Kabels binden... De beste methode

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Kabels binden... De beste methode

Goedemorgen! Het is 13°C en het zonnetje piept mooi van achter de wolkjes. Tijd voor een leuke discussie!

Wat is de beste manier om je kabels samen te houden?
    Elastiek, knopen of klittenbandje? (Sorry voor de slechte kwaliteit, kan m'n goede camera niet vinden)
    Vooral die elastiekjes vind ik handig. Gaat snel, kost niet veel... Gewoon er aan denken om in je bak met kabels ook een potje met elastieken te stoppen.

Maar wat doen we dan met krachtstroomkabels? Oprollen en in een plooibox stoppen lukt nog met korte stukken (dit is 12M), maar voor langere stukken moet je creatievere oplossingen gaan zoeken. B.v. oprollen op de bovenkant van je stroomkast. (52M)

Hebben jullie nog andere methodes om kabels netjes op te rollen en weg te bergen?

Stijn
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Elastiek valt voor mij af, omdat dat spul vaak binnen de kortste tijd vergaat. Oftewel: om de kabel die al 6 maanden onderin de kist ligt hangt alleen nog maar een restje rubber.
    Ik gebruik een combinatie van knopen en klittenbandjes. Korte kabels (>2m) knoop ik, de rest krijgt een dwangbuis.
    Twee methodes die je nog vergeten bent zijn:
    - de T-fix (http://www.licht-geluid.nl/producten...LTADTFF10.html). Een moderne variant op het "belgisch plakband": een elastiekje met daaraan een stukje hout. Vanwege onhandelbaarheid door mij vervloekt.
    - Isolatieband: Gewoon een paar keer om je net opgerolde kabel draaien. Leuk is de meuk die na -nadat je het weer lossnijdt voor gebruik- steeds weer onder je zolen blijft plakken...

Groet, Rob.
    Last edited by keenoncoolstuff; 27-08-07, 10:19.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Voor geluid en licht... Jan willems en klittenband zijn allebei prima zolang de lengtes niet te lang worden.
      Voor kracht gebruik ik altijd ty-raps....prima, stevig en zo weer te verwijderen ( met kniptang....). Heb ook een tijdje van die hersluitbare kabelkandjes gebruikt maar vond het niet "je van het"...

Comment

• LJKEVIN
        • Dec 2005
        • 426

XLR, speakon, powercon, 230V gewoon met klittebandjes.
        Daarna op grote sorteren in de case.

Krachtkabels gewoon een bredere en langere klitteband.

langere lengtes krachtstroomkabels in 8-je draaien in een case.
        Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

signaal rollen en knoopje aan de male kant.
          speaker/stroom klitteband (wat vast zit aan 1 kant van de kabel)
          kracht tape (gaffa of plastic tape) / dik klitteband

een paar pakkisten laten maken en daar alles in vervoeren.

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

wij gebruiken ook meestal klitteband maar dan wel op de goede manier en dus niet zoals op die foto... (dus geen achtjes maar gewoon rond oprollen)

Voor de langere krachtkabels en andere dikke kabels gebruiken wij vaak
            een stuk VD-draad wat we aan de kabel laten zitten. kost "niets" en werkt goed en is opnieuw te gebruiken.

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Probleem met VD draad vind ik dat je gagarandeerd een keer een "jaap"in je hand hebt, mensen knipen ze kort af en dan krijg je lelijke stekels.

wij gebruiken overal klitteband voor, dat is verkrijgbaar ik heel wat maten en voldoet prima.
              lengtes boven 25 meter gaan met Jan-willempjes of zoals hier genoemd t-fix en krachtkabels 125 en 63 amp van langet dan 10 meter worden opgerold in stalen kratten welke met de heftruck vervoerbaar zijn of in kabelcases.

enige dat ik knoop zijn de eurosnoeren
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by martijn verkerk
                speaker/stroom klitteband (wat vast zit aan 1 kant van de kabel)
                En de klittenband ook aan de kant van het mannetje. Anders hangen de klitjes bij de mics etc. op het toneel en dat is niet mooi voor het oog.

