Kunnen speakers tegen water???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bar
    • Dec 2007
    • 10

Kunnen speakers tegen water???

Hallo,

Misschien een hele rare vraag maar ik kom er als volgt op. Een groep heeft gevraagd om tijdens carnaval (met de optocht) mijn speakers te gebruiken.
    Dit zijn 2x de Behringer 1520X. Ik heb er geen problemen mee maar vraag me af of het slecht is voor de boxen als ze nat worden door de regen.

Dus vandaar mijn vraag. Weet iemand hier het antwoord op?

alvast bedankt!!!
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

De conus van luidsprekers wordt doorgaans gemaakt van papier (karton). Ergo: Helaas :-(

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

(Bedenk dat vaak al zand in de speaker zit..)
      Water veroorzaakt de volgende schade:

1) De kombinatie zand-water maakt dat het zand als cement opdroogd. Hierdoor wordt de spoel vastgezet en trekt zichzelf kapot zodra er spanning opgezet wordt.
      2) Water veroorzaakt corrosie. Corrosie kan tegen het membraan komen en het geluid vervormen.
      3) Water tast de lijmverbindingen aan. De spoel laat hierdoor los van het membraan en vervomd of in het ergste geval geeft het helemaal geen geluid meer.
      Last edited by geenstijl21; 23-01-08, 14:50.
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

Je hebt wel weerbestendige (pa)speakers hoor. Dan is de Conus van kunststof gemaakt en de kast verder (spat)waterdicht. EV heeft van een aantal modellen een waterdichte versie. Dan zou ik die gewoon huren.

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

Originally posted by Lennartsound
          Je hebt wel weerbestendige (pa)speakers hoor. Dan is de Conus van kunststof gemaakt en de kast verder (spat)waterdicht. EV heeft van een aantal modellen een waterdichte versie. Dan zou ik die gewoon huren.
          Een misschien iets goedkopere oplossing is heel dun landbouwplastic of iets dergelijks ervoor maken. Gaat wel ten koste van je geluid... maar het is in ieder geval waterdicht.

Mocht het mooi weer worden kun je altijd het plastic verwijderen..
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

wat dacht je van een paar mooie vuilniszakken beetje hoog erbij en je kan feesten
            leg een rolletje vuilniszakken in de wagen als het gaat regenen zakkie eroverheen beetje gaffa om het op z'n plek te houden....
            beetje vocht aan de buitenzijde van de kast niet echt probleem gaat het echt regenen vind geen enkele speaker dit leuk..

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by bar
              Hallo,

Misschien een hele rare vraag maar ik kom er als volgt op. Een groep heeft gevraagd om tijdens carnaval (met de optocht) mijn speakers te gebruiken.
              Dit zijn 2x de Behringer 1520X. Ik heb er geen problemen mee maar vraag me af of het slecht is voor de boxen als ze nat worden door de regen.

Dus vandaar mijn vraag. Weet iemand hier het antwoord op?

alvast bedankt!!!
              Je bent er zelf dus niet bij als je speakers gebruikt worden? Hoe goed ken je deze mensen en hoe goed zullen ze voor je spullen zorgen?

Kijk, als je het allemaal een beetje in de gaten houdt en het zeil eroverheen trekt als het begint te regenen, dan zal het allemaal wel los lopen... maar je moet er wel gewoon op letten. Als je je spullen dan mee geeft aan anderen en die letten er vervolgens niet goed genoeg op, met natte speakers en evt. schade tot gevolg... tsja... dat wil je niet. Inhuren van kastjes die wel tegen een spatje water kunnen is niet heel duur (hoewel je een paar dagen voor carnaval goed zult moeten zoeken om er nog een paar uit te kunnen halen) en bespaart je allicht een hoop miserie.

Adios
              Last edited by berolios; 23-01-08, 22:14.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

jah je kan de kasten ook gewoon inpakken van alle kanten en aleen een stukje zeil oprollen aan de voorkant en mocht het gaan plensen hoef je het aleen maar naar beneden te klappen en mischien vast te tapen...

vooral voor carnaval lijkt me dat het niet als een hifi instalatie hoeft te klinken

joh en je moet maar zo denken "het meeste valt ernaast"

Comment

• StijnS
                  • Sep 2006
                  • 173

Je kunt ook speciale hoezen aanschaffen voor over je luidsprekers te trekken... Voor over mijn Stageline toppen heb ik zulke hoezen. Zijn redelijk goed weerbestendig, maar het geluid wat er nog uit komt is niet echt meer behoorlijk te noemen, maar in ieder geval al beter dan met een vuilniszak.
                  Nog een voordeel van deze hoezen is dat ze je speakers lichtjes beschermen (tegen krassen etc) tijdens transport.

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

Wat wij hier hebben is de speakerkasten die voor zulk werk wel eens worden ingezet voorzien van speakerschuim aan de voorkant. vervolgens worden ze iets voorover geplaatst en dan moet het toch behoorlijk gaan hozen wil het nog erg nat worden.
                    uiteraard zijn dit geen zondagse speakerstack's, maar wat oudere sets die puur hiervoor worden ingezet.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

die tehringer kan overal tegen...vooral tegen water en stof

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Verhuren met carnaval: dan doe je er het plastic VOOR de rit en ZELF op! Carnavalisten hun hersenen drijven zo in de alcohol dat zij daar echt NIET op gaan letten. Dus neem je voorzorgen!!
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ikweetvannix
                          • Oct 2006
                          • 66

Ik heb ooit (lang geleden) twee oude DAP krengen gehad (van die 2x 15" dj-range lijkkisten met tapijt bekleed), die bij studentenfeesten de meest verschrikkelijke situaties meegemaakt hebben, waarbij de onderste speakers soms 5 cm in het bier stond (vraag me niet hoe het kon, maar je stond daar echt tot je enkels in de drek op sommige plaatsen), en ze klonken daarna niet beroerder dan ervoor... Heb ze verkocht aan één of ander kereltje voor een paar tientjes, en die mishandelt ze nu nog steeds. Je kunt zeggen wat je wil van die DAP ellende, maar ze zijn op deze manier niet stuk te krijgen
                          "Speakons in je oren..."

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

Hahah die Dj range in ieder geval niet.
                            erger dan die al zijn ga je ze niet krijgen tenzij je de speaker eruit haalt.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Edje
                              • Jan 2008
                              • 29

volgens mij bestaan er toch van die speciale hoezen voor over de speakers heen(?) oftewel heb er wel eens een collega over gehoord
                              het feest begint pas, als de show afgelopen is.

Comment

Working...