Rookmachine reinigen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ralph Hees
    • Nov 2005
    • 183

Rookmachine reinigen

Hallo,

Ik heb nu 1 jaar een American DJ Fogstorm 1200HD, deze is ongeveer 5x gebruikt met showtec vloeistof en 2 druppels Vanille geurstof. Hij staat nu sinds de zomervakantie op een schap. Is een rookmachine laten staan met rookvloeistof in de tank schadelijk? En zou hij eens schoongemaakt moeten worden zougauw de tank leeg is, heb namelijk nog geen 2,5 liter vloeistof op gebruikt?

Groetjes Ralph
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Van stilstaan gaan die dingen kapot gek genoeg...
    Leidinkjes worden poreus, vloeistof laat eemn residu achter in je machine.

Mijn ervaring: van stilstaan gaan ze stuk!

Wat zegt de handleiding over schoonmaken?

Comment

• Ralph Hees
      • Nov 2005
      • 183

Als je hem gegelmatig gebruikt 1x per maand schoonmaken. Met American DJ Cleam machine liquid. Maar ik gebruik hem alleen met carnaval veel (5 dagen achter mekaar) en verder ongeveer 1x in de 2 maanden. dus dat is niet echt regelmatig.
      Ik heb hem eens in de garage ingestoken en flink laten blazen, er zat wat rood in de spuit, maar dat is er vanzelf vanaf vanaf gegaan.
      Na de carnaval is de tank leeg (denk ik), dan zal ik heb maar eens schoonmaken met de vloeistof die de gene waar ik hem kocht aan raad.

Comment

• Sjörske
        • Jun 2003
        • 55

Kun je eventueel ook azijn voor nemen. Vloeistof eruit. Effe laten spuiten tot er wat azijn doorheen is gegaan en dan weer rookvloeistof erin. Wel effe door laten spuiten tot je geen azijn meer ruikt.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Weer die azijn wijsheid...waar komt dat toch vandaan?!

Verklaar eens nader waarom azijn een opschonende werking zou hebben in een rookmachine, zeker als je ze generaliserend zegt: pak maar aijn dat is wel goed.

Graag uitleg sjorske!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

in plaats van met azijn gebruik ik liever gedestileerd water, halve liter er doorheen spuiten en klaar
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Ralph Hees
              • Nov 2005
              • 183

Originally posted by shure-fan
              in plaats van met azijn gebruik ik liever gedestileerd water, halve liter er doorheen spuiten en klaar
              Waar haal ik dat vandaan, ik weet niet of Brammetje (de TOA op onze school) me een drinkflesje met gedestileerd water wil vullen.

Comment

• DJ_matthias
                • Jun 2005
                • 620

Originally posted by Ralph Hees
                Waar haal ik dat vandaan, ik weet niet of Brammetje (de TOA op onze school) me een drinkflesje met gedestileerd water wil vullen.
                vraag maar aan je moeder, ze zal het waarschijnlijk wel in haar stoomstrijkijzer doen!
                en anders, gewoon de supermarkt
                we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• LJKEVIN
                  • Dec 2005
                  • 426

Schoonmaakazijn heeft een ont-kalkende werking.

In vloeistof zit veel water, water bevat kalk, en kalk verstopt (bij lang stilstaan) verstoppingen in de machine.

Een 1/4 tank azijn en een 1/4 tank gedestileerd water doorspuiten en je leidingen zijn 9 van de 10 keer weer schoon.

Het water dient om de geur van het azijn er later makkelijker weer uit te krijgen...

ik heb meerdere machines op deze manier weer goed aan de praat gekregen. Ga dan niet lopen rondlopen dat dit onzin is...
                  En wanneer ik hier uitleg over vraag in een mail naar de moderator krijg ik er geen uitleg over??
                  Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Sorry?
                    Als je niet kan omgaan met internet wil dat niet zeggen dat je mij van iets moet beschuldigen.
                    mail verzonden op: 23-12-2006 13:18
                    aan: ****
                    Hallo,

Lijkt mij verstandig de schoonmaak tips van de fabrikant van het apparaat te volgen.
                    Een apparaat demonteren en weer monteren vereiest technische kennis. Niet voor niets staat in de meeste handleidingen te lezen dat onderhoud en sevice door een deskundig opgeleid persoon dient te geschieden.

Tevens zijn er rookmachines die je beslist niet met azijn moet doorspoelen, bijvoorbeeld de machines van Look en MDG.