Multi's en stroom, kortom dikke lange kabels in kist rollen.

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Signaal (XLR) kabels rollen we op (over- under) en de male kant heeft een klein klittenbandje 'Easywrap': http://www.maaselectro.nl/images/artikel/high/42141.jpg

Zwaardere kabels, (licht-)multi's, stroomkabels, krachtkabels enz. krijgen een klittenbandje met zo'n gespje: http://www.maaselectro.nl/images/artikel/high/42142.jpg

Zelf vind ik dit een ideale oplossing, kabels blijven op deze manier veel netter dan dat je ze knoopt of een stuk gaffa eromheen doet (je blijft altijd met lijmresten zitten). Tevens, als alle kabels standaard al voorzien zijn van een klittenbandje dan voorkom je ook dat mensen er toch gauw even een knoop in leggen omdat ze geen andere mogelijkheid voor handen hebben.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Funkmaster
                    • Dec 2004
                    • 204

Meestal ook een knoopje aan de male kant. Zeker als het rap moet gaan heb je snel een kabel los en geen extra rommel. Soms eens pvc tape er 1 maal rond. Houd het samen en is heel vlot los te trekken.

Stroom is met klitteband.
                    Speakon met pvc tape alsook krachtstroom. Een paar keer errond en klaar is klara.
                    It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• DJ nn
                      • Jun 2006
                      • 489

Hele korte kabeltjes (tot +/- 2m) knoopje, netjes oprollen en in appart "kistje".

Langere kabels met klitteband (met zo'n gespje en met ty-wrapje errond zodat ze blijven zitten)
                      De XLR's: altijd aan dezelfde kant, audio: male (micro-verhaaltje), DMX: female (terminator heeft geen binder nodig)

Lange kabels: stukje draad: meestal van die ijzertjes met plastik rond die rond stroomkabels van nieuwe toestellen hangen (als ze lang genoeg zijn)

Stroomkabels:
                      kort: stukje draad (wordt nog wel eens vervangen door klitteband)
                      lang: langer stukje draad (en word ook ooit eens vervangen)

grtzz DJ nn
                      ... the sound of silence...

Comment

• flash-a-new-generation
                        • Nov 2006
                        • 228

gewoon alles met kabelbandjes. signaal (xlr,speakon)/power en kracht. kost wel wat in het begin, maar dan heb je ook wat. ook makkelijk voor het licht, want je kunt zo alles mooi wegwerken in de truss.

mvg,

Pim
                        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Originally posted by DJ nn
                          (met zo'n gespje en met ty-wrapje errond zodat ze blijven zitten)
                          Als je die bandjes met gespje op de juiste manier bevestigd heb je geen ty-wrap nodig. Bij mij zitten die dingen muurvast, die verlies je echt zo maar niet. Maar goed dat is mijn ervaring.

Knopen in kabels leggen vind ik uit den boze. Vooral bij signaal kabels blijft de kabel in de vorm van de knoop staan (hoekig).

Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Speakertje
                            • Mar 2005
                            • 462

Ik gebruik eigenlijk helemaal geen touwtjes, klittenband, tape of iets dergelijks. Ik rol alles in een lus op en stop het van groot naar klein in een kist. Enige nadeel is dat je soms een tweede kabel mee de kist uit trekt en dus knopen veroorzaakt. Ik ben wel van plan om klittenband te gaan gebruiken. Kan je makkelijk loshalen, is sterk en je kan het terplaatse ook gebruiken om kabeltjes vast te zetten oid.
                            M.v.g. Sander
                            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Macsel
                              • Jul 2007
                              • 21

Handig: klittebandjes. Kleurcodes voor de lengtes. Makkelijk vissen in de kist.

Comment

Working...