Met speakerprocessor harder insturen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blacky2spot
    • Mar 2006
    • 16

Met speakerprocessor harder insturen?

Heb een DBX Driverack PA aangeschaft.
    Is ingesteld door een geluidstechnieker. klinkt perfect.
    Maar is het normaal dat ik voor de microfoon
    de gain op de mengtafel ( Midas Venice )
    een heel stuk hoger moet zetten tegenover vroeger ?????
    Als iemand hier ervaring mee heeft. Let me know.

Met vriendelijke groeten,
    Eddy
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Euhm, je speakerprocessor hangt als het goed is in je aansluit keten tussen je mengpaneel en je versterkers.
    Dat je met een goed ingestelde PA je gain verder open kunt draaien voordat je feedback krijgt, dat lijkt me evident.

Het kan zo zijn dat je nu minder hard uitstuurt, dus dat je meer moet "gassen" met je aansluitbronnen voor hetzelfde resultaat dat je anders hebt zonder speakerprocessor.
    ff blonde modus aan: vraag ff de tech die het heeft ingeregeld om toelichting!

ps. onderwerp even aangepast van naam, gemoved naar startersvragen.
    Last edited by moderator; 17-03-08, 23:12. Reason: zpelvaudten
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

Originally posted by Blacky2spot
      ...

....
      Euh, ik weet niet, ik regel mn microfoons altijd op 0dB af... ongeacht wat de uitsturing van de mastersectie is...

Waarschijnlijk sta je de boel op je tafel nu flink boven de 0dB te douwen (oversturing), terwijl je processor het signaal weer in elkaar probeert te drukken..

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Als iemand hier ervaring mee heeft. Let me know.
        Nee dit is niet normaal.
        Er gaat echter iets totaal fout in je werk wijze.

In princype moet de uitsturing van je mixer precies het zelfde zijn als voordat de processor er tussen zat.
        Ik ga er dus ook van uit dat het niveau verschil niet alleen bij microfoon kanalen is maar ook bij line ingangen etc.

Als je op je mixer op 0db uitgaat. Zou je de driverrack ook op 0db uit moeten gaan. Is dit niet het geval, dan klopt de gain structuur van de driver rack niet.

Conclusie. Ga niet de gain van je kanalen bizar hoog draaien.
        Hierdoor zullen alleen maar je ingangen oversturen.
        Ga zoeken naar waar het niveau verschil zit en los dit op!

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Ik mag toch aannemen dat wanneer je met een Midas Venice werkt je wel weet wat je aan het doen bent? Daarom struikel ik ook over het punt "gain hoger zetten", dat zou betekenen dat je óf niet weet wat je aan het doen bent, of dat die Driverack heel je Venice om zeep aan het helpen is, wat me wel stug lijkt.
          Ik heb nog nooit een Venice en groter ook maar aangeraakt, maar de kennis die ik met goedkope Yamaha-rommel en Allen&Heath tafels heb opgedaan zegt mij dat het opdraaien van de gain op een microfoonkanaal een hele andere functie heeft dan wat jij nu zoekt. Ik neem aan dat je de masters van je Venice wel gewoon op 0dB hebt staan? Wat voor geluidstechnieker heeft dat ding dan ingesteld? (en ben je dat zelf niet dan?, jij staat toch achter die Venice?)

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Het lijkt mij zeer onlogisch dat jouw voorversterkers opeens totaal anders zijn gecalibreerd nadat je een Driverack aan je je mastersectie hebt gekoppeld. Bovendien zegt gain helemaal niks, misschien houdt de zanger zijn microfoon wel verder weg of heb je een andere microfoon met een andere impedantie te pakken.

Zoniet, dan heb je geen idee waar je mee bezig bent en vraag ik me af wat jouw werkwijze is.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Dik off topic:

Originally posted by 4uss
              Ik mag toch aannemen dat wanneer je met een Midas Venice werkt je wel weet wat je aan het doen bent?)
              hahahahahaha, je zou eens moeten weten wat voor een idioten er in het tape-actcircuit rondlopen die een venice bij zich hebben. En in het facilitair AV-gebeuren lopen er ook zat die zo'n tafeltje meehebben, maar eigenlijk bijzonder weinig benul hebbenvan hoe je nou met e.e.a om moet gaan!
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Na al deze tips, vragen, kanttekeningen ligt de bal nu bij de vraagsteller....Kom maar op met je reactie!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Bij de meeste digitale systeemprocessoren kun je de in- en uitgangs gain instellen (verzwakken of vergroten). Weet je zeker dat de master gain niet naar beneden gezet is (met -10db o.i.d.).

