tuin-verlengsnoer voor electriciteit als speakerkabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • postsuave
    • Sep 2006
    • 46

tuin-verlengsnoer voor electriciteit als speakerkabel

Weet er iemand of je een tuinverlengsnoer van 3*2.5 mag gebruiken als speakerkabel? zijn daar nadelen aan verbonden?

Kan je dan best 2 draden samen voor de + nemen en 1 voor de min of maakt dat niet uit?
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Gewoon de juiste kabel nemen!

Dit is natuurlijk een knakenzooi oplossing.
    SR20DET

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Onzin Freek, koper is en blijft gewoon koper.

Wat wel een verschil kan zijn is natuurlijk de flexibiliteit en de kwaliteit van de buitenmantel (net als de kleur ). Ook al vraag ik me af of je met een low-budget DAP speakerkabeltje veel beter af zou zijn.

Maar als dit gewoon nette zwarte kabel is kan dat best.
      Gewoon 2 draden aansluiten derde ongebruikt laten.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• janneman32
        • Dec 2005
        • 65

[quote=hugovanmeijeren;466185]Onzin Freek, koper is en blijft gewoon koper.

is dus niet helemaal waar...... speakerkabel (litze) heeft veel meer dunne draadjes dan een standaard 3 x 2,5. doordat elektriciteit niet door de kern van een koperdraadje gaat maar als het ware om het adertje vloeit heb je zo dus meer rendement uit een litze kabel. Wellicht ga je met budget speakers en in de meeste omstandigheden het verschil niet horen. Ik heb zelf wel voor de duurdere kabel gekozen omdat deze ook nog eens 4 x 2,5 zijn dus erg handig als je top en sub door een speakon 4 wilt sturen.

greetzzz, Jan

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Onderwerp even verplaatst naar Newbies, zijn weinig mensen met een professionele instelling die met een knaloranje kabel en een heggeschaar gespot willen worden op klus...
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by janneman32

is dus niet helemaal waar...... speakerkabel (litze) heeft veel meer dunne draadjes dan een standaard 3 x 2,5. doordat elektriciteit niet door de kern van een koperdraadje gaat maar als het ware om het adertje vloeit heb je zo dus meer rendement uit een litze kabel. Wellicht ga je met budget speakers en in de meeste omstandigheden het verschil niet horen. Ik heb zelf wel voor de duurdere kabel gekozen omdat deze ook nog eens 4 x 2,5 zijn dus erg handig als je top en sub door een speakon 4 wilt sturen.

greetzzz, Jan
            het skin effect is frequentie-afhankelijk, en komt pas in de mega-hertzen goed tot uitdrukking...

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

't is geen zicht maar technisch wel perfect mogelijk... over dat skin effect: komt bij elke frequentie tot uitdrukking maar is tot enkele 10-tallen KHz voor onze toepassingen gewoon te verwaarlozen. Beste bewijs is daarbij zeker die HiFi blindtest onder freaks waar ze verschillende onbetaalbaar dure hifi LS-kabels testten en ook standaard VOB (de stijve monoaderige koperdraad voor elektrische installaties) en waarbij die VOB nog met een tweede of een derde plaats ging lopen ook!!
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

Originally posted by laserguy
                't is geen zicht maar technisch wel perfect mogelijk...
                je hebt ook donker groen (bijna zwarte kabel) dus even goed zoeken,
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Heb hier voor budget-verkuur klussen heel wat speakon kabel liggen die gemaakt zijn van 3x2,5 mm2 haspels.
                  wanneer je haspel op 20 meter tussen een deur zit en je hem moet afknippen houd je dus 19 meter en 98 cm goede kabel over, hievan kan je best speakerkabel maken wanneer je voldoende verlengkabel op stock hebt liggen.
                  geen enkel probleem dus, wel netjes de pluggen eraan zetten, verder vindt ik dat kabel zwart hoort te zijn, maar dat moet je zelf weten.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• LJY
                    • Jun 2007
                    • 20

Is het mogelijk of totaal niet aan te raden
                    om stukjes VOB draad te gebruiken om 2 speakons NL4's
                    imet elkaar te verbinden in een speaker?

Comment

• StijnS
                      • Sep 2006
                      • 173

Originally posted by moderator
                      Onderwerp even verplaatst naar Newbies, zijn weinig mensen met een professionele instelling die met een knaloranje kabel en een heggeschaar gespot willen worden op klus...
                      Mwa, wat je met een spuitbus zwarte verf toch niet allemaal voor mekaar krijgt...

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Originally posted by StijnS
                        Mwa, wat je met een spuitbus zwarte verf toch niet allemaal voor mekaar krijgt...
                        ... kan me niet voorstellen dat dat goedkoper / eenvoudiger is ...
                        Ieder zijn hobby
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• postsuave
                          • Sep 2006
                          • 46

bedankt allemaal voor de reacties.
                          Ik begrijp dat het kwalitatief geen probleem is, enkel estetisch een beetje amateuristisch.

De reden van mijn post was eigenlijk omdat ik zo'n tuinsnoer heb liggen waarvan de stekkers kapot zijn... en vermits ik met verschillende speakersetjes werk (natuurlijk sommigen xlr, sommigen jack en sommigen speakon) kan ik nog wel een extra kabelsetje gebruiken...

Maar dan heb ik nog een vraagje: tot hoeveel watt ongeveer kan je een signaalkabel gebruiken om een speaker te sturen (bvb een gitaarkabel jack-jack) > ik heb dit eens geprobeerd voor een monitor van 150w maar vind dat het laag dan niet goed doorkomt. Ik weet dat het af te raden is, maar soms kan het handig zijn om een reeds versterkt monitorsignaal door een multikabel naar het podium te jagen (bvb bij te weinig elektrische voorziening op podium)

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Originally posted by postsuave
                            soms kan het handig zijn om een reeds versterkt monitorsignaal door een multikabel naar het podium te jagen (bvb bij te weinig elektrische voorziening op podium)
                            ... lijkt me verre van handig, ipv een LS kabel te gebruiken ga je er een compleet ongeschikte kabel voor gebruiken ... da's vragen om problemen, zeker met een multi (zo'n 40V / 10A die op 1mm afstand naast een pakweg 100mV mic signaal ligt te schreeuwen) da's een volstrekt onzinnig idee

Niets aan te raden dus, gewoon absoluut NIET doen.

Groeten !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• DJ nn
                              • Jun 2006
                              • 489

Als je stekker stuk zijn koop je toch gewoon nieuwe stekkers en vijs je die erop ? Dan heb je weer een tuinkabel en niemand kijkt raar naar je LSkabel...

Als je echt extra setje wil, koop een aantal meter zwarte kabel (desnoods gewoon) en maak daar jou "setje" van.

Is het ook niet handiger om voor alles eenzelfde kabel te maken met voor iedere speaker een eigen verloopje van "jou standaard" naar de ingang van je speaker?

[Totale-onzin]
                              Voor die standaard kan je desnoods een gewone shucko gebruiken!
                              Verlengingen zijn makkelijk te krijgen is alle kleuren!
                              Aftakking nodig?-> Verdeelblokje en gaan...
                              [/Totale-onzin]

grtzz DJ nn
                              ... the sound of silence...

Comment

Working...