Aggregaat aarden op boot

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paulravensweerd
    • Apr 2007
    • 3

Aggregaat aarden op boot

We willen gaan varen met een muziekinstallatie aan boord. Als stroomvoorziening gebruiken we een aggregaat, moet ik deze aarden? Of loop ik dan de kans dat de boot onder stroom komt te staan en kan ik hem dus beter helemaal niet aarden en op hout of rubber zetten?
  • deurklink

Originally posted by paulravensweerd
    We willen gaan varen met een muziekinstallatie aan boord. Als stroomvoorziening gebruiken we een aggregaat, moet ik deze aarden? Of loop ik dan de kans dat de boot onder stroom komt te staan en kan ik hem dus beter helemaal niet aarden en op hout of rubber zetten?
    Nou ja je kan de aarde van je aggregraat aan de boot gooien ! (ook evt. trussconstructies aan je boot/direct aan het aggregraat aarden)

Zo deden wij dat ook met een aggregraat op een ponton de aardlek zal eruitschieten bij een lekspanning op je boot dan!
    Last edited by Guest; 26-04-07, 16:13.

Comment

• paulravensweerd
      • Apr 2007
      • 3

wat zijn trussconstructies? En wat als je geen aardlekschakelaar hebt, of zit die standaard op een aggregaat. Ik zet er waarschijnlijk ook nog een stabilisator tussen tegen spanningsverschillen, wellicht zit daar een aardlekschakelaar op.

Comment

• deurklink

Originally posted by paulravensweerd
        wat zijn trussconstructies? En wat als je geen aardlekschakelaar hebt, of zit die standaard op een aggregaat. Ik zet er waarschijnlijk ook nog een stabilisator tussen tegen spanningsverschillen, wellicht zit daar een aardlekschakelaar op.
        Als je niet weet hoe je met elektra moet omgaan beter iemand vragen die dat wel weet dan! En die er ook fysiek bij is! Of heb ik het nou verkeerd..!?

Comment

• LJKEVIN
          • Dec 2005
          • 426

Opzich heb je gelijk Deurklink,,,

Electriciteit kan levens gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je ermee om moet gaan!!

Bedenken wat een trussconstructie is dat kan iedereen,
          en al helemaal wel met google...

Kijk uit wat je doet, of laat je informeren door iemand die er ervaring mee heeft.
          Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

ik vind dit helemaal geen rare of exotische vraag.

Normaal gesproken hoef je ook geen technicus te zijn om een plaatje te draaien aan een aggregaat in een tuin of marktkraam. Dus om nu gelijk met antwoorden te gaan zwaaien alsof de vragensteller buiten zijn boekje gaat wanneer hij een simpele vraag in het newbie forum zet vind ik erg overtrokken. Ja zelfs flauw, want hij stelt een normale vraag waaruit blijkt dat hij JUIST niet gaat stunten!

En hoe er nu ineens trussconstructies bijkomen is geinig maar schept alleen verwarring bij de vragensteller. Dus het lijkt mij leuk als er gewoon eenduidige antwoorden komen! En niet méér vragen. stelletje neuroten

Voor je electriek is de boot in het water een grote massa/aarde.

Bij onweer in een boot met een houten mast en staaldraad als steundraden (verstaging) Is het dan ook zaak om een aarddraad of ketting naar het wateroppervlak te laten lopen en zo snel mogelijk naar de kant te varen

Met een aardpunt kun je bij een metalen boot dus gewoon een draad in het water hangen of dit ding aan een stuk kaal metaal vastzetten.
            lekker belangrijk!

Comment

• GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

Betreft het een stalen boot?
              Dan is het gemakkelijk, verbind het aardpunt van het aggregaat op een degelijke wijze hieraan.
              Truss e.d. staan waarschijnlijk al op de stalen vloer van de boot. Maar het is altijd goed deze extra te aarden.

Betreft het overwegend een houten boot of een geisoleerd dek:
              Verbind het aardpunt van het aggregaat met de truss en ook zomogelijk aan de massa van de boot.
              En eventueel andere grotere delen die door een defect onder spanning kunnen komen. (alleen als die niet geaard zijn via de netaansluitingen.)

