Verschillende Truss Soorten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ OELIE
    • Apr 2003
    • 49

Verschillende Truss Soorten

Het zal vast wel ergens vermeld staan maar na lang zoeken heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord gevonden wat het verschil is tussen de vele verschillende soorten truss die in vele webshops wordt aangeboden.

Ik ben zelf op zoek naar wat stukjes driehoek truss, maar nou staat er bij de Alulite/Showtec trussen vermeld de types PT30, FT30 en GT30
    Met allemaal dezelfde prijzen en specificaties en nergens wat het verschil hier nou tussen is.

Iemand die het wel duidelijk kan uitleggen?
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Ieder merk heeft zijn eigen soorten truss en heeft daar zelf weer een aantal naampjes aan verbonden. Tegenwoordig zie je ook steeds meer budgetmerken die truss op de markt brengen (zoals Showtec/AluLite dus).

Waar je vooral op moet letten is de sterkte van de truss. Kan het jouw gewenste overspanning maken en hoeveel gewicht kun je er dan nog aanhangen? Iedere fabrikant hoort hier tabellen voor te verschaffen, maar helaas is dat bij de B-merken soms moeilijk te vinden. Wil je veilig zitten? Dan is Prolyte een hele goede keuze: op hun site is alle informatie te vinden en het is (geloof ik) het meest verkochte merk wereldwijd, dus als je ooit een extra stukje nodig hebt, is dat vrijwel overal bij te huren.

Om terug te gaan naar die trusstypen die je daar specifiek hebt opgesomd: ze eindigen allemaal met "30", dus dat zal wel betekenen dat de 'hoofdbuizen' 30mm diameter zijn. De PT, FT en GT zullen dan waarschijnlijk aangeven hoe dik de alumiumwand is. Helaas is Highlite hier niet heel erg duidelijk (ik kon het in ieder geval zo snel niet vinden), daarom liever op safe spelen en voor een vertrouwd merk kiezen.

Comment

• DJ OELIE
      • Apr 2003
      • 49

De dikte van de hoofdbuizen is 50x2mm, de 30 staat voor de afstand tussen de hoofdbuizen in.

In de Highlite catalogus staan de specificaties van de PT30, FT30 en GT30 wel allemaal vermeld en zijn onderling precies hetzelfde aan elkaar
      Last edited by DJ OELIE; 09-03-08, 15:40.

Comment

• luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

30 staat idd voor de buisafstand, de diameter van de hoofdbuizen is idd 50mm (en zijn 2mm dik).
        De door jou genoemde afkortingen slaan op het type koppelingen die gebruikt worden:
        Prolyte compatible
        Eurotruss compatible
        Global-Truss compatible

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

Prolyte compatible
          Eurotruss compatible
          Global-Truss compatible

jah en als je truss gaat mixen kloppen de berekeningen volgens de fabrikant niet meer en kan je niet je constructies berekenen en ben je eigenlijk niet save bezig...

iig dat is mijn conclusie die ik uit het rigging forum haal...

ik durf daar de woorden "compatible truss " niet in me mond te nemen

koop gewoon prolite en ben je van al het geleuter af....ook makklijk bij te huren

Comment

• luc2366
            • Jul 2002
            • 1161

de compatibiliteit met een ander merk doet op sich niets ter zake, dat slaat enkel op het type conische connectors dat geleverd/gebruikt wordt.

De sterkte van de truss is voor de 3 types hetzelfde en er staat een belastingstabel in de catalogus. Als je je daar aan houdt stelt zich geen enkel probleem (als de meetgegevens correct zijn natuurlijk ).

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

Originally posted by jens
              koop gewoon prolite en ben je van al het geleuter af....ook makklijk bij te huren
              waar koop je dat merk

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

Originally posted by luc2366
                waar koop je dat merk
                Prolyte dan zonder i met daarvoor in de plaats een Y

zal ik dan ook nog maar even het adres erbij vermelden om verdere wijsneuzerij te voorkomen

Prolyte Products - Performance in aluminium

Comment

• luc2366
                  • Jul 2002
                  • 1161

momenteel heb ik Prolyte genoeg op voorraad

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

nou huren bij luc dus

Comment

• luc2366
                      • Jul 2002
                      • 1161

Originally posted by jens
                      nou huren bij luc dus

niet iedereen (net als de topicstarter denk ik) heeft het budged om mééters Prolyte te kopen. Voor een simpel lichtbrugje "met niet teveel in" van 6 of 8 meter volstaat best wel Highlite/Milos/Global Truss! De topic-starter had het helemaal niet over verschillende merken mengen (en om je voor te zijn, ik ook niet . Met compatibiliteit doelde ik enkel op de gebruikte couplers).

Sommige reacties zorgen er alleen maar voor dat nieuwe forumleden afhaken of in het door hen geopende topic niets meer van zich laten horen. En is dat nou de bedoeling van een forum?

M'n reactie is niet kwaad (en persoonlijk) bedoeld, maar niet iedereen op dit forum is "pro", dat wordt soms wel eens vergeten
                      Last edited by luc2366; 14-03-08, 16:05.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Ook voor niet-pro's is het handig om even een rekensommetje te maken om te kijken of zijn gewichten geen rare dingen doen met de overspanning van 'slechts' 6-8 meter. En voor dat rekensommetje heb je nou eenmaal een tabel nodig en die kon ik in de eerste instantie niet vinden. Daarom op safe spelen met bijvoorbeeld Prolyte (of iets anders met tabellen). Het makkelijke bijhuren is slechts een bijkomend voordeel (hangt dus totaal af van de wensen/klussen/ambities van oelie).

Comment

• DJ OELIE
                          • Apr 2003
                          • 49

Originally posted by luc2366
                          niet iedereen (net als de topicstarter denk ik) heeft het budged om mééters Prolyte te kopen.
                          Inderdaad, ik ben niet van plan om een fortuin uit te geven aan Prolyte trussen die ik toch maar enkele keren gebruik als ik het voor minder dan de helft ook kan kopen van een wat minder professioneel merk.

Comment

• luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

belastingstabel staat gewoon in de Highlite-catalogus

Comment

Working...