Standaard stekker krachtstroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timothy
    • Aug 2005
    • 175

Standaard stekker krachtstroom

Beste medeforumgenoten,

Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar (het is mijn eerste post dit jaar).

Heb weer wat in mijn hoofd gestoken, maar heb nog niet alle info: ziehier mijn probleem.
    Mijn lichtinstallatie begint danig uitbreiding te nemen, zodanig dat ik nu al met verschillende stroomkringen moet werken (1 voor geluid en 1 à 2 voor licht). Mijn sturingscase is daar wel op gebouwd (1 powercon out voor schakelpaneel en 1 powercon voor Sturing PAR's), maar af en toe krijg ik wel eens problemen met het net (springen zekeringen).

Vandaar dat ik nu aan het overwegen ben om op krachtstroom over te gaan (380 Volt naar 3 kringen op 220 V - genre het toestel - benaming ontsnapt me even - van Showtec). Maar ik heb ondertussen wel al door dat er verschillende stekkers zijn. Vandaar mijn vraag:

Heeft er iemand een idee welke stekker er voor krachtstroom de standaard is in België? Ben ik veilig als ik het toestel van showtec koop of wordt in België toch een andere stekker meer gebruikt?

Ik ben geen technieker en heb een basisverstand van elektriciteit, maar zou gewoon graag een standaardtoestel (budget) kopen, waarmee ik dan gewoon uit de voeten kan...
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

CEE form stekkers zijn zo'n beetje de standaard in heel Europa. Uiteraard kom je soms ook oudere en exotische aansluitingen tegen, maar hier kan je altijd wel weer een verloopje voor maken of is vaak ook wel aanwezig op de locatie als daar regelmatig feesten worden gegeven.

In principe is voor jou een afgezekerd verloop van CEE 16A 3fase+nul+aarde voldoende, dan heb je namelijk 3 220V groepen van 16A. Wil je vast op de toekomst voorbereid zijn, koop een verloop van CEE 16A --> CEE32A en een gezekerd verloop van CEE 32A 3 fase+nul+aarde naar 6 groepen 220V/16A.

Maar in het techniek forum is zijn meerdere uitgebreide topics die over stroomverdelingen gaan, dus dat moeten we hier verder niet veranderen. Het korste antwoord op jou vraag moet luiden:

Ga voor CEE form met 3 fasen+nul+aarde.

(je hebt bijv. ook: CEE 3 fasen+aarde (4 pins zonder nul) of CEE fase+nul+aarde (3 pins dus))
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Even voor de duidelijkheid, het gaat in dit topic over 3 fase aansluitingen in Belgie.
      Mijn verzoek in deze is dan ook om inhoudelijk te reageren aangaande onze zuiderburen.
      Hier in nederland zijn wij bij mijn weten reeds over in een 400/230V systeem.
      Verder sluit ik mij helemaal aan bij bovenstaande reactie van kokkie.
      Last edited by Radar; 07-01-07, 00:50.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• jerre
        • Jun 2003
        • 286

hier in Belgie zijn we ook "al" over op 400/230 hoor , maar 'k begrijp je opmerking, hier en daar zijn d'r nog steden met 230/127, maar die beginnen stilleen zeldzaam te worden.

Als je met een kleine drive-inn show op pad gaat hier in belgie vind je praktisch altijd wel een standaard cee32 (5pins) in de zalen of een vyckier 32amp (fornuisstekker). Dus 8 kansen op 10 dat je het daar wel mee kan doen. Uitzondering bevistigd natuurlijk de regel zou Belgie het land nie tzijn van de uitzondeingen, maar om daarover op in te gaan kan je best eens eerst wat rondneuzen op het forum omdat het al verschillende keren voorbij gekomen is.
        Maw, die showtec kan je zeker en vast in belgie gebruiken.
        nu gij en dan ikke weer

Comment

• Timothy
          • Aug 2005
          • 175

Heb inderdaad al de topics op het forum doorgenomen, maar nooit werd er echt duidelijk gesteld waarmee je het beste af bent. Ik weet dat er driepins-, vierpins-, vijfpins- en Vynckier - en waarschijnlijk nog andere - stekkers de ronde doen, maar waar het mij over ging was:

Bestaat er een toestel dat - voor leken met een (te) zware licht- en geluidsinstallatie - het probleem van krachtstroom kan oplossen?
          M.a.w. ga ervan uit dat ik geen verloopstukken kan maken (momenteel toch niet), en dat ik krachtstroom af en toe ga nodig hebben om vooral het licht te voeden, wat raden jullie mij aan? Graag eventueel een linkje naar het toestel of de stekker? (bv. Showtec heeft drie krachtstroom-verdelers: 16 A - 32 A en 64 A dacht ik. Welke zou ik dan moeten nemen?) Of hebben andere fabrikanten ook een interessant toestel voor mij? (Betaalbaar en simpel? )

Ik heb er geen verstand van, dus ik ga zeker niet beginnen klooien om zelf iets in elkaar te gaan steken.

