starten als DJ met 14 jaar oud

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick1993
    • Nov 2007
    • 209

starten als DJ met 14 jaar oud

Mijn vraag is simpel, hoe moet je beginnen? Maar op dit forum zijn zoveel mensen die allemaal andere dingen zeggen dat ik het niet meer weet. Ik ben nu 14 en ik wil wat spullen gaan aanschaffen (ik heb nog niet zo heel veel, bijna niets wat geschikt is voor echt draaien, veel van dat oude spul; zo'n set met platenspeler enzo en ik heb een marquant MDJ01 en nog een skytronic microfoon (in zo'n koffertje)), maar ja, dat kan ik wel aanschaffen). Daarna wil ik op feesten gaan draaien (eerst bij familie enzo). Maar als je dan af en toe op grotere feesten draait en je verdient er nog niet zoveel mee, moet je dan wel BTW enzo gaan vragen en lid worden van die bumasterma muziekrechten. Maar ja, dit zijn veel kosten per jaar (alleen dat bumasterma gedoe al 125 euro per jaar) als je maar af en toe een klus hebt. Ik vind het gewoon leuk om te doen en het is helemaal leuk als je er wat mee verdient, maar ik wil geen dikke verlies draaien! Dus gewoon hoe moet je beginnen? En hoeveel moet je ongeveer investeren? Kunnen jullie me ook tips geven welke merken / dingen goed zijn? Hieronder wat ik van plan ben aan te schaffen, van het geluid ben ik nog niet helemaal uit welke dingen nou goed zijn (ik heb niet zo'n heel groot budget)

GELUID
    -versterker (hoeveel watt heb je ongeveer nodig?), is zo'n skytronic XXL goed?
    -2 boxen (+statieven), zijn DAP P 15 boxen goed (wordt wel vaak gezegd)?
    -mengpaneeltje (voorkeur behringen xenyx)
    (in het begin wil ik nog eerst mijn marquant MDJ01 als dubbele cd speler gebruiken, als ik een paar keer gedraaid heb wil ik wel een betere kopen)

LICHT
    ik ben van plan een scanmaster 2 MKII van showtec te kopen en 4 ledparren 56.

GEAR
    Ik wil eerst zelf nog van MDF platen een flightcase in elkaar bouwen, later als ik wat vaker gedraaid heb wel een echte flightcase gebruiken
    Last edited by rick1993; 27-02-08, 09:35.
    licht dat licht mij wel
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

wat is je budget ongeveer?
    En waarom licht aanschaffen als je toch dj wilt worden....
    Ik zou het licht gewoon huren als je het een keertje nodig hebt

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

ikzelf heb ook geen eigen materiaal..

wanneer ik een grotere klus had ( samen met een maat van me)

dan huurden we het materiaal bij een in de buurtzittend bedrijf (inferno sneek)

ik zou zeggen.. probeer toch zoveel mogelijk bekende merken te gebruiken aan materiaal..

puur omdat als je straks vaker weggaat.. je dan alles weer zou moeten vervangen als je allemaal troep als dap & skytec hebt!..

dat is mijn mening tenminste..
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Of ik word echt oud of ik heb vijf minuten geleden hetzelfde gelezen... alleen de reacties waren anders en uitgebreider... zou de TS misschien twee topics geopend hebben
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• PeterZwart
          • Jan 2008
          • 402

en ik dacht net ook al gek te worden!
          want ik dacht dat ik had gereageert op dat topic , maar zag mijn reactie niet meer staan?

*kan er wel om lachen*
          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• DJ-sjaakie
            • May 2007
            • 62

als ik dat zo hoor zou ik ook even 2e hands kijken. (marktplaats,ebay)

kun je misschien wel voor wat meer beter spullen krijgen.

die ledparren lijken mij niet geschikt voor feetjes.(ik denk dat ze beter zijn voor bandjes) daarom zou ik 4 parren van 300 watt aangschaffen.

zelf ben ik ook begonnen met hq power en oud cd spelertje. maar Je breid vanzelf uit.
            praat eens met je plaatselijke kroeg baas(vraag of je daar mag draaien.)

of misschien ken je iemand die DJ is.

nou suc6 ermee

greetz

DJ-distoration
            draaien is mijn hobby

Comment

• dingkie
              • Jan 2008
              • 10

Hoihoi!

Ik organiseer (al dan niet in opdracht) regelmatig feesten met een maatje van me. Hij is DJ, en doet lekker z'n ding. Heeft altijd op z'n slaapkamertje ervaring opgedaan en is van tijd tot tijd naar buiten getreden en voor zaaltjes gaan staan. Ik begon met simpele goedkopere lichteffecten, waar overigens niets maar dan ook echt niets mee mis is want ik heb ze nog steeds , en ben ook van tijd tot tijd duurdere effecten gaan aanschaffen.

Ik ben geen LJ, daarvoor heb ik gewoon bij lange na de ervaring nog niet, maar ik heb affiniteit en de interesse om zoveel mogelijk te leren.

En dat laatste is de basis ook van jouw vooruitgang.

Persoonlijk vind ik dat je helemaal nog niet druk moet maken over kvk en btw. Ik denk dat dat ter zijne tijd komt, als je echt dingen grootser gaat aanpakken.