Iemand een tip geven waarmee zijn garantie op een apparaat vervalt is in mijn ogen niet slim.

Dus vandaar mijn advies om die tip te negeren.

Prettige feestdagen,

Met vriendelijke groet,

forum-moderator,

toevoeging: Wanneer je iets gaat ontkalken, is het dan niet verstandiger om een onkalkingsmiddel te gebruiken?
                    Last edited by moderator; 25-12-06, 00:58.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Radar
                      Moderator
                      • Jul 2002
                      • 890

Heren, het is kerstmis!
                      Gezien het feit dat er al genoegzaam geschreven is omtrent schoonmaken komt er een slot op deze post.
                      Maar... vraagstelling van topic founder is even iets anders.
                      "Is een rookmachine laten staan met rookvloeistof in de tank schadelijk?"
                      De 2 mogelijke antwoorden "Ja" en "Nee"zijn evident.
                      Ik ben echter van mening dat poster meer geholpen is met tips aangaande opslag van een rookmachine zodat ook deze na een jaar tijdens het jaarlijkse zomer kamp weer voledig inzetbaar is.
                      Ik doe niet aan bijgeloof.
                      Dat brengt ongeluk.

Comment

• soundmenn
                        • Oct 2006
                        • 49

je kunt hem natuurlijk gewoon eens in de zoveel tijd even laten blazen doet het altijd goed (ook voor de buren)

ik denk dat het in de leiding zelf wel kwaad kan dus je kunt hem beter niet stil laten staan (niet gelijk van dag tot dag) maar wel van een paar maanden dus ik denk dat je hem het beste een keer kan laten blazen eens in de zoveel tijd.

wat betreft mdg uit de modetors mail die werken ook weer heel anders, want die hebben ook weer een grote zuurstoftank mee.

dus voor het azijn verhaal, kun je gewoon gebruiken.
                        Mensen koken hun waterkoker er ook mee uit als daar kalk in zit

Comment

• DJ_wesley
                          • Mar 2007
                          • 1

heey

kan de vloeistof na vijf jaar een hogere kalk waarde krijgen want ik heb men 5 jaar oude rookmachine ermee de knoppen op geholpen kocht daarna een nieuwe vulde die met dezelfde 5 jaar oude vloeistof en na 1 week was ie weer kapot

Comment

• djjaimy
                            • Oct 2007
                            • 18

Originally posted by LJKEVIN
                            Schoonmaakazijn heeft een ont-kalkende werking.

In vloeistof zit veel water, water bevat kalk, en kalk verstopt (bij lang stilstaan) verstoppingen in de machine.

Een 1/4 tank azijn en een 1/4 tank gedestileerd water doorspuiten en je leidingen zijn 9 van de 10 keer weer schoon.

Het water dient om de geur van het azijn er later makkelijker weer uit te krijgen...

ik heb meerdere machines op deze manier weer goed aan de praat gekregen. Ga dan niet lopen rondlopen dat dit onzin is...
                            En wanneer ik hier uitleg over vraag in een mail naar de moderator krijg ik er geen uitleg over??

Ik heb een skytec rookmachine en hij doet het gewoon goed en als ik op het knopje duw hoor je zo'n ding dat ie wil spuiten maar erkomt niks uit. hij is dan verstopt als ik het goed heb ofniet?. en kan ik dan gewoon azijn er in gooie en aan zette en ff spuite ofniet? en moet er dan gewoon aleen azijn in of rookvloeistof met azijn of water?
                            Iederéén die Dynacord kan betalen vindt dap zooi...

Comment

• redbaronmusic
                              • Apr 2006
                              • 22

Originally posted by ralph
                              Van stilstaan gaan die dingen kapot gek genoeg...
                              Leidinkjes worden poreus, vloeistof laat eemn residu achter in je machine.

Mijn ervaring: van stilstaan gaan ze stuk!

Wat zegt de handleiding over schoonmaken?
                              dat is mijn ervaring ook intussen ding wordt bijna nooit gebruikt en heb voor de 2de keer lekage bij een knel kopeling wat kan ik er aan doen gewoon verwarmings tapje tussen doen of niet.
                              want toen ik de boel vorige keer los haalde en tegen elkaar duwde en dan weer goed recht anders gaan ze zeker lekken heb ik de boel met tangen en sleutels vast gezet op de manier vast is vast en om het lekken te voorkomen nog net 1 tikkie na gegeven onder het moto knel koppeling knelt met vast is vast maar met een tikie meer knelt hij beter

Comment

Working...