Dat zou jouw probleem verklaren.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

Originally posted by hugovanmeijeren
                    ....Weet je zeker dat de master gain niet naar beneden gezet is (met -10db o.i.d.)....
                    maar dat heeft nog niks met de gain van een monokanaal te maken op je mengtafel. (mits je het goed doet natuurlijk)

als je rack al minus 10 dB staat, zou je dit met je master moeten oplossen, maar dan ga je dus boven de 0 dB uitsturen, dan kun je beter je processorinstellingen eens controleren.

Comment

• Blacky2spot
                      • Mar 2006
                      • 16

Inderdaad de man die het driverack heeft ingesteld.
                      Heeft de in- en uitgangs gain naar beneden gezet. probleem is nu opgelost.
                      Dank aan Hugovanmeijeren voor de tip.
                      En spijtig vind ik dat sommige mensen op dit Forum het doel hebben andere mensen belachlijk te maken.
                      Dacht dat dit een Forum was om elkaar te helpen. Ik denk dat 70 % van de mensen die een processor of een effect halen in een winkel. niet bekwaam zijn om heel het toestel intern te kennen. En daarbij raad nodig hebben van mensen die er van op de hoogte zijn. Ik heb het grootste respect voor de mensen die het wel kunnen.
                      Maar je hebt mensen die er genoegen inscheppen andere mensen neer te halen en in hun ogen alleen maar domme vragen stellen. Blijf met de voeten op de grond en denk eens terug hoe je zelf bent begonnen wonder kinderen van de techniek.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Je reactie is misschien wel te begrijpen maar probeer ook om de mensen te begrijpen die jij belachelijk noemt. Je hebt een toestel gekocht waar je dus duidelijk niet mee kunt omgaan. Is dat verstandig? Je mag geluk hebben dat je in déze business zit. Had je in de bouw gezeten en een toestel gekocht waarvan je niet wist hoe ermee om te gaan dan had je al ernstige verwondingen kunnen opgelopen hebben. Ik bedoel maar: wat als je ergens op job bent en je moet bepaalde dingen toch kunnen veranderen? Ga je aan de klant zeggen: ik kan dat niet want ik weet niet waar ik mee bezig ben. Sorry maar dat is toch niet ernstig en zeker al niet professioneel? Iedereen mag knoeien en experimenteren en daar leer je uit maar informeer je a.u.b. VOORAF! Koop a.u.b. niets waar je van te voor niets van kent want dan is de kans toch groot dat het een miskoop wordt en daar word je zelf ook de dupe van en je geld ben je ook kwijt.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Blacky2spot
                          • Mar 2006
                          • 16

Eerst en vooral bedankt voor de positieve kritiek. Is opbouwend bedoeld en terecht.
                          Ik heb daarom ook die die driverack laten instellen door iemand die er wel van op de hoogte was en er ervaring mee heeft. Mijn motto is zeker als je er niks van kent blijf er dan van af. Maar is het dan een schande als je verder nog raad vraagt en er iets van wil opsteken. Er is niemand denk ik. Die alles kent en weet. En ik voel me niet te groot om iets te vragen aan iemand, als ik aan iets twijfel. En in ieder geval, nogmaals mijn grootste respect voor alle mensen die PA doen, en intern elk toestel kennen. En muziekhandels verkopen graag, met het voorstel wij stellen het toestel wel even voor je in. Iedereen wil dat zijn set goed klinkt. Of het nu 1000 Euro kost of 15.000 Euro. En als iemand iets wil veranderen of verbeteren, ben je al blij dat je iemand vragen kan stellen aan iemand die er ervaring mee heeft.
                          Nogmaals bedankt aan alle mensen met goede bedoelingen.

Comment

Working...