Je zegt zelf er net in te stappen, of te willen stappen. Zoals ik al schreef mijn ding is licht, en niet muziek. Dus ik kan je helaas geen advies geven kwa apparatuur.

Wel vind ik dat je je niet gek moet laten maken door mensen die jouw spullen troep vinden en dure merken top vinden. Het is nog altijd de persoon achter de apparatuur die het belangrijkste uitmaakt. En je oefent, houd feestjes, eventueel verdien je er wat centen mee, spaart ervan, en kan dan steeds je equipment upgraden.

Het is een dure hobby maar je hoeft t nooit in 1x uit te geven. Bouw je ervaring op, bouw je spullen op. En maak je (nog even) niet druk om de zakelijke kanten. Dat komt wel.

Misschien heb je er wat aan misschien niet, maar dit is mijn visie. Als je maar weet dat je op budgetspullen ook je ding kan doen, en kan groeien!

groetjes
              dingkie

Comment

• Dj Em
                • Jan 2010
                • 1

Hoe word ik een goede DJ

Hallo,

Ik ben 14 en wil een goede dj worden. Waar en Hoe kan ik het beste beginnen ? Ik heb zelf thuis al een paar nummers gemixt , bestaande nummers heb ik doorelkaar gemixt. Hoe moet ik nu verder dat is mijn vraag. Want als DJ kan je ook eigen beats maken dat wil ik ook nog kunnen. Misschien kunnen jullie me zeggen welke programma's ik het beste kan gebruiken.
                Alvast bedankt.

Gr. Dj Em

M'n Email is Emre-the-best@hotmail.com

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

zijn eigenlijk 2 soorten DJ's:
                  - live DJ's (mixen op feesten de platen aan elkaar)
                  - producing DJ's (maken vaak met behulp van de computer eigen tracks/beats)

Over producing weet ik niet zoveel, behalve dat je een redelijk muzikale kennis en feeling nodig hebt.

Als je als live DJ aan de slag wil zou ik zeker als je nog jong bent beginnen met een mooi setje CD-spelers. Het hoeft dan echt niet zo duur te zijn, als je maar een pitch control en jog-wheel hebt. Dan ga je (in het begin indien aanwezig) met een beatcounter (vaak met tap-functie op de BPM-toets) de tracks gelijk mixen en ze over laten lopen. Als je hiermee voldoende geoefend hebt dat dit altijd soepel loopt kan je als "goede" dj aan de slag.
                  Let natuurlijk wel altijd op dat je gevarieerd genoeg draait en nummers die je over laat lopen wel "enigszins" bij elkaar passen.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Beatmixen en alles wat daarbij komt kijken is van ondergeschikt belang (tenzij je techno oid draait), je muziekkeuze is veel belangrijker.
                    Je publiek heeft een goede avond als jij de juiste nummers uitkiest. Dat je er soms naast zit met de beat of last beat -> first beat mixt (nummer 2 zo starten dat de eerste beat samen valt met de laatste beat van nummer 1) maakt niet heel erg veel uit.

Daarnaast moet je kijken hoe je wilt gaan draaien. Vinyl of CD's vragen, zeker op het gebied van mixen, een goede basis, redelijke apparatuur (je komt er niet makkelijk zonder seamless loop op je CD speler, wat anti-shock impliceert => aanschafprijs dus hoger).
                    Draaien via een laptop/pc met fatsoenlijke software geeft je de mogelijkheid om meer met het creatieve proces bezig te zijn omdat je beats gelijk leggen met een klikje is gedaan, maar software is doorgaans ook een redelijke investering, denk bijvoorbeeld aan Virtual DJ.

Zelf ben ik ooit begonnen met CD's, later overgestapt naar Virtual DJ. Het beatmixen is een stuk makkelijker, meer tijd voor leuke loopjes en combi's bedenken en voorbereiden, maar je kunde gaat wel snel achteruit. Ik ben dan ook van mening dat je niet moet gaan beatmixen met software als je het niet ook echt kan, met CD's dus. Je laptop zou eens crashen... sta je raar te kijken
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Ben het hier helemaal mee eens, als DJ moet je je publiek vermaken, niet laten zien hoe goed jij 2 hardcoreplaten aan elkaar kan mixen op een bruiloft van 2 soulliefhebbers...

En als je laptop crasht heb je toch een dubbel cd speler in je rackje als backup? (wel eens meegemaakt bij een conculega, die had gelukkig wel een dubbel cd spelertje mee)

Daan
                      Last edited by moderator; 24-01-10, 14:39. Reason: zinlooskwooten.nl
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Dj Da-Voezzz
                        • Jul 2010
                        • 1

Ik zal wel even een leuk lijstje voor je maken maar dan moet ik wel echt weten wat je budget is...
                        Daarna kunnen we verder kijken. Ben zelf ook dj en ook beginnend dus weet wel ongeveer wat je moet/kan aanschaffen

Comment

• Back on Track
                          • Jun 2009
                          • 227

bedankt voor het reageren op een topic van een half jaar geleden

Modje ik wil een slotje!
                          BACK ON TRACK DJ

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

doe es ff lekker relaxed!
                            On topic reacties graag, blaten om een slotje is net zo zinloos als een half jaar later iets toezeggen ( niet lullen, gewoon doen!)
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...