Vraag over ophanging scanners / colorchangers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laurenss
    • Oct 2007
    • 21

Vraag over ophanging scanners / colorchangers

Beste mensen,

Ik ben een redelijke beginner in de lichtwereld dus excuseer mij als mijn vraag(en) wat laagdrempelig overkomen

Voor een amateur bandje ben ik wat leuke budget lichten aan het zoeken/kopen. Momenteel hebben we alleen 2 t-bars met 4 PAR-56 lampen, bestuurd door iemand achter in de zaal met een DMX controller.

Omdat 8 stuks PAR lampen redelijk basic zijn, heb ik inmiddels 2 stuks HQ Power Exciter MSD250 scanners en 2 stuks Eurolite TC-250 MSD250 colorchangers gekocht en een Z300 fazer met JEM ZR-mix. De scanners en colorchangers gaan bediend worden doormiddel van een DMX-USB dongle en een laptop (op aanraden van de verkoper, want volgens hem kan je daar meer mee bereiken dan met een basic DMX controllerpaneel, en dat kan ik me verder ook wel indenken).

Inmiddels ben ik wel redelijk thuis in het DMX protocol en de werking/instellingen daar van. (ben software programmeur van beroep).

Echter qua praktijk heb ik weinig ervaring. Nu ben ik het een en ander over de juiste ophanging aan het nadenken (heel verhaal, nu eindelijk mijn vraag):

Het kopen van een truss is geen probleem, het vervoeren echter wel. Ik ben in het bezit van een normale personenauto waar ik de lichtspullen mee vervoer naar optredens, naast m'n elec. piano en synthesizermodules (ben zelf toetsenist). Volle bak al dus.

Is het mogelijk om normale statieven te gebruiken om de scanners op te hangen? evt. met een T-bar waar dan (ivm met het evenwicht) de scanner in het midden hangt en de colorchanger aan de zijkant? (beetje creatieve gedachte dus)

Waarschijnlijk moet ik dan ook safety's gebruiken? (het bestaan van safety's vond ik al op dit forum, want ik zat er zelf ook al mee wat er zou gebeuren als een beugel zou afbreken tijdens gebruik).

Of is dit een raar idee en het gebruik van een truss echt nodig?

Ik hoop dat iemand mij daar advies over kan geven. Bedankt alvast!
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Dit is zeker geen raar idee, juist het idee van een goed denkende man of vrouw
    (Wind-up)statieven worden (heel) veel gebruikt, ook op de grote producties.
    Zelf raad ik dan wel een wind-up statief aan, voor jullie toepassing is een Showtec Wind-Up driepoot (te vinden in de shop) al voldoende. Dacht iets van 90 euro per stuk. Deze zijn te krijgen in de TV-Adapter (SPIGOT) versie en eentje met een T-bar. Laatste zou voor jou voldoende moeten zijn. Inderdaad de balans zoeken op de t-bar, ookal denk ik dat je met de scanner en de colorchanger niet zoveel last gaat krijgen (zijn bijde redelijk zwaar). Safety's gebruiken moet altijd bij fixtures die maar 1 ophangpunt hebben (ookal doe ik het ook niet altijd als ik fixtures op statief zet!)

Héhé eindelijk geen truss
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 26-11-07, 16:21.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

Een truss is helemaal geen noodzaak...
      Je kan perfect 1 of 2 statieven kopen met een buis en een peen.

het nut van die T-bar zie ik niet aangezien een T-bar in mijn begrippen een dimmer is die je mee de hoogte instuurt waardoor je geen multies moet trekken enzo...

persoonlijk zou ik voor 2 statieven gaan dan kan je ze wat uiteen zetten en dergelijken meer...

dus:
      -statief (dat ken je wel)
      -peen (Doughty 50mm Half Coupler, 500kg met spigot 29 mm)
      -buisje (Tube)

en dan natuurlijk voeding geven en dmx en dan zou dat moeten werken

(ben er trouwens wel niet mee eens dat een pc meer voordelen heeft als een lichttafel maar dat is een andere discussie en voor jou zal dit hier de makkelijkste/goedkoopste EN beste oplossing zijn!)
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Funmaker: jij bedoeld een Dimmerbar (T4 / T6). Een T-bar is een metalen balk met 4, 6 of 8 bouten erin om fixtures aan op te hangen. Uiteraad is een T-bar ook leverbaar met shucko's en dergelijk
        Jou methode is ook mogelijk, maar ik zie daarin vooral hogere aanschafkosten...

Zoals ik zal zei: ik zal zeker gaan voor wind-ups. In je eentje makkelijk op te bouwen (heb al wel eens een tripot met 20 kg omhoog proberen te sjorren, handen waren behoorlijk ontveld na afloop...)
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• LJ_jacob
          • Aug 2003
          • 293

om hier even in te haken, hoe safet men hier? want mocht de haak breken, dan kan de safety toch ook altijd nog van de T-bar af schuiven??? Hoe doen jullie dit?

gr
          Jacob
          mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Originally posted by LJ_jacob
            om hier even in te haken, hoe safet men hier? want mocht de haak breken, dan kan de safety toch ook altijd nog van de T-bar af schuiven??? Hoe doen jullie dit?

gr
            Jacob
            Hier heb je een sterk punt, nooit echt bij stil gestaan eigenlijk, omdat aan onze barren altijd nog 2 vliegogen aan het einde zitten (en de safety's daar dus binnen liggen)
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

T-bar is niets anders dan T-buis.

Een ronde of vierkante buis die in het midden ergens in geklikt kan worden, in T-vorm dus.
              Dat daar ook dimmers ingebouwd kunnen worden is weer wat anders...

Om eerlijk te zijn durf ik de safety's bij een fixture die aan een T-bar op statief hangt wel eens weg te laten. Een statief gaat over het algemeen toch niet zo hoog, en er staan in principe geen mensen onder...

Als de bevestiging van je fixture het begeeft zit de kans er ook nog eens goed in dat A. de safety gewoon meeschuift en het ding alsnog valt (je zou hem ergens omheen kunnen wikkelen ok) en B. dat het statief zo in onbalans raakt dat het hele ding in het publiek omvalt...

Ik denk dat als je de bevestiging goed controleerd, er eigenlijk weinig kan misgaan...

Statieven zijn dan een prima oplossing, mits er ruimte voor is en ze stevig staan.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...