Electret headset voeden met fantoom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Electret headset voeden met fantoom?

Hallo,

Ik post dit maar even bij Newbies, omdat het niveau van de vraag niet echt heel professioneel is.

Ik zit met het volgende probleem: Voor een soort zelfbouw-intercomsysteem wil ik gebruik gaan maken van goedkope PC-headsetjes, en deze allemaal aan een mixer hangen (Yamaha MG16/6FX).

De koptelefoon aan de gang krijgen is geen probleem, maar de microfoontjes zijn Electret-microfoontjes, en deze hebben een voedingsspanning nodig van (bij mijn weten) tussen de 1,5 en 9 volt.
    Ik heb even mijn PC-geluidskaart gemeten, en deze geeft 5 volt tussen de sleeve en de ring (resp -2,5V en +2,5V gemeten vanaf de tip).

Nu is mijn vraag: hoe ga ik deze (zo mogelijk) aan de Yamaha hangen? Deze geeft een fantoomspanning van 48V, maar kunnen deze microfoontjes dat hebben, en kunnen ze er iets mee? Als ik een verloopje maak van XLR naar 3,5mm jack neem ik beetje aan dat de tip de GND moet zijn (omdat ik vanaf de tip een -2,5V en + 2,5V meet) maar daar kan ik natuurlijk ook naast zitten...

Ik hoop dat iemand mij een beetje verder kan helpen.
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Er zijn een aantal manieren, zal er ff 2 schetsen:

De quick-and-dirty...

Vanaf pen 2 van je XLR een weerstand van 47kOhm naar de tip van je 3.5mm
    Pen 3 en 1 van je XLR naar de sleeve van je mini-jack.

Op deze manier geef je wel voeding, maar werk je ongebalanceerd. (meestal gebruik je bij intercom-systemen lange kabels en is deze manier dus niet gewenst).

Een beter manier...

Dan werk je wel gebalanceerd, maakt een stabiele voeding van 12 volt, welke middels een weerstand van 2k2 op de tip van de jack gezet wordt.

De laatste heb ik nogal eens gebouwd en deze werkt prima. Als je een beetje creatief bent krijg je het net in een XLR.

Mocht je interesse hebben, dan heb ik ook wel het schema van een echte intercom (ASL-compatible).
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Hartstikke bedankt!

ASL-Compatible is ook wel handig... heb je ook een schema van de ASL-Voeding dan? Anders ben ik alsnog 230 euro kwijt voor een voeding. We willen uiteindelijk wel overstappen naar ASL, dus ASL-compatible packjes zijn wel erg praktisch dan, printje bakken kost me niks (alleen de lege printplaat, ontwikkelen kan ik zelf) en een behuizingkje scoren is ook niet zo moeilijk, dus het lijkt me wel een interessant project. Zou je dat op kunnen sturen of iets dergelijks?

Nog wel een vraagje... de headsets die ik heb hebben een stereo jackplugje voor de microfoon, dus zijn deze niet al gewoon gebalanceerd of iets in die trend?

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

De stereo jack heeft vaak de volgende pinout:

Tip: audio signaal
        Ring: voeding (via 2k2 weerstand)
        GND: ground

Soms zit het audio en de voeding gezamelijk op de tip, de ring wordt dan niet gebruikt. Dit is eenvoudig met een multimeter te beredeneren.

Mocht de tip en ring gescheiden gebruikt worden dan kun je de tip via een condensator (10u bijvoorbeeld) aan pen 2 hangen, terwijl de ring via een weerstand met pen 2 verbonden is.
        de gnd hang je dan aan pen 1 en 3 van de XLR.

Schema van comclone en voeding is te vinden op: ComClone2 (mocht je printen gaan etsen... misschien willen meer mensen een setje (jajajaja!))

Ik gebruik nu 2 posten welke in in een behuizing met rubber stootbeveiliging en riemclip gebouwd heb (behuizing, zie: http://www.farnell.com/datasheets/51832.pdf)
        Last edited by SoundOfSilence; 09-05-07, 14:04.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• edgard
          • Apr 2004
          • 33

Hallo,

ik heb ook die set van rcrowley gemaakt. ik heb metalen kastjes en clips van conrad gehaald. Systeem werkt goed alhoewel hij orgineel wat zacht was....

gr edgard

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by SoundOfSilence
            De stereo jack heeft vaak de volgende pinout:

Schema van comclone en voeding is te vinden op: ComClone2 (mocht je printen gaan etsen... misschien willen meer mensen een setje (jajajaja!))

Ik gebruik nu 2 posten welke in in een behuizing met rubber stootbeveiliging en riemclip gebouwd heb (behuizing, zie: http://www.farnell.com/datasheets/51832.pdf)
            Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik ben geinteresseerd in de behuizingen. Het pdfje maakt me niet veel wijzer. Heb je toevallig nog bestelnummers en/of een fotootje
            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by speakertech
              Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik ben geinteresseerd in de behuizingen. Het pdfje maakt me niet veel wijzer. Heb je toevallig nog bestelnummers en/of een fotootje
              Speakertech
              Fischer elektronik maakt ook dergelijke behuizingen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...