonV
            • Jul 2004
            • 67

Maar ik denk dat Stijn het antwoord op zijn vraag nog steeds niet heeft . Volgens mij, als ik het goed begrepen heb van hem, wil hij juist de theorie achter de w-bin weten. Dat het geluid harder klinkt met een 'hoorn' (hand om mond, pion, etc.) weten we allemaal. Eerlijk gezegd ben ik er ook best benieuwd naar.
            DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!

Comment

• StijnS
              • Sep 2006
              • 173

Originally posted by John Smits
              Een normale luidspreker, is in principe een bolstraler. Dat wil zeggen dat het geluid gelijkmatig alle richtingen uitgestraald wordt. In de praktijk is het allemaal wat minder en heeft iedere box wel een bepaalde richting, waarin hij meer geluid geeft. Dat heet de richtingskarakteristiek. Je kunt die karakteristiek verder bepalen door voor de luidspreker een soort terchter (hoorn) te plaatsen. De luchtdrukverschillen worden dan meer in een bepaalde richting geforceerd. Vergelijk het maar met een zaklantaarn, waarin de reflector ongeveer hetzelde doet. Er gaat dus meer geluidsenergie een bepaalde richting op. Ga je buiten de bundel staan, dan is de geluidsdruk gelijk stukken minder. Omdat hoorns erg lang kunnen zijn, levert dat in de praktijk vaak problemen op met vervoer en plaatsing. Sommige hoorns zijn wel 2 meter lang. Om dat probleem te omzeilen heeft men de zgn gevouwen hoorn ontwikkeld, waardoor de konstruktie een stuk korter wordt. Een extreem voorbeeld zijn de membraanluidsprekers, voor spaakdoeleinden. Dat zijn ook gevouwen hoorns. Zou je de hoorndelen achter elkaar zetten in een lijn, dan blijkt de luchtweg soms wel meer dan 3 meter lang. De koppeling met de lucht is erg groot, de openingshoek vaak niet meer dan 60 graden.

John Smits
              Bedankt voor je reactie!

Natuurlijk ook bedankt aan alle andere mensen!

Comment

Working...