Alvast bedankt!

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

Een gouden tip:

Moest je ooit op locatie komen waar ze een eigen verdeler hebben staan, met ster/driehoek omschakeling(zo verdelers werken op 220/115, maar ook 400/230), meet dan eerst alles na, voordat je iets aansluit.

De kans dat die schakelaar net effe verkeerd staat is groot en dan zijn je spullen stuk.

Je komt het bijna nooit meer tegen wat ik hierboven beschrijf, maar een gewaarschuwd mens is er 2 waard.

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• J@N
              • Oct 2006
              • 26

Welke aansluiting je best kan nemen is moeilijk te zeggen want in sommige (kleinere) zalen zal je gewoonweg geen driefasige aansluitingen vinden en het kan (in België althans) nog regelmatig voorkomen dat je van die blauwe CEE stekkers tegenkomt (bv. 3 x 230V(+N)+PE). Of nog erger... 3 x 230V(+N)+PE maar op een rode CEE stekker !
              In deze gevallen zal het steeds behelpen blijven met wat er aanwezig is of, indien je er zelf geen verstand genoeg van hebt, beroep doen op iemand die je de nodige koppelstukken kan leveren om veilig om te zetten naar wat je nodig hebt.

Maar als ik dan moet kiezen uit de drie Showtec modellen (16, 32 of 63A) zou ik door eliminatie kiezen voor het 32A model omdat :
              - 16A/3-fasig je niets meer oplevert dan de 3 circuits waar je je nu al mee behelpt, dus geen uitbreidingsmogelijkheden meer
              - 63A/3-fasig minder vaak zal voorkomen in kleine of middelgrote zalen dan 32A en je nog niet zo snel 63A zal nodig hebben denk ik (hangt af van je uitbreidingsplannen natuurlijk )
              "Without music, life would be a mistake."

Comment

• Timothy
                • Aug 2005
                • 175

Bedankt voor jullie reacties!

Mij was het vooral om de stekker te doen. Ik heb eerlijk gezegd in de grote(re) zalen waar ik kom, nog niet echt op de krachtstroomstekkers gelet (ik zou ook het onderscheid niet kunnen maken), vandaar mijn vraag.

Ik zou inderdaad overwegen om zo'n Showtec-verdeler te kopen, maar dan liefst die welke ik kan gebruiken! :-)

Ik zal nog even te rade gaan bij mijn plaatselijke dealer en kennis. Misschien dat hij me over de schreef kan trekken voor dat of geenste model...

Comment

• Timothy
                  • Aug 2005
                  • 175

Nog extra vraagje:
                  Heb nu ondertussen een 32 A-krachtstroomverdeler (deze:Eurolite*SB-1100*- PLS Shop Sorry, maar vond hem nergens anders met specs...)
                  Heb dus voor de 32A versie gekozen. Deze voldoet ruim voor mijn toepassingen, maar ben sindsdien altijd op zoek naar de krachtstroom aansluitingen id buurt. De eerste die ik tegenkwam was in de sporthal bij ons (speel ook basketbal): 63A!
                  Mijn vraag is nu: Mag hetvolgende?
                  Ik ben zeker dat ik nooit meer dan 32 A nodig ga hebben, maar heb daar geen 32A stroomvoorziening. De verdeler is wel 32A afgezekerd (wel met doorlus, maar die wordt niet gebruikt!)
                  Mag ik verloopje maken van 63A naar 32A, zonder zekering? Ik ga nooit meer dan 32A trekken en ga slechts die aansluiting in de sporthal sporadisch nodig hebben. Normaal dient het afgezekerd te worden, maar kan het 'in de praktijk' ook zonder? (voor die eenmaal per jaar of zo? - ga hiervoor niet nog een 63Averdeler kopen)

Alvast bedankt voor jullie (officieuze) bevindingen.