Gaat de stroomvoorziening ook naar naastgelegen boten (bijv. prikkabel verlichting) dan moeten die boten op gelijke wijze worden verbonden met genoemd aardpunt.

De rest van de installatie is gelijk aan die zoals die in het theater wordt toegepast en voldoet reeds aan de eisen van een tijdelijke installatie en zijn dus voorzien van aardlekschakelaars e.d..

Deze situatie komt overeen met de installatie op de carnavalswagen.
              GvH-E

Comment

• deurklink

Originally posted by showband
                ik vind dit helemaal geen rare of exotische vraag.

Normaal gesproken hoef je ook geen technicus te zijn om een plaatje te draaien aan een aggregaat in een tuin of marktkraam. Dus om nu gelijk met antwoorden te gaan zwaaien alsof de vragensteller buiten zijn boekje gaat wanneer hij een simpele vraag in het newbie forum zet vind ik erg overtrokken. Ja zelfs flauw, want hij stelt een normale vraag waaruit blijkt dat hij JUIST niet gaat stunten!

En hoe er nu ineens trussconstructies bijkomen is geinig maar schept alleen verwarring bij de vragensteller. Dus het lijkt mij leuk als er gewoon eenduidige antwoorden komen! En niet méér vragen. stelletje neuroten

Voor je electriek is de boot in het water een grote massa/aarde.

Bij onweer in een boot met een houten mast en staaldraad als steundraden (verstaging) Is het dan ook zaak om een aarddraad of ketting naar het wateroppervlak te laten lopen en zo snel mogelijk naar de kant te varen

Met een aardpunt kun je bij een metalen boot dus gewoon een draad in het water hangen of dit ding aan een stuk kaal metaal vastzetten.
                Daarom vroeg ik ook of ik fout zat! Maar stel je een aggregraat van 500 kVa (overdreven ik weet het) voor, we weten immers niet over welk vermogen we het hier hebben dan heeft zelfs het aansluiten van zo'n aggregraat enigsinds kennis nodig van elektra! En als hij al niet weet of z'n aggregraat een aardlek heeft (waar "wij" wel van uitgaan) wie moet dat dan wel weten! Ik bedoel het blijft een pro forum met een newbies vraag. Een newbie stelt dan niet voor niets een vraag op een pro forum?!

En ik gaf ook bewust evt. truscontructies aan want je maakt wat mee he? quote (ook evt. trussconstructies aan je boot/direct aan het aggregraat aarden) Want vaak word er niet verder gekeken dan de neus lang is!

Dus nu was jij te snel met je reactie showband! Want ik heb hem aangegeven hoe je het moest oplossen en als dat niet voldoende was dan is dat niet mijn fout!
                Last edited by Guest; 27-04-07, 00:56.

Comment

• paulravensweerd
                  • Apr 2007
                  • 3

Bedankt voor al jullie goed gemeende reacties.
                  Het betreft een 2000 watt aggregaat zonder aardlek met daaraan een elektrische stabilisator en daar weer aan een versterker en 2 speakers 200 watt RMS. Dit alles staat op een stalen boot van ca. 7 meter. Verder geen constructies met elektriek.

Wat ik zover begrepen heb: gewoon aarden aan een stuk blank staal en een losse aardlek er nog tussen?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

RTFM...
                    Het is niet dat je vraag niet te beantwoorden is, maar de uitleg over hoe het aggregaat te installeren zal uiteuindelijk door de leverancier gegeven gaan worden.
                    De uitleg van showband klopt, het voorbehoud wat deurklink maakt ook...

Niemand verwacht de warmste maand van de eeuw, toch maken we die momenteel mee, of-te-wel: je blijft uitzonderingen houden. Er wordt niet iets gevaarlijks geadviseerd, beetje blijven nadenken allemaal!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

gezien het aggregaat, en de boot :

ZIE http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...tml#post454352

EN DAN VOORAL NAAR DE VAKMAN TOE GAAN

Comment

Working...