Comment

• Timothy
                    • Aug 2005
                    • 175

Ik veronderstel toch dat de verdeler mooi is afgezekerd (heb hem nog niet in handen, binnen 2 dagen mag ik hem ophalen)
                    Het enige toestel dat op dat verloopje zou komen, zou inderdaad die verdeler zijn. Zal ook maar sporadisch gebeuren (indien 32A toevoer niet aanwezig is, maar wel 63A)...
                    Zal dat verloopje zeker met de nodige concentratie en testen maken! (en nog een second opinion vragen ook!) wees gerust...

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Originally posted by StijnS
                      Dit kan perfect.
                      Je moet er enkel op letten dat je 32A verdeelkast mooi is afgezekert, en dat je GEEN ongezekerde toestellen op dat 63->32 omvormertje hangt.
                      Natuurlijk ook op letten dat als je dat omvormertje zelf knutselt, dat je alles juist aansluit. Geen fase en massa omwisselen enzo...

HET KAN PERFECT MAAR MAG ABSOLUUT NIET!!!

De 32A stekkers zijn hier niet voor gemaakt en je kan met de door jou gekozen verdeelkast 2x 3x16A en nog 3x een losse 16A trekken, dus dan zit je al op 3x48A plus nog een ongezekerde doorlus 32A aansluiting (zie manual).
                      En boven de 5% overbelasting kunnen er rare dingen met die CEE form stekkers gaan gebeuren.
                      Tevens reist nu ook meteen de vraag of de ingebouwde aardlek een 40A of een 63A versie is, want een 40A versie werkt nu ook al niet veilig meer en wat gaat er gebeuren bij een kortsluiting in jou stroomverdeler, die je immers kan overbelasten. Ik denk dat die 630A kortsluitstroom (10x Inominaal voor een 63A automaat met C-karakteristiek) hele snode plannen heeft met dat kastje en die 2 meter kabel die eraan zit. JE HEBT TENSLOTTE JE VERLOOPJE DIRECT IN DE 63A AANSLUITING GEPRIKT EN DAARNA ZONDER EXTRA VERLENGKABEL JE KRACHTVERDELING AANGESLOTEN. Want heb je dat niet gedaan dan gaat het nog erger mis!!!

Zo tot zover mijn inhoudelijke reactie over de post van Stijn, sorry voor de hoofd- en dikgedrukte letters. En nu nog even over wat ik vind dat er met zulke posts moet gebeuren.

Dit soort posts zouden direct verwijderd moeten worden en is ook nog een goed voorbeeld van het misbruik van smileys, maar goed, dat was een ander topic.

Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Timothy
                        • Aug 2005
                        • 175

Dacht wel dat het niet mag, maar vroeg gewoon om, voor die uitzonderlijke keer dat ik 63A tegenkom, geen tweede toestel moet aanschaffen.
                        Met mijn installatie kom ik ZEKER toe met 32A en ik maak er steeds een erezaak van om niemand ongecontroleerd op mijn installatie te laten inprikken.
                        Dus zie niet onmiddellijk gevaar voor overbelasting van mijn toestel.

Het enige waar ik mij vragen over stelde was of mijn verdeler kon aangesloten worden op 63A, terwijl ik (steeds) minder dan 32A nodig heb... in een zaal waar geen 32A aansluiting voor handen is en wel een van 63A.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Nee dat kan dus niet op een legale manier, een ieder die dit wel adviseert moet zich diep gaan schamen!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

Oplossing:

63A male met een stukje 63A kabel gaat naar een kleine zekeringkast. In deze zekering kast monteer je een 63A rail-systeem. Zet nu nog 2 keer een 32A automaat in dat kastje. bedraad alles met de juiste draadsectie. De uitgang van de 32A automaten breng je naar 2 32A chassis delen vrouwelijke.

Het geheel kan je eventueel in een metalen doos monteren(AARDEN!!)

Je kan nu veilig 32A aftakken van een 63A wcd.

Dit kost natuurlijk meer, als zo een K*Tverloopje... maar is wel veilig.

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by kokkie
                              HET KAN PERFECT MAAR MAG ABSOLUUT NIET!!!

Zo tot zover mijn inhoudelijke reactie over de post van Stijn, sorry voor de hoofd- en dikgedrukte letters. En nu nog even over wat ik vind dat er met zulke posts moet gebeuren.
                              Dit soort posts zouden direct verwijderd moeten worden en is ook nog een goed voorbeeld van het misbruik van smileys, maar goed, dat was een ander topic.

volledig eens.

Comment

Working...